Tjena
Min kompis skulle öppna sin variator och så paja han variatorskruven.
Skruven är helt rund och ingen hylsa passar in där :/
Är det någon som vet hur man får ut den?
Tacksam för svar
försök ta en tång och knip åt som fan och försök att få ut den
eller så tar du en insex nyckel nån storlek större än hålet på skruven och slår in, så skruvar du sedan ut skruven, risk finns dock för att du pajjar insex nyckeln
Googlade lite och de metoder jag hittade var väl:
köpa en mutterspräckare
svetsa fast en annan mutter utanpå muttern och dra med skiten ut med hjälp av mutterknack
banka på en mindre hylsa (strl 13) och dra ut skiten med mutterknack
eller som jag sa, spärra motorn och dra med rörtång.
En kolvstopp hindrar så att motorn snurrar med, om det var jobbigt att spärra kopplingen menar jag.
Nämner jag nåt verktyg som du inte vet vad det är för nåt, så googla på det så kommer du hitta svar.
Du kan även få tips av att googla på tex "rundad variatormutter", det gjorde jag.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Så lite så. man har lärt sig lite genom åren. började mecka när jag var 4år
Det tipset med skruvmejseln är ingen bra ide i detta fallet. muttern sitter för hårt för att den ska lossa. du kan förstöra andra saker och skada dig själv allvarligt. motorblocket/CVT'ns kanter är sylvassa. skurit mug flera gånger där. lätt att du slinter.
Har ingen här gått kursen arbetsmiljö och säkerhet här?
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.
Dom måste ha haft en storlek för stort. Eftersom vi säger att det är en 13 hylsa dom ska ha! Alltså en 13mm mutter tror jag det är antagligen..
Så provar dom lite olika hylsor så får dom tag på en 14. Men den tar fortfarande nästan som en 13. alltså det känns som att det är rätt. HAr gjort misstaget själv. Du kan inte runda en skruv med rätt hylsa..
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det
Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det
Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
Haha okej! Ja är den inte helt kvaddad är det nog inga problem att slipa den om man har tålamod tror de borde gå att kapa ur en liten kil och sen slå runt den med en mejsel eller liknande också:P Men då finns ju risken att man kan kapa för långt...
Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart
Omar59 skrev:Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart
sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa
Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa
Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
sånna jobb får vi ofta in på verkstaden. folk som försökt fixa saker med dåliga metoder och förstört mera än det var.
att göra veven skev med en vanlig 16 oz hammare så har man lyckats ordentligt. man får nog ha en handslägga för det. men du kan lätt göra så att vevlagrena får sig en knäck och sen skär ihop. men mest troligast är att man böjer själva gängan (gängtappen) på veven. antingen böjs den eller går av. eller en spricka. den utsätts redan av mycket kraft och vridningar när man gör gängan på tappen. blir ju spänningar i då och den blir skörare.
och om du svetsar på en mutter. jorda så NÄRA så möjligt där du svetsar. rakt på vevaxeln/ variatorn/startkransen. man får aldrig låta svetsström gå igenom lager. då pajar de. och koppla loss batteriet innan svets och slipning på ett fordon. finns knallgas i ett batteri. även om det är ett slutet batteri så ska du göra det. du kan även skade tändsystemet och elektoniken om du inte gör det. svetsa på mutter är bäst
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96