Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska? http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips
eller är det ett kolv problem?
Ge gärna förslag på vad som kan göras.
Senast redigerad av Frans3397 den 9 december 2012, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Frans3397 skrev:Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska? http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips
När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
DiNozzan skrev:Skulle nog säga att du behöver större munstycke.
När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
Frans3397 skrev:så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?
nej det borde inte spela någon roll men but munstycket det är det som är problemet som DiNozzan sa
CaToXXo skrev:Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.
Varvar den alltså ut alla 6 växlar fint, men går inte mer än ca 40kmh?
Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
Skulle också kunna vara mycket möjligt. Dock bara i kanske 5 min. För sen blir ju oljan varm?
Sant. ts nämner ju inte hur länge han testat köra, han kanske märkte att den gick dåligt direkt o ställde in den o gick o skrev här.
Hans koppling kan ju också vara sliten och reagera extra mycket nu när det är kallt ute, det gör min.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.
Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare?
Senast redigerad av Frans3397 den 9 december 2012, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Frans3397 skrev:Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.
Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare.
Varvar motorn fint, går motorn som den ska?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Jag skulle testa med att ställa in blandningen. Kall luft gör sitt o som du säger har den stått i värme annars. Nu är det ju svinkallt ute o du vet inte heller vad för sortens olja som flyter runt. Fukten är säkert o spökar oxå.
Testa gärna i lite carburatorskydd i bensinen. Kolla luftfiltret så det inte blev massa fukt i som nu är till is.