hej, undrar om de är värt att försöka få på ett hsg rör som suttit på en honda 85cc, undrar hur de kommer gå med effekten och fall de går att porta till en barikit 80cc så den skulle gå att köra med de?
skulle de gå tillräckligt bra för äns vara lönt? jag får röret av en kompis, så känns ovärt att han ska ge ig de fall de ändå bara kommer gå skit
borde de inte gå fall jag kopierar en 85cc cross avgasport/spolar/boosten?
, samma durationer
Senast redigerad av david96 den 10 december 2012, 12:16, redigerad totalt 2 gång.
Med liknande durationer och portstorlekar fungerar röret säkert, hur bra det fungerar finns bara ett sätt att ta reda på.
Om du kopierar portningen så gott det går skulle jag inte bli förvånad om Hondaröret fungerar bättre än ett hembyggt rör beräknat med nått av dom gratisprogram som finns för att göra avstämda rör - formlerna som används i dessa program är mestadels från stenåldern, en betydligt modernare pipa skulle kunna fungera bättre även om cylindern inte riktigt matchar. Å andra sidan kan dom små skillnaderna göra att det blir apskit av alltihopa... Som sagt, finns bara ett sätt att veta!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Med liknande durationer och portstorlekar fungerar röret säkert, hur bra det fungerar finns bara ett sätt att ta reda på.
Om du kopierar portningen så gott det går skulle jag inte bli förvånad om Hondaröret fungerar bättre än ett hembyggt rör beräknat med nått av dom gratisprogram som finns för att göra avstämda rör - formlerna som används i dessa program är mestadels från stenåldern, en betydligt modernare pipa skulle kunna fungera bättre även om cylindern inte riktigt matchar. Å andra sidan kan dom små skillnaderna göra att det blir apskit av alltihopa... Som sagt, finns bara ett sätt att veta!
någon som har mått på en av deras cyllar? elr vet vad jag kan hitta ?
har du några tips på ungefär vad de ska ligga på? kan ju börja smått och ha lite marginal och sen jobba mig närmare och närmare?
Nej, tyvärr, har inga data på såna cylindrar. Men försök ladda ner manualen till rätt årsmodell av Honda CR85, vet inte om samma sak gäller där men jag hittade uppgifter på portdurationer i boken till Kawasaki KX60.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Nej, tyvärr, har inga data på såna cylindrar. Men försök ladda ner manualen till rätt årsmodell av Honda CR85, vet inte om samma sak gäller där men jag hittade uppgifter på portdurationer i boken till Kawasaki KX60.
Erik_ skrev:Nej, tyvärr, har inga data på såna cylindrar. Men försök ladda ner manualen till rätt årsmodell av Honda CR85, vet inte om samma sak gäller där men jag hittade uppgifter på portdurationer i boken till Kawasaki KX60.
Durationer står tyvärr inte med i hondans manual.
hittade slaget/diamtern/och kompet, men bör de inte lira någotlunda bra men en annan avgasport till en 85cc cross då röret är ett trimrör och inte sitter original på? annars kan jag inte räkna ut avgasporten om jag mäter röret? då man kan ju göra rör efter avgasporten måste man kunna porta efter röret?
något som vet ett bra sätt på hur jag kan göra då ?
dem flesta 85cc crossar bör väl ha snarlika portar?
Perra.S skrev:Krångla inte till saker i onödan, montera röret som det är och testa. Det kommer med all säkerhet att gå bra mkt bättre än de flesta mopperör.
okej tack för svar, får väl testa och se hur de går:)
Nu har jag ingen aning om hur högvarvig en cross är. Men kan tänka mig att effekten ligger på runt 11 000-14 000. Och din oportade barikit varvar inte mycket mer än 12 500. Och jag tror dessutom inte att din cylinder har effekt över 12 500?
Min poäng är att jag tror att röret är för högvarvig, för din nuvarande cylinder. Men visst portar du den så det passar röret kan det nog gå skapligt. Men ett "mopperör" eller avstämt tror jag är bättre.
DiNozzan skrev:Nu har jag ingen aning om hur högvarvig en cross är. Men kan tänka mig att effekten ligger på runt 11 000-14 000. Och din oportade barikit varvar inte mycket mer än 12 500. Och jag tror dessutom inte att din cylinder har effekt över 12 500?
Min poäng är att jag tror att röret är för högvarvig, för din nuvarande cylinder. Men visst portar du den så det passar röret kan det nog gå skapligt. Men ett "mopperör" eller avstämt tror jag är bättre.
jag fattar ju de, med men tänkte om de äns är värt att porta den så den bör passa, men ett cross rör har ju mycket bredare register så känns som den kommer tappa rätt rejält ibörjan men sticka sedan och mest ha tomma varv, men ska testa
DiNozzan skrev:Nu har jag ingen aning om hur högvarvig en cross är. Men kan tänka mig att effekten ligger på runt 11 000-14 000. Och din oportade barikit varvar inte mycket mer än 12 500. Och jag tror dessutom inte att din cylinder har effekt över 12 500?
Min poäng är att jag tror att röret är för högvarvig, för din nuvarande cylinder. Men visst portar du den så det passar röret kan det nog gå skapligt. Men ett "mopperör" eller avstämt tror jag är bättre.
jag fattar ju de, med men tänkte om de äns är värt att porta den så den bör passa, men ett cross rör har ju mycket bredare register så känns som den kommer tappa rätt rejält ibörjan men sticka sedan och mest ha tomma varv, men ska testa
Victorh skrev:en Rieju med tpr 80 gick bättre med ktm sx? 85 röret än med scr corse underliggande...
Så om du får billit pröva, hans har ett jävla drag och går bra!
men SCR corse är ju gjort för 70 och inte 80.
har för mig att sickrazer inte kunde maxa spiken då han ahde barkit 80 och att den gick fortare med airsal 70cc
Victorh skrev:en Rieju med tpr 80 gick bättre med ktm sx? 85 röret än med scr corse underliggande...
Så om du får billit pröva, hans har ett jävla drag och går bra!
men SCR corse är ju gjort för 70 och inte 80.
har för mig att sickrazer inte kunde maxa spiken då han ahde barkit 80 och att den gick fortare med airsal 70cc
nej de var för han inte bytte munstycke när han gick upp till 80cc
DiNozzan skrev:Nu har jag ingen aning om hur högvarvig en cross är. Men kan tänka mig att effekten ligger på runt 11 000-14 000. Och din oportade barikit varvar inte mycket mer än 12 500. Och jag tror dessutom inte att din cylinder har effekt över 12 500?
Min poäng är att jag tror att röret är för högvarvig, för din nuvarande cylinder. Men visst portar du den så det passar röret kan det nog gå skapligt. Men ett "mopperör" eller avstämt tror jag är bättre.
En std. rm85 lämnar max effekt vid 11800 så det ska allt va lugnt.
Sen antar jag att cylindern han har på moppen har lägre duration än crossen (?) vilket isf kommer göra att röret blir avstämt för ett lägre varv.
DiNozzan skrev:Nu har jag ingen aning om hur högvarvig en cross är. Men kan tänka mig att effekten ligger på runt 11 000-14 000. Och din oportade barikit varvar inte mycket mer än 12 500. Och jag tror dessutom inte att din cylinder har effekt över 12 500?
Min poäng är att jag tror att röret är för högvarvig, för din nuvarande cylinder. Men visst portar du den så det passar röret kan det nog gå skapligt. Men ett "mopperör" eller avstämt tror jag är bättre.
En std. rm85 lämnar max effekt vid 11800 så det ska allt va lugnt.
Sen antar jag att cylindern han har på moppen har lägre duration än crossen (?) vilket isf kommer göra att röret blir avstämt för ett lägre varv.
Hmm trodde dom var högvarvigare än så! Trodde att dom nästan arbetade som en pata negra.