Menar du att det jag har inte är ett effektrör? I shopen står:KoNG skrev:Byt till ett effektrörbyt vikter, tryckfjäder, kopplingsfjädrar så lär du uppnå det du vill D:
Det jag har gjort är att köpa techigasröret, ta bort pluggen och montera dit. Resultatet blev i princip samma som innan, dvs den maxar kanske 50 när man ligger på 9000+ RPM.mt5a_stunt skrev:har du bytt munstycke har du drat plugen i röret om de finns vid myningen
Jag hänger inte riktigt med i scotertermerna men cdi-box antar jag är något elektroniskt styrdon, hur vet man om den är strypt? Är variatorring en form av stryping, hur ser det ut isf?fax110 skrev:du köpte ett rör som inte ger mycket mer än orginal men det kan vara så att din moped är cdi strypt ? att den har en variator ring ?
Givetvis tog jag bort pluggen. Det´innebär väl att det andra röret måste ha varit urpluggat redan och att det nya gav i princip samma effekt som standard. Grejen är ju att jag vill ha det stealth och de andra trimrören ser ju inte stock ut direkt, eller finns det såna? Hursomhelst, några tips på nästa steg?Cepehjulet skrev:Alltså har du tagit bort strypningen i effektröret, lr har jag bara missat att du skrev det? för om du INTE har gjort det, gör det så löser det sig nog
Och v-ringen är alltså en form av strypning som ska tas bort? Jag ska ta och öppna variatorn och se om jag fattar lite bättre hur den funkar. Jag tänkte på att om motorn varvar ett specifikt varvtal så måste ju utvexlingen göra att scootern håller en viss hastighet. Hur gör man för att "dreva om", om ni förstår hur jag menar, en scooter med variator?adambergquist skrev:v-ringen sitter inne i variatorn, du måste ha mutterdragare för att få bort muttern..
Tack för svaret. CDIn kan inte vara strypt då moppen som jag tidigare sagt gärna varvar upp mot 10k RPM. Den där variatorn får jag väl försöka få upp på nåt sätt. Vikterna, hur funkar dom? Ska man köpa ett set och prova sig fram? Och till sist, för att klargöra, är mitt Tecnigasrör ens ett trimrör?Johanssons skrev:Börja med att ta bort all eventuella strypningar. Har du en strypt Cdi så är det inte så konstigt om den inte går fortare för cdi:n stryper varvtalen vid en viss hastighet vlket inte låter moppen vara ut helt. Ta också bort v-ringen om en sån finns. Sen Så ska du nog nå 70-80 med rör ,rätt vikter och nya kopplingsfjädrar. Kopplingsfjädrarna spelar inte så stor roll i hastigheten dom ger bara bättre gasrespons (beror på om dina fjädrar är slitna ).
//Stefan J