Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

kommer den orka med 14/53 eller ska jag ta någon mindre kugg fram?
Drd evo vicke
Elmoped

Inlägg av Drd evo vicke »

Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Drd evo vicke skrev:Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!
räkna kuggarna? står oftast annars på, nej byt inte till tyngre om du vill inte ha snigel axx
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

FLUBBA skrev:hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

Den kommer inte att orkar, eller jo man du kommer få ett snigel axx.

Sätt på 12 fram ist
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Drd evo vicke skrev:Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!
Jag tror att 11/53 är original. Jag skulle inte dreva om den när den är original, då blir den ännu slöare och tråkigare.
FLUBBA skrev:hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

Den kommer nog inte orka. jag skulle köra 12/53, möjligen kanske 13.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

ja den kommer antagligen ha bättre topp och axx då 14 är för stort för original setup sätt 12 fram

fall du har 50-56 bak annars fall du har större bak så sätt 13 fram
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

SNODDAS15 skrev:Tja, mest nyfiken

Du kommer få lite kortare växlar, den kommer varva ur fortare och därmed inte gå riktigt lika fort.

Btw, Drac 03 har AM6.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

CaToXXo skrev:
SNODDAS15 skrev:Tja, mest nyfiken

Du kommer få lite kortare växlar, den kommer varva ur fortare och därmed inte gå riktigt lika fort.

Btw, Drac 03 har AM6.
Intressant, för jag har bara 5 växlar. Det är ju ett annat fram drev till AM5 jämfört med AM6:ns som är lite dyrare, kan det ha nån skillnad? det är ju lite större också...
Skolpojken
Elmoped

Inlägg av Skolpojken »

tjenare har en drac 04 ska köpa nya drev och kedja pga att dom gamla är slitna och jag undrar om orginal dreven är 11/48 och vad som menas med (415) (420) och (428) är det tjockleken på dreven och kedjan ?
och isåfall undrar jag vilken storlek man ska ha ?
tacksam för svar :D
host
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

spelar ingen roll ignetligen bara alla är samma och passar
Skolpojken
Elmoped

Inlägg av Skolpojken »

david96 skrev:fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

schysst:) men den är orginal fast opluggad och en kompis sa att om den är trimmad mycket ska du ha 428 annars kan du ha 420 fast han kanske inte visste vad han pratade om ?
host
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Skolpojken skrev:
david96 skrev:fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

schysst:) men den är orginal fast opluggad och en kompis sa att om den är trimmad mycket ska du ha 428 annars kan du ha 420 fast han kanske inte visste vad han pratade om ?
428 är lite grövre än 420.
428 brukar sitta på 80-85cc crossar, medans 125or och större har 520. Finns 530 också för riktigt stora hojar.

420 håller fint för de flesta mopeder, så det spelar egentligen ingen roll om du tar 420 eller 428.

Skolpojken
Elmoped

Inlägg av Skolpojken »

428 är lite grövre än 420.
428 brukar sitta på 80-85cc crossar, medans 125or och större har 520. Finns 530 också för riktigt stora hojar.

420 håller fint för de flesta mopeder, så det spelar egentligen ingen roll om du tar 420 eller 428.[/quote]

Tack för svaren jag kör på 428 :)
host
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

Derbi Senda.
Vill stunta och dreva för axx :)

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Pulze skrev:Derbi Senda.

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
Kanske 11-60/11-65? :)
Henru
MurasBrusha!

Inlägg av Henru »

MisterDT50R skrev:

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
11-60 blir bra
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

Henru skrev:
MisterDT50R skrev:

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
11-60 blir bra
kommer man känna skillnad på axxet?
och hur mycket påverkas top hastigheten?
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Pulze skrev:
Henru skrev:
MisterDT50R skrev: Kanske 11-60/11-65? :)
11-60 blir bra
Det beror på din nuvarande drevning.

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.

Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

CaToXXo skrev:
Pulze skrev:
Henru skrev: 11-60 blir bra

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.
vilka hastigheter pratar vi om?

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

edden
Elmoped

Inlägg av edden »

Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Pulze skrev:
CaToXXo skrev:
Pulze skrev: kommer man känna skillnad på axxet?

60-65, och kommer varva som fan på 6:an
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

edden skrev:Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?
Menar du att det lägsta det du tänkt köra är 40? För du kommer tröttna på att ha bra axx men typ 40 i topp :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

edden skrev:Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?
Större drev fram: Sämre axx, bättre topp.
Mindre drev fram: Bättre axx, sämre topp.
Mindre drev bak: Sämre axx, bättre topp.
Större drev bak: Bättre axx, sämre topp.

En kugg fram/3-4 kugg bak gör väl på ett ungefär 3-5kmh.

Sen är ju allt relativt, har du tex 15-48 på en originalmoppe så blir den ju jätteslö och orkar inte varva mer än 3an, och då förlorar du ju på båda hållen.

Tänk på att din kedja kan bli för kort om du skaffar ett större drev än det du har på nu.

Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

MisterDT50R skrev:
Pulze skrev:
CaToXXo skrev: Det beror på din nuvarande drevning.

60-65, och kommer varva som fan på 6:an
kommer det bli mycket skillnad på axxet? eller är det typ onödigt att dreva till 11-60?

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

MisterDT50R skrev:Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D
vad jag förstår så har du en DT50. Jag har en RRX, båda har ju AM6:an så de spelar nog ingen roll förutom att vi väger kanske olika.

Hur som helst så går min runt 75-80 (upmätt med gps) och jag har 13/52 drevning. och jag har bara urpluggat original med sportluftfilter (96munstycke). Min varvar ur bra med 13/52, fast med 15/52 så gick de segt som fan. Skulle inte kört 14/50.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

liljegrenarN skrev:
MisterDT50R skrev:Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D
vad jag förstår så har du en DT50. Jag har en RRX, båda har ju AM6:an så de spelar nog ingen roll förutom att vi väger kanske olika.

Hur som helst så går min runt 75-80 (upmätt med gps) och jag har 13/52 drevning. och jag har bara urpluggat original med sportluftfilter (96munstycke). Min varvar ur bra med 13/52, fast med 15/52 så gick de segt som fan. Skulle inte kört 14/50.
Okej tänkte att jag skulle ha upp den i 80 i sommar så det borde bli bra med 13-50 tack för svar! :)
edden
Elmoped

DReV

Inlägg av edden »

vilka drev ska jag ha om jag vill ha lite mer drag i uppförsbackar? på min peugeot xps.
Vilka drev ska jag ha om jag vill att den ska gå i 55 ungefär? på min peugeot xps. :D
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

11-54
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
edden
Elmoped

Inlägg av edden »

Får jag mer drag i uppförsbackar eller får jag en toppfart på ca 55?
Länka sidor där jag kan köpa sakerna!! 😃😃😃😃😃 :)
Skolpojken
Elmoped

Inlägg av Skolpojken »

tja har en drac men drevning 11/48 som orginal då jag inte har råd med något bakdrev så tänker jag satsa på ett nytt fram drev min motor är ganska så slö tror ni den orkar 13 fram drev ? den har urpluggat orginalrör och gör ca 65 vad kommer hända med 13 / 48 drev ?
tack på förhand :)
Senast redigerad av Skolpojken den 8 januari 2013, 22:04, redigerad totalt 2 gång.
host
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

Skolpojken skrev:ska försöka förklara det här så bra som möjligt, jag har köpt ett nytt bakdrev och det la sig precis vid hjulet och då blir kedjan helt sne för den måste vara ett avstånd från hjulet och drevet så kedjan passar bra med framdrevet medans orginal drevet hade som en förlängning så den tar avstånd från hjulet och passar bra med framdrevet någon som vet om man kan flytta på den där förlängningen eller vad det är till det nya drevet eller om man måste köpa nåt tillbehör till bakdrevet så det passar
hoppas ni fattade kanske var lite krångligt :?:
mycket tacksam för svar tack o hej :)
det ska bara vara att flytta över den där förlängningen. :)
"Basen ska inte höras... den ska KÄNNAS!"

köp! http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... -trim-dt-/
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

Kör yamaha dt50r 2007 med denna ''setup'' !! :/

-V6 rör
-Drev: 12x52

Är 12x52 den bästa drevningen elr till v6?? Annars kom med förslag på bästa drevningen te moppen :D
Skriv svar