öppet filter

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
dracrider77
Elmoped

öppet filter

Inlägg av dracrider77 »

är inte helt 100 på motorer men jag vet att det inte är helt bra att köra medd öppet luftfilter, men vad är det värsta som kan hända och hur stor risk är det så här års?
Benny
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Re: öppet filter

Inlägg av david96 »

dracrider77 skrev:är inte helt 100 på motorer men jag vet att det inte är helt bra att köra medd öppet luftfilter, men vad är det värsta som kan hända och hur stor risk är det så här års?
1 du måste byta munstycke annars skär den /värmenyper och det får inte bli blött för åd täpps de igen så kan du itne köra då den inte kommer gå at köra, ha kvar burken! :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
dracrider77
Elmoped

Inlägg av dracrider77 »

okej då sätter jag på den igen, men om man sätter på ett sportfilter, vad blir skillnaden i effekt, vissa säger mycke vissa säger att det typ inte händer något alls..?
Benny
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

dracrider77 skrev:okej då sätter jag på den igen, men om man sätter på ett sportfilter, vad blir skillnaden i effekt, vissa säger mycke vissa säger att det typ inte händer något alls..?
händer itne ett piss förutom de blir sämre vakum i förgasarn så den blir lättare inställd och du måste byta upp i munstycke fall du haft lufburk innan
dracrider77
Elmoped

Inlägg av dracrider77 »

okej tack!
Benny
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped

Inlägg av slider_jeppe »

beror på övrig setup angående prestandard. kör du med större grejer alltså förgasare/cylinder så behöver moppen mer bensin som david sa och då behöver den öven mer luft vilket du kanske inte får med luftboxen och då kan du behöva byta till ett öppet filter som SUGER MER LUFT :)
dracrider77
Elmoped

Inlägg av dracrider77 »

jag har orginal allt förutom dragen plugg och 13 drev så har inte trimmat så mycke men ska förmodligen på med ett större munstycke till våren och ett nytt sportfilter;)
Benny
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Låter jävla gött med sportluftsfilter ;) och min gick väll 2 km snabbare kanske, sen har jag aldrig haft problem med regn eller snö på de men de kommer väll 8)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
skymningsrejser_1337
Elmoped

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Polini har ju högflödesfilter som man kan montera i luftburken om jag inte missminner mig.. För den delen kan man ju borra i burken om man vill ha ytterligare lite mer effekt ;)
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Personligen skulle jag aldrig vilja ha en moppe med luftburk. Inte ens en vintermoppe, känns väldigt plastigt och muppigt enligt mig.
Jag har själv öppet filter och det är uppenbarligen väldigt svårt att få motorn att gå som den ska, men det är aldrig en omöjlighet.
Ska du köra i regn och rusk kanske du skulle ta och skydda filtret lite i alla fall. Det finns exempelvis olika sätt att skydda ditt filter utan att behöva betala en krona.
Något jag testade till fiddyn för ett par år sen är att du skär bort toppen på en 2L PET-flaska och skär även av den på mitten. Trä in filtret i flaskan, så har du en hemmagjord luftburk som inte hindrar luften i närheten av samma sätt som en luftburk. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
creppish
Avstängd

Inlägg av creppish »

fråga: jag har biltemas fiddy luftfilter på min Senda

hur ska jag göra när jag tvättar hojjen? bara sätta en plastpåse över den, eller vad har ni för tips?

räknas fiddy filtret som öppet eller sportluftfilter?
mitt Senda projekt, ta en snabbtitt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43974

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

creppish skrev:fråga: jag har biltemas fiddy luftfilter på min Senda

hur ska jag göra när jag tvättar hojjen? bara sätta en plastpåse över den, eller vad har ni för tips?

räknas fiddy filtret som öppet eller sportluftfilter?
Ja sen sätt ett gummiband elr något så de sluter tätt

Ja de gör de
Användarens profilbild
creppish
Avstängd

Inlägg av creppish »

david96 skrev:Ja de gör de
vadå? öppet? eller sport?

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

creppish skrev:
'

öppet och sport är samma sak

finns luftburk elr öppet sen finns de i olika material med
Användarens profilbild
creppish
Avstängd

Inlägg av creppish »

david96 skrev:
creppish skrev:
'

öppet och sport är samma sak

finns luftburk elr öppet sen finns de i olika material med
jaha :oops:

Skriv svar