Moppen går i 40 me 70cc och metrakit sp!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
generictriggersm
Elmoped

Moppen går i 40 me 70cc och metrakit sp!

Inlägg av generictriggersm »

Tjeena, har frågat här förut men fick inga bra svar, så försöker igen:)

Köpte en till moppe med ett Metrakit sp rör och 14-55 drevning samt 21mm dellorto förgasare.
Men den ville inte göra mer än 50 km och fick aldrig upp den i varv, så tästade att slänga på en 70cc jag hade på min andra moppe och den gick inte bättre för det, blev ingen skillnad alls.

Så jag tästade min kompis 21mm dellorto förgasare för att se om det var den som var felet men gick lika dåligt fördet. Så jag tästade att byta ifrån 95 i huvudmunstycke till 110 och då gick den ennu sämre, innan kunde jag komma upp i iaf 60 i en nerförsbacke, nu gick den inte över 35.

Det är inte det att den blöddrar utan att den är jävligt slö och orkar inte komma upp i varv, altså så började den inte blöddra med 110 utan blev slöare.

Hade detta röret på samma 70cc på min andra moppe i två dagar och den gick hur fint som hällst med 17,5mm förgasare och 115 munstycke. fattar ingenting alls!

Och den setupen ska ju funka, min polare körde samma förgasare, samma cylinder och metrakit pro race och den gick fint.

Så om ni har några förslag så skriv gärna! kan det vara lågfartsmunstycken? isåfall högre eller lägre storlek på dom? och hur mycket unifär ökar man på dom? Eller kan det vara dåliga cylinder packningar?

*edit: Kan väll inte vara att jag ska gå ner i munstycke? dom flesta jag känner kör me 95, 100 eller mer på ungifär samma setup.(väldigt förvirad)
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

För det första, vad är det för moppe? och har du testat tex. 100, 105eller 120 mustycke ? isf gör de, om de inte hjälper pröva då att justera luftskruven.
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Har du bra gnista?
Helt Räser
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Original luftburk eller sportluft?
Om du har luftburk, testa utan.

Fin gnista på stiftet? Testa annat stift om du har tillgång till det.

Vad händer om du håller full gas på friläge och med växel i? Dör den? Eller ligger den stilla på tex 4000rpm?

Är förgasaren rengjord, så att alla munstycken etc är helt fria från skit?

Är det möjligt att den drar tjuvluft runt insuget? Då kan den vandra runt i varv lite som den känner för, och bete sig riktigt konstigt.
Om du har tomgång så kan du testa att spruta startgas runt insuget/cylinderfotspackning/topplockspackning. Ändras varvtalet när du sprutar så drar den tjuvluft där.

Har du bra kompression?

Poffar den nåt ur avgasröret när du kör? Eller tex när du håller fullgas i 10sek

Det är ingen som har jävlats med dig och proppat in skit i avgasröret?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
ic0rn
Varnad

Re: Moppen går i 40 me 70cc och metrakit sp!

Inlägg av ic0rn »

generictriggersm skrev:Tjeena, har frågat här förut men fick inga bra svar, så försöker igen:)

Köpte en till moppe med ett Metrakit sp rör och 14-55 drevning samt 21mm dellorto förgasare.
Men den ville inte göra mer än 50 km och fick aldrig upp den i varv, så tästade att slänga på en 70cc jag hade på min andra moppe och den gick inte bättre för det, blev ingen skillnad alls.

Så jag tästade min kompis 21mm dellorto förgasare för att se om det var den som var felet men gick lika dåligt fördet. Så jag tästade att byta ifrån 95 i huvudmunstycke till 110 och då gick den ennu sämre, innan kunde jag komma upp i iaf 60 i en nerförsbacke, nu gick den inte över 35.

Det är inte det att den blöddrar utan att den är jävligt slö och orkar inte komma upp i varv, altså så började den inte blöddra med 110 utan blev slöare.

Hade detta röret på samma 70cc på min andra moppe i två dagar och den gick hur fint som hällst med 17,5mm förgasare och 115 munstycke. fattar ingenting alls!

Och den setupen ska ju funka, min polare körde samma förgasare, samma cylinder och metrakit pro race och den gick fint.

Så om ni har några förslag så skriv gärna! kan det vara lågfartsmunstycken? isåfall högre eller lägre storlek på dom? och hur mycket unifär ökar man på dom? Eller kan det vara dåliga cylinder packningar?

*edit: Kan väll inte vara att jag ska gå ner i munstycke? dom flesta jag känner kör me 95, 100 eller mer på ungifär samma setup.(väldigt förvirad)

Cdibox.
-ic0rn
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Re: Moppen går i 40 me 70cc och metrakit sp!

Inlägg av robb4n »

ic0rn skrev:
generictriggersm skrev:Tjeena, har frågat här förut men fick inga bra svar, så försöker igen:)

Cdibox.
Om den är strypt ska den ändå göra över 40!
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
generictriggersm
Elmoped

börjar på cdi boxen, den är inte strypt! nej det är inget skit i röret då det funkade hur bra som hällst på min andra moppe me samma cylinder som sitter på nu:)

förgasaren plockade jag ner del för del och gjorde rent överallt, testat med både luftburk och utan.

om jag står still och varvar så går den upp i varv sakta och sen stannar på lågt varvtal, den kommer inte upp i varv alls. har också sprutat startgas runt insuget och inget hände, var samma me 50cc som på 70cc.

testat 95, 100 och 110 munstycke utan att det har gått bättre me, och gnistan finns där. Och har tästat 2 olika stift då det har varit 2 cylindrar på den.

Och den är förjävla trögstartad me, när den är igång får jag inte röra gasen första sekundrarna för då dör den igen. (chocken är inte isatt) men det är det många som kör utan.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

generictriggersm skrev:Och den är förjävla trögstartad me, när den är igång får jag inte röra gasen första sekundrarna för då dör den igen. (chocken är inte isatt) men det är det många som kör utan.
Använd choke.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög

Inlägg av Ockle96 »

det är vinter, testa på väg som inte är snöig!
Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
generictriggersm
Elmoped

har haft moppen i mer än 1 månad nu, fanns ingen snö när jag fick den och gick lika kasst då.

Och det enda som kan vara kvar och testa är väll mindre munstycken och andra lågfarts? men den borde väll varva mer även med för lågt lågfartsmunstycke om man kör nerför en brant backe?
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

prova att ta bort cylindern o kolla så att veven går runt som den ska ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

generictriggersm skrev:har haft moppen i mer än 1 månad nu, fanns ingen snö när jag fick den och gick lika kasst då.

Och det enda som kan vara kvar och testa är väll mindre munstycken och andra lågfarts? men den borde väll varva mer även med för lågt lågfartsmunstycke om man kör nerför en brant backe?
Lyssna på mig istället, använd choke sa jag.

Lågfartsmunstycke reglerar bara soppamängd på tomgång upp till en tredjedels gas.
åj skrev:prova att ta bort cylindern o kolla så att veven går runt som den ska ;)
Nu får du förklara dig.

Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

åj skrev:prova att ta bort cylindern o kolla så att veven går runt som den ska ;)
Nu får du förklara dig.[/quote]

om den inte varvar alls och de blir så med både 50cc och 70cc så kan kullagrena till veven fått dålig smörjning och börja rasa ihop dvs att dom inte åker runt lika bra som dom borde göra, vilket gör så att den inte kan varva t.ex ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

åj skrev: om den inte varvar alls och de blir så med både 50cc och 70cc så kan kullagrena till veven fått dålig smörjning och börja rasa ihop dvs att dom inte åker runt lika bra som dom borde göra, vilket gör så att den inte kan varva t.ex ;)
Nja, då skulle nog ts ha fler problem, då skulle det skrapa o ha sig från motorn. Det vibrerar väldigt om ramlagrena glappar och är dåliga.

generictriggersm
Elmoped

har ingen choke på den, och hör inga missljud ifrån motorn, då låter min andra moppes vev mer och den går hur fint som hällst.

vet inte om choken passar, tror inte han innan fixade det för vajern har han bara hängt under bensintanken :/
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

generictriggersm skrev:har ingen choke på den, och hör inga missljud ifrån motorn, då låter min andra moppes vev mer och den går hur fint som hällst.

vet inte om choken passar, tror inte han innan fixade det för vajern har han bara hängt under bensintanken :/
Vajern har väl gått av då. Dra i vajern så kommer du choka

generictriggersm
Elmoped

inte så, det sitter inget i hålet för choken, men det hänger nåt på chokevajern, (tror den går till org förgasaren). Lat jävel som haft den innan förmodligen:P
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

generictriggersm skrev:inte så, det sitter inget i hålet för choken, men det hänger nåt på chokevajern, (tror den går till org förgasaren). Lat jävel som haft den innan förmodligen:P
så där choken ska sitta i förgasaren är de bara ett hål? då kommer den ju ta tjuvluft som fan så byt förgasare eller fixa en choke till den...
generictriggersm
Elmoped

åj skrev:
generictriggersm skrev:inte så, det sitter inget i hålet för choken, men det hänger nåt på chokevajern, (tror den går till org förgasaren). Lat jävel som haft den innan förmodligen:P
så där choken ska sitta i förgasaren är de bara ett hål? då kommer den ju ta tjuvluft som fan så byt förgasare eller fixa en choke till den...
nej nej har fixat så det inte drar nån luft in där, men en jag tästade en annan 21mm förgasare på moppen hade inte häller choke och den funkade hur bra som hällst på hans moppe med samma setup men inte på min :/ han hade lite vassare membran bara men det ska inte göra nån skillnad såsätt eller?
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

generictriggersm skrev:
åj skrev:
nej nej har fixat så det inte drar nån luft in där, men en jag tästade en annan 21mm förgasare på moppen hade inte häller choke och den funkade hur bra som hällst på hans moppe med samma setup men inte på min :/ han hade lite vassare membran bara men det ska inte göra nån skillnad såsätt eller?
var det bara ett hål där när du köpte den då? och du har senare täppt igen där? ta bort membranet och gör rent de för de kan ha kommit in dyng mycke skit o sånt om de inte var igentäppt från början, men gör rent membranet och testa o varva upp den då.
generictriggersm
Elmoped

Där var ett hål innan ja, men var inte mycket skit i förgasaren och har haft nere membranet och allt dedär och gjort rent.

Var inte mycket smuts alls, har även bestält 85 munstycke till förgasaren så ska se om det blir bättre.

Hur lätt ska en vev kunna gå runt? mins inte riktigt om jag kunde dra runt den me handen, vilket jag kan på min andra moped om jag inte minns fel, ska kolla igen när mina packningar har kommit.

Kom gärna me mer förslag:)
Skriv svar