köpråd snöskoter

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

köpråd snöskoter

Inlägg av streamjr »

tjenare nu är de så att jag blivit jävligt sugen på en skoter :D
ska ha den till att transportera mig till kompisar och sen kunna sticka ut och leka så den ska vara lite rapp och gå hyffsat bra i lössnö.

ska kosta under 20.

vad rekomenderar ni? vad ska man kolla efter? och vad ska man undvika?

Med vänlig hälsning, streamjr :)
Senast redigerad av streamjr den 10 december 2012, 17:06, redigerad totalt 1 gånger.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

lynx rave 670 bigpipe
hitler is tha king
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Köp en et 250 billigt och rolig
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Yamaha Phazer 2:a med styrhöjare :) billig och skottsäker motor
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög

Inlägg av tååbe_97 »

polaris iq 600 ! :D
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

kolla mattan så den inte är allt för sliten. kan ju ha åkt av en del kammar eller vara lite sprucken.
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

kan rekommendera lynx enduro 600, Riktigt bra skotrar som är lättkörda och går bra på rullen;) Tar sig även redigt bra för att vara en kort skoter specielt om du har 38/44as matta:) Sitter rotax 600 motor som är bra sålänge veven är smord :)

Annars har du artic zr 600 tex, även det en mycket bra skoter med en bra framvagn:) Sitter suzuki motor i den som är riktigt driftsäker

Du bör undvika att köpa rotaxs 800,(700) motor eftersom dom är lite känsliga och kan rackla.

När du ska kolla på skotrar är de viktiga att du kollar efter sprickor i chassit, Om popnitarna i chassit sitter löst kan detta vara ett tecken på att dom har hoppat "sönder" skotern. kolla att motorn går bra (obvious). Att den inte är vattenkörd. Insugsgummin,styrstål,mattanskick och Kolla även gärna kompet! :)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Dom skotrarna jag kollar lite på är arctic cat zr, lynx enduro 500-600, polaris Edge PROx, lynx big pipe för har inte hört något dåligt om dom :) men som dom skriver kolla mattan, efter sprickor i chassit, kompressionen och runt motorn så det inte läcker något och ta en tur på skotern och ha igång den så den hinner bli varm så att den inte tappar kompression när den blir varm:)
Bild
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

PalzaR skrev:Dom skotrarna jag kollar lite på är arctic cat zr, lynx enduro 500-600, polaris Edge PROx, lynx big pipe för har inte hört något dåligt om dom :) men som dom skriver kolla mattan, efter sprickor i chassit, kompressionen och runt motorn så det inte läcker något och ta en tur på skotern och ha igång den så den hinner bli varm så att den inte tappar kompression när den blir varm:)
Jag skulle kolla på en Edge 700 eller 600 (800:an brukar skära på veven). Annars är MXZ 670 ett bra val (Enda bra rotaxmotorn med lite kräm i). Och har hört att Lynx enduro går bra, men motorn äre inte den bästa (kan bli mycket mek). Annars om du vill gå billigare är en exciter ll ett bra val eller Phazer ll.
Helt Räser
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

01-03 lynx enduro 600,700
01-02 polaris edge 600,700
00-03 ski doo mxz 600,700
dom ligger i bra prisklass och är roliga att köra både på och utanför leden :)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

denna är en riktigt rolig sak att köra!

http://www.blocket.se/vasterbotten/Yama ... ?ca=16&w=3
(inte min)

lika roligt varje gång men trycker på gasen!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
:)
Elmoped

Inlägg av :) »

lynx enduro 600, 700, 670 bigpipe skidoo mxz 600, 700 gamla polaris indy modellerna.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Yamaha SM 340, alldeles underbar skoter på alla sätt och vis!
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

ValoPallo skrev:Yamaha SM 340, alldeles underbar skoter på alla sätt och vis!
haha visst gammla skotrar har sin charm ;)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

En yama srx 600/700 är kanske något. Känns som mycket skoter, och de finns för runt 20. Liten sugen på en själv....

http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_SRX_ ... m?ca=9&w=3

T.ex... Är troligen inte mint men det får man väl ta för det priset. Något annat vanligt fel på dessa?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
AndreWidestedt

bensinskalle skrev:En yama srx 600/700 är kanske något. Känns som mycket skoter, och de finns för runt 20. Liten sugen på en själv....

T.ex... Är troligen inte mint men det får man väl ta för det priset. Något annat vanligt fel på dessa?
Dom är väldigt tunga jämfört med dens konkurrens (MXZ, Enduro, edge). SRX 700 har mycket motor under huven (140hk) men den är helt värdelös utanför leden. annars är dom skottsäkra, går för alltid (som alla andra Yamaha) och chassit är tåligt.
Helt Räser
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

AndreWidestedt skrev:
bensinskalle skrev:En yama srx 600/700 är kanske något. Känns som mycket skoter, och de finns för runt 20. Liten sugen på en själv....

Dom är väldigt tunga jämfört med dens konkurrens (MXZ, Enduro, edge). SRX 700 har mycket motor under huven (140hk) men den är helt värdelös utanför leden. annars är dom skottsäkra, går för alltid (som alla andra Yamaha) och chassit är tåligt.
Dom är hållbara men det är ingen skoter som du vill köra på krokiga leder med, pga att de har en tendens att välta i kurvor.

Edge 7-800 har dåliga vevar så den kommer troligen skära.

Lynx enduro 600, går bra men orkar inte en 44:as så bra, så försök att hitta en med 38 ( INTE Ripsaw)

Tycker du borde satsa på en Arctic Cat zr800

Eller en Arctic Cat F7, troligen AC bästa motor
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

lynx enduron går hur bra som hällst med 44as. det är inte så att dom inte orkar med 44as för det gör dom. har själv haft en enduro 600 med 44as matta och den orkade hur bra som hällst[/quote]
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

gurraa skrev:lynx enduron går hur bra som hällst med 44as. det är inte så att dom inte orkar med 44as för det gör dom. har själv haft en enduro 600 med 44as matta och den orkade hur bra som hällst
[/quote]

Har du provat med en 38:as på? visst den orkar köra mer det, men kommer orka mer och gå bättre i pudret med en 38:as då motorn orkar dra runt den lättare.
Användarens profilbild
AndreWidestedt

ZX skrev:
gurraa skrev:lynx enduron går hur bra som hällst med 44as. det är inte så att dom inte orkar med 44as för det gör dom. har själv haft en enduro 600 med 44as matta och den orkade hur bra som hällst
Har du provat med en 38:as på? visst den orkar köra mer det, men kommer orka mer och gå bättre i pudret med en 38:as då motorn orkar dra runt den lättare.[/quote]

Guurras kanske var nerdrevad.
Helt Räser
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Du hittar aldrig en f7a för ca 20 tusen säger jag bara, Annars hade jag självklart rekommenderat en sådan 8)

jag tror du blandar ihop polaris liberty 700-800 med rotax 700-800 eftersom det är rotax som har problem med vevarna och inte polaris. Polaris liberty 700 motorn är bland dom driftsäkraste och mest framgångsrika motorer som polaris har tillverkat.

Självklart orkar en enduro/edge/mxz 600 med 44as matta. precis som gurraa säger stämmer detta
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

rexzo skrev:Du hittar aldrig en f7a för ca 20 tusen säger jag bara, Annars hade jag självklart rekommenderat en sådan 8)

jag tror du blandar ihop polaris liberty 700-800 med rotax 700-800 eftersom det är rotax som har problem med vevarna och inte polaris. Polaris liberty 700 motorn är bland dom driftsäkraste och mest framgångsrika motorer som polaris har tillverkat.

Självklart orkar en enduro/edge/mxz 600 med 44as matta. precis som gurraa säger stämmer detta

Det var VES-motorn som var framgångsrik, många liberty motorer skär på veven, bara i byn jag bor skar 3st den här vintern.
Och många på snowmobile.se's har också det, har svårt att tro att liberty är deras bästa motor.
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

ZX skrev:
rexzo skrev:Du hittar aldrig en f7a för ca 20 tusen säger jag bara, Annars hade jag självklart rekommenderat en sådan 8)

Det var VES-motorn som var framgångsrik, många liberty motorer skär på veven, bara i byn jag bor skar 3st den här vintern.
Och många på snowmobile.se's har också det, har svårt att tro att liberty är deras bästa motor.
Men ves motorn sitter ju i edge? aja alla jag känner som har edge har då inte haft nå problem med motorn.
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

Är hållbara och SNABBA skotrar, men de passar bättre i dragracing än i djupsnö, en moped är nästan bättre än en srx i djupsnö...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

suzukiwheelier skrev:

Är hållbara och SNABBA skotrar, men de passar bättre i dragracing än i djupsnö, en moped är nästan bättre än en srx i djupsnö...
Hur är mountainversionen isf? Suger den lika hårt eller tuggar den på?
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

bensinskalle skrev:
suzukiwheelier skrev:

Du syftar på t:ex denna?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yama ... ca=1_9&w=2
Just den där tycker jag ser riktigt grym ut, dock vet jag inte om den är fabriksförlängd. Har ingen personlig erfarenhet men en 700 med Powderpro skidor och en matta som är 345 lång med 44mm kammar borde inte ha några störra problem i lössnö, förutom att den är väldigt framtung och garanterat ett helvete när du väl fastnar.

Kan inte göra annat än hålla med dom som tidigare föreslagit Lynx Enduro 600. En riktigt bra skoter ur dom flesta synpunkter som dessutom går upp på rullen med lite vilja :)
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

Vi har tidigare haft en SRX. Dom tycker jag är rätt sköna att köra, eftersom den är rätt tung (speciellt fram) så ligger den skönt i spår och den funkar även utanför spåret i lössnö. Som någon sa tidigare så är det inte kul när de fastnar, då brukar man få kämpa! Vi skulle egentligen inte sälja den (jag skulle få den), men vi fick 30k för den så den rök tyvärr :(
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

rexzo skrev:
ZX skrev:

Men ves motorn sitter ju i edge? aja alla jag känner som har edge har då inte haft nå problem med motorn.
Ves sitter i de äldre edge/xc, tror de var 99 dom slutade med dem men är inte säker.

Jo, men vissa har tur andra inte
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

AndreWidestedt skrev:
ZX skrev:
Har du provat med en 38:as på? visst den orkar köra mer det, men kommer orka mer och gå bättre i pudret med en 38:as då motorn orkar dra runt den lättare.
Guurras kanske var nerdrevad.[/quote]

det är ju inte precis svårt att dreva ner och den går betydligt bättre i puder med 44as
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

gurraa skrev:
AndreWidestedt skrev:
ZX skrev:
det är ju inte precis svårt att dreva ner och den går betydligt bättre i puder med 44as[/quote]

Om den är nerdrevad ja, men det går och bättre om man har turbo på den.

Tror vi pratar skotrar som är original här
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

ZX skrev:
gurraa skrev:
AndreWidestedt skrev: Har du provat med en 38:as på? visst den orkar köra mer det, men kommer orka mer och gå bättre i pudret med en 38:as då motorn orkar dra runt den lättare.
det är ju inte precis svårt att dreva ner och den går betydligt bättre i puder med 44as
Om den är nerdrevad ja, men det går och bättre om man har turbo på den.

Tror vi pratar skotrar som är original här[/quote]

det är inte 38as oginal. ska han köpa en skoter kan han lika gärna köpa nån som är derdrevad och har 44as matta. mycket bättre än en srx som är grymmt framtung, enduron är en bättre skoter också.
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

ZX skrev:
rexzo skrev:
ZX skrev:
Ves sitter i de äldre edge/xc, tror de var 99 dom slutade med dem men är inte säker.

Haha visst vet du att edge kom först år 2001? ;) Sen så satt det inte ves på motorerna före tex 99 eftersom då satt det fuji motorer i småkubikarna och polaris första egna motor liberty i dom lite större 700 modellerna.

hur kommer det sig att gurraa;s edge från 2001 har 600 ves motor? Eller att min kompis som kör rmk 700 från 2002 har ves? Lika gäller min andra polare som kör en edge 800, den har också ves;) 600 och 700 motorerna anses vara riktiga slitvargar som är bra konstruktioner utan nå problem med vevarna ;)

Sen ang yamaha srx så ber jag dig undvika den eftersom den är helt oduglig som lekmaskin. Det enda den är bra till är att köra fort efter släta fina leder och köra sjörace! :)

Sen så finns det ju ingen fördel med att ett skoter är framtung. den blir bara spårkänslig, dålig att hoppa med, även lätt att den "skär ner" om du missar spåret och att det inte går att lägga skidres.

lyd mitt råd och köp en valfri polaris 600-800 edge/prox
eller enduro 600/700 mxz 600/700 eller en artic zr 500/600 för då får du mkt skoter för pengarna!! :)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

byYn skrev:
bensinskalle skrev:
suzukiwheelier skrev: Är hållbara och SNABBA skotrar, men de passar bättre i dragracing än i djupsnö, en moped är nästan bättre än en srx i djupsnö...
Du syftar på t:ex denna?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yama ... ca=1_9&w=2
Just den där tycker jag ser riktigt grym ut, dock vet jag inte om den är fabriksförlängd. Har ingen personlig erfarenhet men en 700 med Powderpro skidor och en matta som är 345 lång med 44mm kammar borde inte ha några störra problem i lössnö, förutom att den är väldigt framtung och garanterat ett helvete när du väl fastnar.

Kan inte göra annat än hålla med dom som tidigare föreslagit Lynx Enduro 600. En riktigt bra skoter ur dom flesta synpunkter som dessutom går upp på rullen med lite vilja :)
Den är väl hemmapulad. Finns ju oroginal mountain version. Vet inte vad den har för matta då dock...

Hmm, ja synd att den verkar vara lite fläskig. Annars verkar den kul med 140hk etc :lol:
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

rexzo skrev:
ZX skrev:
rexzo skrev: Men ves motorn sitter ju i edge? aja alla jag känner som har edge har då inte haft nå problem med motorn.

Haha visst vet du att edge kom först år 2001? ;) Sen så satt det inte ves på motorerna före tex 99 eftersom då satt det fuji motorer i småkubikarna och polaris första egna motor liberty i dom lite större 700 modellerna.

hur kommer det sig att gurraa;s edge från 2001 har 600 ves motor? Eller att min kompis som kör rmk 700 från 2002 har ves? Lika gäller min andra polare som kör en edge 800, den har också ves;) 600 och 700 motorerna anses vara riktiga slitvargar som är bra konstruktioner utan nå problem med vevarna ;)

Sen ang yamaha srx så ber jag dig undvika den eftersom den är helt oduglig som lekmaskin. Det enda den är bra till är att köra fort efter släta fina leder och köra sjörace! :)

Sen så finns det ju ingen fördel med att ett skoter är framtung. den blir bara spårkänslig, dålig att hoppa med, även lätt att den "skär ner" om du missar spåret och att det inte går att lägga skidres.

lyd mitt råd och köp en valfri polaris 600-800 edge/prox
eller enduro 600/700 mxz 600/700 eller en artic zr 500/600 för då får du mkt skoter för pengarna!! :)

Hmm jaha, man kan inte ha rätt varje gång.

Vet iaf att min kompis har liberty motorn och det är en -03 men satte i en -99 VES för hans skar, vet ej vad restan slängde i.
Skriv svar