Moderator: Järnet60
Ja, man får köra moped i alla länder.zajkowski skrev:(Hoppas det blev rätt ämne).
Får man köra en svensk registrerad EU-Moped i annat land, som Danmark?
Har varit i Danmark en hel del gånger, både med farsan och andra släktingar. Även kompisar (då ingen bil).
Men det har varit fruktansvärt att parkera i Köpenhamn, varje gång.
Så tanken slog mig, får man köra eu-moped där?
Man borde få det, då Danmark är rmed i EU.
Vet också att Danmark har en åldersgräns på 16 år för EU-moped. Men den är inget problem för mig.
Men vill veta säkert.
Skulle man få detta, skulle de underlätta en hel del.
(Besöker en butik i Danmark då och då när jag väl är i Danmark, och jag tar snart B-körkort,
det skulle vara guldvärt att slippa den hemska parkeringsmardrömmen).
Försäkringsbevis/försäkringsbesked i allra högsta grad eftersom det inte finns något register man kan kontrollera om en 30-moppe är försäkrad.SNODDAS15 skrev:Detta gäller inte 30-moppe va?Ja, man får köra moped i alla länder.
I några länder behöver man internationellt körkort. I vissa fall behöver man registreringsbevis och försäkringspapper med sig. Kolla med ditt försäkringsbolag.
S-märke behövs om man inte har den blå symbolen på registreringsskylten.
med "S-märke", menade jag både klister eller den på nummerskylten. alltså kan man använda antingen eller, precis som på bil?Järnet60 skrev:Ja, man får köra moped i alla länder.zajkowski skrev:(Hoppas det blev rätt ämne).
Får man köra en svensk registrerad EU-Moped i annat land, som Danmark?
Har varit i Danmark en hel del gånger, både med farsan och andra släktingar. Även kompisar (då ingen bil).
Men det har varit fruktansvärt att parkera i Köpenhamn, varje gång.
Så tanken slog mig, får man köra eu-moped där?
Man borde få det, då Danmark är rmed i EU.
Vet också att Danmark har en åldersgräns på 16 år för EU-moped. Men den är inget problem för mig.
Men vill veta säkert.
Skulle man få detta, skulle de underlätta en hel del.
(Besöker en butik i Danmark då och då när jag väl är i Danmark, och jag tar snart B-körkort,
det skulle vara guldvärt att slippa den hemska parkeringsmardrömmen).
I några länder behöver man internationellt körkort. I vissa fall behöver man registreringsbevis och försäkringspapper med sig. Kolla med ditt försäkringsbolag.
S-märke behövs om man inte har den blå symbolen på registreringsskylten.