Olja till Yamaha Slider motorn?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Olja till Yamaha Slider motorn?

Inlägg av Peppenamnlos »

Vilken olja skall man ha i Yamaha Slider 00 motorn? Samt hur mycket? Har googlat som sjutton, men inte hittat något..

Samt vart kan man köpa tändhatt förutom och beställa från nätet? Har inte OKQ8 eller någon liknande mack? Bor f.ö i Eskilstuna om ni har några tips där i området.
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Vanligt motor olja, men det vanligaste är 10W40.

Tändhatt har iaf vår "allt handel". Men säger du till en OKQ8 så kan dom nog ta hem en tändhatt, då dom tar hem tändstift.
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

om du har kvar instruktionsboken kolla där och tändhatt går att köpa på biltema men inte säker på att det passar till moppar :)
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

DiNozzan skrev:Vanligt motor olja, men det vanligaste är 10W40.

Tändhatt har iaf vår "allt handel". Men säger du till en OKQ8 så kan dom nog ta hem en tändhatt, då dom tar hem tändstift.
Då kan jag likagärna beställa från Twostrokerider.se
om du har kvar instruktionsboken kolla där och tändhatt går att köpa på biltema men inte säker på att det passar till moppar
Har ingen instruktionsbok, samt så är det 8 mil till biltema tur och retur, har ingen skjuts.
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

Då kan jag likagärna beställa från Twostroke.se
om du har kvar instruktionsboken kolla där och tändhatt går att köpa på biltema men inte säker på att det passar till moppar
Har ingen instruktionsbok, samt så är det 8 mil till biltema tur och retur, har ingen skjuts.
Senast redigerad av Peppenamnlos den 9 december 2012, 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Peppenamnlos skrev:

Då kan jag likagärna beställa från Twostrokerider.se

Nae, får då kommer det gå på typ 250, och köper du på OKQ8 så går det på max 100. Men har ni ingen mekaniker som har en butik? typ som OKQ8? Annars är det ju inte farligare än att åka ner och kolla?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Menar du växellåds olja eller "motor olja" (dvs tvåtakts olja), yamah slider är 2takt, du kan inte tanka 4 takts olja då.
Helt Räser
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

AndreWidestedt skrev:Menar du växellåds olja eller "motor olja" (dvs tvåtakts olja), yamah slider är 2takt, du kan inte tanka 4 takts olja då.
Motorolja är växellådsolja. Och 2-t olja är 2-t olja...

Men jo det kan man, bara det är något som smöjer.
Senast redigerad av DiNozzan den 9 december 2012, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

AndreWidestedt skrev:Menar du växellåds olja eller "motor olja" (dvs tvåtakts olja), yamah slider är 2takt, du kan inte tanka 4 takts olja då.
Jag menar inte 2 takts olja man fyller på i oljetanken, jag menar den man fyller på i motorn. Men det kanske går med 2 takts olja i motorn också? Eller ska man köra på växelådsolja? Lite det jag undrar.. Kör nog på 10W40.
LaSlidur
Svårstartad skrothög

Inlägg av LaSlidur »

menar du slutväxel olja? isåfall funkar vanlig växellåds olja, gärna lite tjockare :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Hör bara om växellådsolja så får du vad du vill ha ;)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad

Inlägg av Peppenamnlos »

LaSlidur skrev:menar du slutväxel olja? isåfall funkar vanlig växellåds olja, gärna lite tjockare :)

Förmodligen det jag menar är ny inom scootervärlden:)
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Så det blir klart...

Du ska ha växellådsolja? då ska du ha 10W40

Inte 2-takts olja, det tankar du i oljetanken som blandas med bensinen. häll INTE det i motorn
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Kör vanlig 4takts olja det har jag i min aerox och det har funkat hur bra som helst. ska byta nu snart :)
Skriv svar