Hur får man ut en rund variatorskruv?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Hur får man ut en rund variatorskruv?

Inlägg av Omar59 »

Tjena
Min kompis skulle öppna sin variator och så paja han variatorskruven.
Skruven är helt rund och ingen hylsa passar in där :/
Är det någon som vet hur man får ut den?
Tacksam för svar :D
Användarens profilbild
creppish
Avstängd
Inlägg: 166
Blev medlem: 15 januari 2012, 12:12
Ort: Haninge

Inlägg av creppish »

försök ta en tång och knip åt som fan och försök att få ut den

eller så tar du en insex nyckel nån storlek större än hålet på skruven och slår in, så skruvar du sedan ut skruven, risk finns dock för att du pajjar insex nyckeln :)
mitt Senda projekt, ta en snabbtitt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43974

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Inlägg av Omar59 »

Haha jag var kanske inte så tydlig men jag menar variatormuttern :D
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16767
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

använd dina användbara fingrar/muskler :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag har personligen aldrig haft loss någon variatormutten, då jag inte grejat med scootrar speciellt mycket.

Men en stor fet rörtång på muttern, och låsa kopplingen på nåt sätt så klockan inte snurrar med?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

ne, men kan man inte fila ner kanterna på muttern då? :oops:
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Inlägg av Omar59 »

Neej de går inte ,det är för lite utrymme :/
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Googlade lite och de metoder jag hittade var väl:
köpa en mutterspräckare
svetsa fast en annan mutter utanpå muttern och dra med skiten ut med hjälp av mutterknack
banka på en mindre hylsa (strl 13) och dra ut skiten med mutterknack
eller som jag sa, spärra motorn och dra med rörtång.

En kolvstopp hindrar så att motorn snurrar med, om det var jobbigt att spärra kopplingen menar jag.



Nämner jag nåt verktyg som du inte vet vad det är för nåt, så googla på det så kommer du hitta svar.

Du kan även få tips av att googla på tex "rundad variatormutter", det gjorde jag.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Inlägg av Omar59 »

Jaa tack för alla alternativ. Jag hade tänkt svetsa muttern men ville ba kolla om det fanns andra sätt o göra.
:D :D :D
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Omar59 skrev:Jaa tack för alla alternativ. Jag hade tänkt svetsa muttern men ville ba kolla om det fanns andra sätt o göra.
:D :D :D
akta så du inte svetsar i vevaxeln! Vill du förhindra det så lägg lite fett på där axeltappen syns igenom muttern. Då svetsar du aldrig i vevaxeln
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Ta en platt skruvmejsel (-) håll den mot den bästa kanten på muttern och slå till för kung och fosterland på mejselln så lossnar den antagligen :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Inlägg av Omar59 »

Vicke ska göra det ,tack för infon :D
aa ska testa det oxå ,om jag ens hittar en kant haha :D
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Så lite så. man har lärt sig lite genom åren. började mecka när jag var 4år :)

Det tipset med skruvmejseln är ingen bra ide i detta fallet. muttern sitter för hårt för att den ska lossa. du kan förstöra andra saker och skada dig själv allvarligt. motorblocket/CVT'ns kanter är sylvassa. skurit mug flera gånger där. lätt att du slinter.

Har ingen här gått kursen arbetsmiljö och säkerhet här? ;)
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.

Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek. :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
floydei
Varnad
Inlägg: 425
Blev medlem: 9 juni 2012, 12:39

Inlägg av floydei »

Dom måste ha haft en storlek för stort. Eftersom vi säger att det är en 13 hylsa dom ska ha! Alltså en 13mm mutter tror jag det är antagligen..
Så provar dom lite olika hylsor så får dom tag på en 14. Men den tar fortfarande nästan som en 13. alltså det känns som att det är rätt. HAr gjort misstaget själv. Du kan inte runda en skruv med rätt hylsa..
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.

Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek. :P
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? :D Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt ;)

Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

liljegrenarN skrev:
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.

Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek. :P
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? :D Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt ;)

Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det :)

Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

-ReM- skrev:
liljegrenarN skrev:
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.

Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek. :P
slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? :D Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt ;)

Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det :)

Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
Haha okej! Ja är den inte helt kvaddad är det nog inga problem att slipa den om man har tålamod :) tror de borde gå att kapa ur en liten kil och sen slå runt den med en mejsel eller liknande också:P Men då finns ju risken att man kan kapa för långt...
Användarens profilbild
sam9707
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 8 april 2012, 15:54
Ort: Öckerö

Inlägg av sam9707 »

Testa å banka på en passande tum hylsa :)
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 oktober 2012, 15:43

Inlägg av Omar59 »

Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat :D Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart :D
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

Omar59 skrev:Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat :D Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart :D
nej nej nej, svetsa inte på en hylsa, en MUTTER
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa :)
Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Erik_ skrev:
sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa :)
Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
sånna jobb får vi ofta in på verkstaden. folk som försökt fixa saker med dåliga metoder och förstört mera än det var.

att göra veven skev med en vanlig 16 oz hammare så har man lyckats ordentligt. man får nog ha en handslägga för det. men du kan lätt göra så att vevlagrena får sig en knäck och sen skär ihop. men mest troligast är att man böjer själva gängan (gängtappen) på veven. antingen böjs den eller går av. eller en spricka. den utsätts redan av mycket kraft och vridningar när man gör gängan på tappen. blir ju spänningar i då och den blir skörare.

och om du svetsar på en mutter. jorda så NÄRA så möjligt där du svetsar. rakt på vevaxeln/ variatorn/startkransen. man får aldrig låta svetsström gå igenom lager. då pajar de. och koppla loss batteriet innan svets och slipning på ett fordon. finns knallgas i ett batteri. även om det är ett slutet batteri så ska du göra det. du kan även skade tändsystemet och elektoniken om du inte gör det. svetsa på mutter är bäst
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar