Som sagt en transformator är en slutenjärnkärna och en primär och sekundär spole, om sekundärspolen har dubbelt så många varv som primärspolen så dubblas volten men stömen sänks då effekten inte höjs (spänning*stöm=effekt)
Så från tändplattan går det ut 400-600v ungefär har jag för mig?? (inte helt säker där) och det går till cdin sen till tändspolen som har en Primär spole som har X antal gånger mindre varv en sekundär då spänningen ska öka. Lite snabbt förklarat. Vill du veta mer och sånt kan du ju googla sen finns det guider och liknande som går igenom såna här saker här på forumet
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
MrAndersson skrev:Ampere och ström är exakt samma sak.
Nej. Men ström mäts i ampere.
Blöblö, för o va ännu mer extrem.
Storhet
Benämning Betäckning
Elektriskström I
Enhet
Benämning Betäckning
Ampere A
För och räkna ut Strömmen i en seriekrets tar du I=U/R
I en seriekrets är strömmen alltid lika stor i alla delar.
För och räkna ut totala Strömmen i en parallellkrets tar du I=U/Re
För o räkna ut delströmmar i en parallellkrets tar du Ix=U/Rx I detta fallet står X för vilken delström o delresistans man vill räkna ut
En "transformator" fungerar endast med växelström, bara så ni vet.
Batteri/ svänghjul ger en spänning på 12 volt på primärlindningen, med en viss effekt W, eller vad man nu kör för beteckning, beroende på resistansen i spolen.
Nu minns jag inte exakt hur det här är och jag hittar inget roligt att läsa på nätet om just det här fenomenet som inte har med derivator att göra. Men i alla fall, när man leder en ström genom en spole uppstår induktans. Induktansen motverkar strömändringar och ger en slags tröghet i kretsen kan man säga. Efter en urladdning kopplas strömmen över primärspolen in och laddar upp kärnan i spolen med ett magnetiskt fält. När strömmen blir konstant och induktansen är "ikapp" så är kärnan fulladdad och inget mer händer. Det som sedan händer är att strömmen genom primärlindningen bryts snabbt, då sker en väldigt snabb ändring av strömmen i primärlindningen vilket ger en kraftig reaktion av induktansen. Denna induktans inducerar då en spänning i sekundärspolen, varför den går i sekunderspolen kommer jag inte ihåg, och då får vi en spänning på t.ex. 30.000 volt beroende på hur vi valt att linda primärt och sekundärt.
Det är därför man måste ha växelström i en transformator. Tändspolen bygger på att låtsas att man har växelström kan man säga, fast man växlar aldrig fas.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Man har förmodligen aldrig 30 000V i ett friskt och fungerande tändsystem, även om tändspolen kan klara av att ge så hög spänning. Tumregeln (och såna är inte så noggranna som ni vet) säger att 10 000V klarar att ge en centimeters gnista ute i fria luften, så 30 000V klarar att göra ungefär 3cm gnista. Spänningsbehovet ökar när lufttrycket ökar, så p.g.a. kompressionen i motorn är det svårare att ge gnista där, men i normala fall på normala motorer överstiger behovet för att ge en gnista på tändstiftet knappast 5-10 000V (hög kompression, stora gnistgap m.m. ökar behovet).
Spänningen ut från tändspolen ökar bara tills gnistan skapats, sedan sjunker den igen oavsett vad tändspolen klarar. Även om spolen kan leverera 30 000V eller för all del 30 000 000V kan den inte göra det om gapet där gnistan skapas bara kräver 10 000V för att gnistan ska skapas.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.