bra moppe för liten budget

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Alyzzzer
Kinaraket

bra moppe för liten budget

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!
har en kompis som har en budget på cirka 6 och han undrar vilken moppe han ska köpa. spelar ingen roll om det är cross eller scooter. men han är inte jätte kunnig i garaget så inget kina skit utan något som håller. ;)

tack på förhand.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Kan du förklara vf man måste "vara bra i garaget" för att kunna ha en kina moppe?

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Rieju lätt om cross sen en gilera eller peugot scooter men skulle köra på Rieju
Joel.zzz
Elmoped

Inlägg av Joel.zzz »

GILERA STALKER!!! 8)
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

TheGrimReaper skrev:Kan du förklara vf man måste "vara bra i garaget" för att kunna ha en kina moppe?
Kina håller lägre kvalité, dvs mer meka och mer service...
Kan man inte meka, så lär man sig, men vill man inte lära sig så är väl inte en kina att rekomendera. Dom behöver inte gå sönder, men risken finns ju alltid då kvalitén är sämre som sagt..
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Rieju är ju allmänt billiga, annars någon dt, sen midrace/hyprar brukar oftast gå billigt fall dem är havlklara men går att köra, men kanske inte något för han
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

kvalite och pris bråkar höra ihop
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

liljegrenarN skrev: Kina håller lägre kvalité, dvs mer meka och mer service...
Kan man inte meka, så lär man sig, men vill man inte lära sig så är väl inte en kina att rekomendera. Dom behöver inte gå sönder, men risken finns ju alltid då kvalitén är sämre som sagt..
Fet ett FLERTAL kina sccotrar som gått betydligt längre än vad många icke kina mopeder... Kvaliteten är inte alltid sämre bara för att det är tillverkat i Kina...

Så det du skriver är ren skit snack...

saile96 skrev:kvalite och pris bråkar höra ihop
Ja men i detta tillfället gör det inte det...
Senast redigerad av TheGrimReaper den 26 december 2012, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Bild
Klicka för att komma till mitt Puch Maxi projekt.
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

helst här i Stockholm vill han ha men annars najs! ;)
okej så nån Rieju i fall crossmoppe och peugot eller stalker om han ka ha scooter?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Typ nåt sånt ja men han skulle ju kunna ha en moppe av damma märke eller motor iallafall som du eller nån av hand kunniga kompisar har, är ju rätt kul att meka ihop för han kommer förmodligen börja med det :)
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

Vilken årsmodell har han tänkt sig? Isåfall finns ju MT5. Kanske inte den snyggaste men billig i inköp, delar, trimmvänlig och asgo att köra ;)

Annars instämmer jag på Rieju, bara att ha is i magen så hittar man en billig. Fick min för 4k och har bara fixat baklampan för den glappade :)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Köp En Aerox, finns en svart Aerox som är stylad och trimmad för 5k på blocket plus att det är lätt att få tag på reserv delar:) och den finns i Botkyrka
Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

trimma? årsmodell?

är ju lite olika att välja på. man kan få en snorfräsh ciao/mt5 mm för det priset eller så kan man köpa en halvfräsh Rieju mm :)

ska han ha någon "nyare" och ganska trimvänlig moppe så finns ju Rieju drac till vrakpriser!

men kolla runt på blocket bara och försök hitta någon som faller i smaken. funkar allt och ser ut att hålla så är det bara att slå tilL! :)
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

han ska köra original så inge trim helst dåhan tycker det är krångligt att ta bort det.
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Alyzzzer skrev:han ska köra original så inge trim helst dåhan tycker det är krångligt att ta bort det.
finns en blå aerox med trim rör för 5000 i Bromma kolla runt lite på blocket så ser du
Bild
LaSlidur
Svårstartad skrothög

Inlägg av LaSlidur »

Alyzzzer skrev:han ska köra original så inge trim helst dåhan tycker det är krångligt att ta bort det.
om han ska köra orginal blir en kina puff perfa
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Re: bra moppe för liten budget

Inlägg av StigrareN^ »

Alyzzzer skrev:Hej!
har en kompis som har en budget på cirka 6 och han undrar vilken moppe han ska köpa. spelar ingen roll om det är cross eller scooter. men han är inte jätte kunnig i garaget så inget kina skit utan något som håller. ;)

tack på förhand.
Blocket is your friend ;)
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

TheGrimReaper skrev:
Fet ett FLERTAL kina sccotrar som gått betydligt längre än vad många icke kina mopeder... Kvaliteten är inte alltid sämre bara för att det är tillverkat i Kina...

Chilla lite va :D och rent skitsnack är det inte.. klar att de inte är fel på dem alltid bara för att dom är tillverkade i kina, men RISKEN finns att dom kan gå åt helvete. Den risken finns på alla mopeder, men en kina är ändå sämre kvalité på, vad du än säger. Det är ren fakta, dom kopierar och bygger delarna med sämre kvalité. Själv har jag bytt 2 motorer, 2 topplock på mina kina hojjar (fiddy dock) men principen är densamma. Fast jag har haft en jävla otur också.. Ena växellådan var det tillverkningsfel på då allt såg helt missbildat ut och hela lådan gick i ras. Tror knappast det felet skulle uppstå på en vanlig AM6 tex, alltså att dreven är missbildade.. Men tänkte inte skriva en hel blogg, tack för mig du fattade nog. :D
och om du vill veta alla problem på min kompis fiddy när den var Sprillans ny som jag fick fixa....
1. istortsätt alla skruvar va runddragna (skitskruv, fingängat)
2. fanns inget clips till throttel nålen.
3. förgasaren var inte inställd för 5 öre.
4. Tändkablar var dåliga och tändhatten var kass.
5. frambromsen brast vid fästet till framgaffeln (magnesium skit)
6. start knappen var glapp i så fick löda om allt.

risken är väl kanske 5% att man ska ha sån otur men, JA de är inte kvalitë iaf för då skulle inget av det här hända, inte som nytt iaf. :P

ONT: Rieju är bra, går att hitta i väldigt bra skick till lågt pris. :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

äända skillnaden mellan kina hojar och kvalitetshojar är verktygen dem är tillverkade med t.ex här har vi en viss tolerans som är så fin att vi knappt ser de fall de blir fel men i kina har dem sämre fabriker/sämre maksiner vilket gör att dem har större tolleranser vilket gör att de kan bli grövre fel som påverkar produkten men därför och dem kan sälja billigare då deras fabriker inte kostar lika mycket sen får man tänka på arbetskraften som finns där och oxå räkna med de, men fall du får en kina hoj som ligger där de ska vara så funakr den bra men dem har grövre tolleranser så om de blir 2-3 fel så går de åt ksogen efter ett tag när de verkligen inte ska vara någon tollerans där
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

david96 skrev:äända skillnaden mellan kina hojar och kvalitetshojar är verktygen dem är tillverkade med t.ex här har vi en viss tolerans som är så fin att vi knappt ser de fall de blir fel men i kina har dem sämre fabriker/sämre maksiner vilket gör att dem har större tolleranser vilket gör att de kan bli grövre fel som påverkar produkten men därför och dem kan sälja billigare då deras fabriker inte kostar lika mycket sen får man tänka på arbetskraften som finns där och oxå räkna med de, men fall du får en kina hoj som ligger där de ska vara så funakr den bra men dem har grövre tolleranser så om de blir 2-3 fel så går de åt ksogen efter ett tag när de verkligen inte ska vara någon tollerans där
Precis, dom använder inte samma felmarginal.
Men jag skall tillägga till TheGrimReaper att jag vet att de inte behöver betyda att en kina moppe går sönder hela tiden jämfört med en vanlig, och det skrev jag i första inlägget. Men vill man ha en moped man kan lita till på 99% så skall man inte köpa en kina, de vet nog alla :D
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Köp en viva, kvalitetstestad på höga nivåer av både DiNozzan och mig. Klockrena, billiga, håller i all evighet och är ganska pigga original. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

rekommenderar starkt en Aprilia rally (liggandes minarelli, stark ram och bra dämpare) en stalker, viva eller kanske en pgo...

Albin.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Rekommenderar Rieju dom håller bra för de pris.. Har nog inte lagt ut mer än 9000 på min köpte den för 6500 och den går fortfarande utan problem.. Dock är det en moppe man får pilla lite med oftast.

Om det är en skoter skulle jag väll säga att han inte får nästan nånting för den pengen, Möjligtvis nån sleten Vivacity eller nån gammal speedfight 2.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

honda mt5a,haft en i 10-11 år i min familj o den har inte gått sönder så mycket för vara från 89 :D
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

TheGrimReaper skrev:

host host

inte sett så många boutian som har hållt mer än 10 år... titta bara på alla MT5or som rullar än idag....

min neos frtån 98 inte ett ända fel på den innan jag börja mecka med den :roll:
vem fan e lennart?
Skriv svar