Derbi Senda problem med vintern

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Frans3397
Elmoped

Derbi Senda problem med vintern

Inlägg av Frans3397 »

Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska? http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips

eller är det ett kolv problem?

Ge gärna förslag på vad som kan göras.
Senast redigerad av Frans3397 den 9 december 2012, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Byt rubrik är du snäll :) Rubriken måste vara informationsgivande, dvs beskriva ditt problem.

Den får mera luft när det är kallare ute och behöver därmed större munstycke, om jag inte fått allt om bakfoten.
Senast redigerad av p0d1 den 9 december 2012, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
ic0rn
Varnad

Re: Derbi Senda

Inlägg av ic0rn »

Frans3397 skrev:Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska? http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips

eller är det ett kolv problem?

Ge gärna förslag på vad som kan göras.
Bakdäcket spinner?
-ic0rn
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Skulle nog säga att du behöver större munstycke.

När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
ic0rn
Varnad

Inlägg av ic0rn »

Frans3397 skrev:Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
Spinner däcket så förlorar du hastighet, just sayin
-ic0rn
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Frans3397 skrev:Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
Det är problemet
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Jo men den går mycket sämre på vintern. Inte kan det vara så stor skillnad från 90 km/h innan snön till 40km/h nu?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

DiNozzan skrev:Skulle nog säga att du behöver större munstycke.

När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
Läs
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

Frans3397 skrev:så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?
nej det borde inte spela någon roll men but munstycket det är det som är problemet som DiNozzan sa
Quattro lyfe
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.
Varvar den alltså ut alla 6 växlar fint, men går inte mer än ca 40kmh?

Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

CaToXXo skrev:Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.

Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
Skulle också kunna vara mycket möjligt. Dock bara i kanske 5 min. För sen blir ju oljan varm?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

DiNozzan skrev:
CaToXXo skrev:Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.

Skulle också kunna vara mycket möjligt. Dock bara i kanske 5 min. För sen blir ju oljan varm?
Sant. ts nämner ju inte hur länge han testat köra, han kanske märkte att den gick dåligt direkt o ställde in den o gick o skrev här.
Hans koppling kan ju också vara sliten och reagera extra mycket nu när det är kallt ute, det gör min.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja antingen spinner bakdäcket eller så slirar kopplingen.

Om motorn är felinställd orkar den INTE VARVA, vilket den tydligen gör i det här fallet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.

Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare?
Senast redigerad av Frans3397 den 9 december 2012, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Frans3397 skrev:Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.

Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare.
Varvar motorn fint, går motorn som den ska?

Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Ja på tomgång och på lägre växlar.
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped

Inlägg av GasGas03 »

Jag skulle testa med att ställa in blandningen. Kall luft gör sitt o som du säger har den stått i värme annars. Nu är det ju svinkallt ute o du vet inte heller vad för sortens olja som flyter runt. Fukten är säkert o spökar oxå.
Testa gärna i lite carburatorskydd i bensinen. Kolla luftfiltret så det inte blev massa fukt i som nu är till is.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Frans3397 skrev:Ja på tomgång och på lägre växlar.
Men på högre växlar varvar den inte ur som den ska eller?
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

snälla, gå ut och filma när du kör och lägg upp,
hitler is tha king
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
gileraN
Svårstartad skrothög

Inlägg av gileraN »

Frans3397 skrev:Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
Lite offtopic men tejpa fast lufthålen i luftburken?
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

gileraN skrev:
Frans3397 skrev:Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
Lite offtopic men tejpa fast lufthålen i luftburken?
"så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?"

Står lite längre upp i kommentarerna.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Bara jag som får känslan att han driver med oss? :))
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Alltså han som hade mopeden innan hade borrat hål i liftburken för att den skulle få mera syre.
Min luft burk har hål som ser ut så här.http://img9.imageshack.us/img9/6721/luftburk.jpg

Obs jag vet att moppen på bilden är en Rieju

Förresten har munstycke 115 på min 14 mm förgasare.
Skriv svar