Hur kan 12 volt bli 30000 volt?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Hur kan 12 volt bli 30000 volt?

Inlägg av Jönköping »

Tjena håller på med tändsystem och bränslesystem och lite allt möjligt just nu och kan nog allt utan just denna då jag inte förstår det riktigt :)

Vet att det har med primär och sekundär lindningen att göra och att det blir magnetiskt typ sen fattar jag inte mer..


Menar alltså det tändspolen gör 12 volt sen skickar ut 30000 volt


Vill helst ha svar av
Eric_, bensinskalle och sånna som kan. Inte några skit svar..
Senast redigerad av Jönköping den 13 december 2012, 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

De använder en transformator
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 juli 2012, 20:46

Inlägg av daniel.sjöman »

ZX skrev:De använder en transformator
You dont say?


Nä men det har väll med ampere att göra? för att det är inte direkt en så stark ström.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

I=U/R alltså har dem en liten resistor som fan vilket gör så strömmen ökar ?
elr? har inte världens koll på detta men är ohms lag

r=0.004 omh då väl :S ?

rätt mig gärna om jag har fel, då jag ej har stenkoll på detta, prov imorn på skiten ^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

david96 skrev:I=U/R alltså har dem en liten resistor som fan vilket gör så strömmen ökar ?
elr? har inte världens koll på detta men är ohms lag

r=0.004 omh då väl :S ?

rätt mig gärna om jag har fel, då jag ej har stenkoll på detta, prov imorn på skiten ^^

Kan inget om el typ heller har prov på onsdag.. Hatar verkligen el.........

Tråkigt är det med.. men är väll bra antar jag :)
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 januari 2012, 12:16
Ort: Torslanda

Inlägg av fredcog »

Som sagt en transformator är en slutenjärnkärna och en primär och sekundär spole, om sekundärspolen har dubbelt så många varv som primärspolen så dubblas volten men stömen sänks då effekten inte höjs (spänning*stöm=effekt)
Så från tändplattan går det ut 400-600v ungefär har jag för mig?? (inte helt säker där) och det går till cdin sen till tändspolen som har en Primär spole som har X antal gånger mindre varv en sekundär då spänningen ska öka. Lite snabbt förklarat. Vill du veta mer och sånt kan du ju googla sen finns det guider och liknande som går igenom såna här saker här på forumet ;)
Satsa på dig själv!! runka i motvind..

Mitt projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33910
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Har mycket med magnetism att göra. 12V tråden är lindad jag vet inte hur många varv runt en kärna. Då blir kärnan uppladdad till t.ex 30.000V.

Finns att läsa på Wiki t.ex
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndspole
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

david96 skrev:I=U/R alltså har dem en liten resistor som fan vilket gör så strömmen ökar ?
elr? har inte världens koll på detta men är ohms lag

r=0.004 omh då väl :S ?

rätt mig gärna om jag har fel, då jag ej har stenkoll på detta, prov imorn på skiten ^^
Var får du att r är 0.004 ifrån?
-ic0rn
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Orkade inte låta smart och skriva så tog kort ;)
Bara att läsa :)

Bild

Bild

Varsegod :)
Senast redigerad av Börniee den 13 december 2012, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

daniel.sjöman skrev:
ZX skrev:De använder en transformator
You dont say?


Nä men det har väll med ampere att göra? för att det är inte direkt en så stark ström.
Trevligt att du klagar på mig när jag har rätt och du har fel :roll:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

daniel.sjöman skrev:
ZX skrev:De använder en transformator
You dont say?


Nä men det har väll med ampere att göra? för att det är inte direkt en så stark ström.
Ampere och ström är exakt samma sak.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MrAndersson skrev:Ampere och ström är exakt samma sak.
Nej. Men ström mäts i ampere. 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Tack för alla svar :) har ju prov på onsdag som sagt ska nog gå bra. :) Tack alla :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Erik_ skrev:
MrAndersson skrev:Ampere och ström är exakt samma sak.
Nej. Men ström mäts i ampere. 8)
Blöblö, för o va ännu mer extrem.

Storhet

Benämning Betäckning

Elektriskström I

Enhet

Benämning Betäckning

Ampere A

För och räkna ut Strömmen i en seriekrets tar du I=U/R
I en seriekrets är strömmen alltid lika stor i alla delar.

För och räkna ut totala Strömmen i en parallellkrets tar du I=U/Re
För o räkna ut delströmmar i en parallellkrets tar du Ix=U/Rx
I detta fallet står X för vilken delström o delresistans man vill räkna ut

Trololol, driver bara med dig Erik! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

En "transformator" fungerar endast med växelström, bara så ni vet.

Batteri/ svänghjul ger en spänning på 12 volt på primärlindningen, med en viss effekt W, eller vad man nu kör för beteckning, beroende på resistansen i spolen.

Nu minns jag inte exakt hur det här är och jag hittar inget roligt att läsa på nätet om just det här fenomenet som inte har med derivator att göra. Men i alla fall, när man leder en ström genom en spole uppstår induktans. Induktansen motverkar strömändringar och ger en slags tröghet i kretsen kan man säga. Efter en urladdning kopplas strömmen över primärspolen in och laddar upp kärnan i spolen med ett magnetiskt fält. När strömmen blir konstant och induktansen är "ikapp" så är kärnan fulladdad och inget mer händer. Det som sedan händer är att strömmen genom primärlindningen bryts snabbt, då sker en väldigt snabb ändring av strömmen i primärlindningen vilket ger en kraftig reaktion av induktansen. Denna induktans inducerar då en spänning i sekundärspolen, varför den går i sekunderspolen kommer jag inte ihåg, och då får vi en spänning på t.ex. 30.000 volt beroende på hur vi valt att linda primärt och sekundärt.

Det är därför man måste ha växelström i en transformator. Tändspolen bygger på att låtsas att man har växelström kan man säga, fast man växlar aldrig fas.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Dom ett litet till lägg på Benisskalle.

Man har dock inte 30 000v i systemet hela tiden. Utan de skickas ut impulser på upp mot 30 000v o dessa varar extremt kort tid!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:Dom ett litet till lägg på Benisskalle.

Man har dock inte 30 000v i systemet hela tiden. Utan de skickas ut impulser på upp mot 30 000v o dessa varar extremt kort tid!
Ja det var precis det jag menade. Man får en snabb urladdning p.g.a. induktansen när strömmen bryts.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man har förmodligen aldrig 30 000V i ett friskt och fungerande tändsystem, även om tändspolen kan klara av att ge så hög spänning. Tumregeln (och såna är inte så noggranna som ni vet) säger att 10 000V klarar att ge en centimeters gnista ute i fria luften, så 30 000V klarar att göra ungefär 3cm gnista. Spänningsbehovet ökar när lufttrycket ökar, så p.g.a. kompressionen i motorn är det svårare att ge gnista där, men i normala fall på normala motorer överstiger behovet för att ge en gnista på tändstiftet knappast 5-10 000V (hög kompression, stora gnistgap m.m. ökar behovet).

Spänningen ut från tändspolen ökar bara tills gnistan skapats, sedan sjunker den igen oavsett vad tändspolen klarar. Även om spolen kan leverera 30 000V eller för all del 30 000 000V kan den inte göra det om gapet där gnistan skapas bara kräver 10 000V för att gnistan ska skapas.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar