Trimma Kymco Cobra Cross

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
senilo
Elmoped

Trimma Kymco Cobra Cross

Inlägg av senilo »

Hej, jag är ny på forumet och scootrar så bear with me.

Jag fick tag på en Kymco Cobra Cross -01 för ett bra pris häromdagen och tänkte väl antingen trimma den och ha lite kul eller sälja för lite förtjänst. Det första jag gjorde var att byta ut det ruttna originalavgaset mot ett Tecnigas Silent Pro och förväntade mig väl att det skulle gå lite fortare, men det gjorde det inte. Moppen gör 40-42 om man håller sig under redline och kanske 50 om man maxar.

Så, lite frågor:
Varför gick den inte snabbare med trimrör?
Behöver jag köpa något mer?
Behöver jag byta variatorvikter?

Jag är inte så påläst om scooterkonstruktioner, så upplys mig gärna. Säg att jag vill att moppe ska gå i 70-80 med hyfsat acc, hur mycket pengar rör det sig om och vad är det som behövs?

Mvh Dan
"With great power comes great handling problems"
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Byt till ett effektrör :D byt vikter, tryckfjäder, kopplingsfjädrar så lär du uppnå det du vill D:
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

KoNG skrev:Byt till ett effektrör :D byt vikter, tryckfjäder, kopplingsfjädrar så lär du uppnå det du vill D:
Menar du att det jag har inte är ett effektrör? I shopen står:

"Optimerad prestanda med minimalt ljud.
Extremt "tyst" avgassystem i gedigen stålkonstruktion.
Ett bra system med ett diskret originalliknande utseende, ökar både vridstyrkan och farten."

Det var ju surt, innebär det att jag behöver ett annat? Anledningen att jag köpte just det var att det såg stock ut, jag kunde köpt ett annat trimrör för halva priset men då ser man ju direkt att det är trim. Sen när du säger vikter, tryckfjäder och kopplingsfjädrar får du gärna vara lite mer specifik. Byta till Vad?

Är förgasarmunstycke nåt man behöver byta?

Mvh Dan
mt5a_stunt
Kinaraket

Inlägg av mt5a_stunt »

har du bytt munstycke har du drat plugen i röret om de finns vid myningen
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

du köpte ett rör som inte ger mycket mer än orginal men det kan vara så att din moped är cdi strypt ? att den har en variator ring ?
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

mt5a_stunt skrev:har du bytt munstycke har du drat plugen i röret om de finns vid myningen
Det jag har gjort är att köpa techigasröret, ta bort pluggen och montera dit. Resultatet blev i princip samma som innan, dvs den maxar kanske 50 när man ligger på 9000+ RPM.
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

fax110 skrev:du köpte ett rör som inte ger mycket mer än orginal men det kan vara så att din moped är cdi strypt ? att den har en variator ring ?
Jag hänger inte riktigt med i scotertermerna men cdi-box antar jag är något elektroniskt styrdon, hur vet man om den är strypt? Är variatorring en form av stryping, hur ser det ut isf?

Ursäkta noobfrågorna men jag har varken tid eller ork för trial and error.
Cepehjulet
Elmoped

Inlägg av Cepehjulet »

Alltså har du tagit bort strypningen i effektröret, lr har jag bara missat att du skrev det? för om du INTE har gjort det, gör det så löser det sig nog ;)

sen bör du nog göra det "vanliga" ; Byta vikter, kopplingsfjädrar, tryckfjäder, munstycke och fixa så att den får rätt med luft, och (såklart) ta bort variatorbrickan som sitter i främre variatorn :P
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

Cepehjulet skrev:Alltså har du tagit bort strypningen i effektröret, lr har jag bara missat att du skrev det? för om du INTE har gjort det, gör det så löser det sig nog ;)
Givetvis tog jag bort pluggen. Det´innebär väl att det andra röret måste ha varit urpluggat redan och att det nya gav i princip samma effekt som standard. Grejen är ju att jag vill ha det stealth och de andra trimrören ser ju inte stock ut direkt, eller finns det såna? Hursomhelst, några tips på nästa steg?

MVh Dan
adambergquist
Elmoped

Inlägg av adambergquist »

v-ringen sitter inne i variatorn, du måste ha mutterdragare för att få bort muttern..
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

adambergquist skrev:v-ringen sitter inne i variatorn, du måste ha mutterdragare för att få bort muttern..
Och v-ringen är alltså en form av strypning som ska tas bort? Jag ska ta och öppna variatorn och se om jag fattar lite bättre hur den funkar. Jag tänkte på att om motorn varvar ett specifikt varvtal så måste ju utvexlingen göra att scootern håller en viss hastighet. Hur gör man för att "dreva om", om ni förstår hur jag menar, en scooter med variator?
Användarens profilbild
ludde_z25
Elmoped

Inlägg av ludde_z25 »

mm
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

Komigen, upp. Den är pigg och accar bra upp till 9500 rpm och 50 km/h, hur får jag detn att gå snabbare? Försökte öppna variatiorkåpan idag men satt något som såg ujt som popnitar där, och det går ju inte direkt att skruva bort. Nån med kunskap om den här modellen, hjälp?!
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög

Inlägg av Johanssons »

Börja med att ta bort all eventuella strypningar. Har du en strypt Cdi så är det inte så konstigt om den inte går fortare för cdi:n stryper varvtalen vid en viss hastighet vlket inte låter moppen vara ut helt. Ta också bort v-ringen om en sån finns. Sen Så ska du nog nå 70-80 med rör ,rätt vikter och nya kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädrarna spelar inte så stor roll i hastigheten dom ger bara bättre gasrespons (beror på om dina fjädrar är slitna ).

//Stefan J
Bild
senilo
Elmoped

Inlägg av senilo »

Johanssons skrev:Börja med att ta bort all eventuella strypningar. Har du en strypt Cdi så är det inte så konstigt om den inte går fortare för cdi:n stryper varvtalen vid en viss hastighet vlket inte låter moppen vara ut helt. Ta också bort v-ringen om en sån finns. Sen Så ska du nog nå 70-80 med rör ,rätt vikter och nya kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädrarna spelar inte så stor roll i hastigheten dom ger bara bättre gasrespons (beror på om dina fjädrar är slitna ).

//Stefan J
Tack för svaret. CDIn kan inte vara strypt då moppen som jag tidigare sagt gärna varvar upp mot 10k RPM. Den där variatorn får jag väl försöka få upp på nåt sätt. Vikterna, hur funkar dom? Ska man köpa ett set och prova sig fram? Och till sist, för att klargöra, är mitt Tecnigasrör ens ett trimrör?
Låst