125-250cc cross?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

125-250cc cross?

Inlägg av drd håkan »

tjena!
har bestämt mig för att köpa cross nångång framöver men kan inte bestämma mig om jag ska köpa 125cc-250cc:( jag har bara kört på min kompis 85cc innan men den är för klen och för liten tycker jag:) men det jag mest fuderar på är om man tex skullle behöva reparera någon ut av hojarna vilken skulle då bli billigast en 2takt eller 4 takt ? vad jag har hört så är det väldigt svårt att mecka själv med en 250 4 takt pga kamkedjan och det:)och om man skulle behöva lämna in en 250 tex på kolv byte vad skulle det kosta:)? så frågar er nu vad tycker ni att jag ska köpa ?:)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

antingen en 125cc tvåtakt eller en 250cc fyrtakt, båda ger ungefär samma effekt men tvåtaktarn har kortare serviceintervaller pga att den måste varvas mkt mer för att få ut samma effekt dvs oftare byte av kolv osv.
En fyrtaktad cross kan man säga SKA inte skära/rasa MEN om dom gör så brukar det oftast bli väldigt dyrt. En tvåtaktare är billigare på det sättet. så det beror också på lite grann, vissa vill ha tvåtakt och vissa vill ha fyrtakt.
men hade du tänkt o köra på vägen och köra på bakhjulet osv så ta en fyrtaktare! :)
hoppas jag hjälpte ;)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Re: 125-250cc cross?

Inlägg av Macko96 »

drd håkan skrev:tjena!
har bestämt mig för att köpa cross nångång framöver men kan inte bestämma mig om jag ska köpa 125cc-250cc:( jag har bara kört på min kompis 85cc innan men den är för klen och för liten tycker jag:) men det jag mest fuderar på är om man tex skullle behöva reparera någon ut av hojarna vilken skulle då bli billigast en 2takt eller 4 takt ? vad jag har hört så är det väldigt svårt att mecka själv med en 250 4 takt pga kamkedjan och det:)och om man skulle behöva lämna in en 250 tex på kolv byte vad skulle det kosta:)? så frågar er nu vad tycker ni att jag ska köpa ?:)
beror på hur/var du vill köra...

om du tänker köra enduro lite halvseriöst så ska du har 250 4-takt för om du köper 2-takts 125 och försöker köra enduro med så måste du ligga på rätt varvtal hela tiden så tekniskt sett är det mycket enklare med 250.

så var och hur hade du tänkt dig att köra? :)
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Re: 125-250cc cross?

Inlägg av drd håkan »

Macko96 skrev:
drd håkan skrev:tjena!
beror på hur/var du vill köra...

om du tänker köra enduro lite halvseriöst så ska du har 250 4-takt för om du köper 2-takts 125 och försöker köra enduro med så måste du ligga på rätt varvtal hela tiden så tekniskt sett är det mycket enklare med 250.

så var och hur hade du tänkt dig att köra? :)
lite blandet lite bana ibland kanske 1-2 gånger per månad:) sen lite skogs vägar och öppna gärden:)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Tror du har roligare med en 250 4T isåfall. RMZ250 till exempel?
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Jag skulle satsa på en 125cc 2takt.
En 2taktare är mycket billigare att laga i dom flesta fall, samt är mycket mer lättmekad.

känner inte för att utveckla mig och skriva någon superlång text just nu, kanske återkommer senare...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

4 takt är det mycket mer service på för dem går ofta på varvstoppen om man är nybörjar, och kolvkiten kostar runt 5000. Man måste nästan byta lika ofta: 2takt =25 timmar 4takt 40 timmar. beronde på körsätt detta är dock sm nivå. Skulle satsa på 2takt då det är mycket roligare;) men svårar:P 4 takt har ett mycket jämmnar vrid :) Men som sagt skär de så blir det ventilbyte kolvbyte kamkedja nållager osv :P medans en 2 takt sälla cylinder skär :P Så kör 4 takt om det får kosta vad det kostar och om du vill ha det lätt. 2takt är mycket svårar i kurvor osv man måste hålla höga varv i kurvor, går liksom inte att slököra med dem ;)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

skulle jag vara du så skulle jag ta en 250 2t

motivering
billigare att köpa (oftast)
billigare att laga om det går sönder
mera kraft att leka med
+ så luktar man manligare efter man varit ute och kört

sen kanske det e jag som är helt insnöad på blårykare men :roll:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

saile96 sätt dig på en ktm 125 2013 så kan jag säga att 250 får hyffsat med pisk, snuskigt botten i dem. Fyrtakt är dyrare att laga då vev går nästan alltid åt helvete vid haveri :P
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

chrillez skrev:saile96 sätt dig på en ktm 125 2013 så kan jag säga att 250 får hyffsat med pisk, snuskigt botten i dem. Fyrtakt är dyrare att laga då vev går nästan alltid åt helvete vid haveri :P
Du säger alltså att 125 SX piskar 250 SX? Varför har jag svårt att tro det...
Well do ya, punk?
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

250cc 2-takt är bäst att börja köra cross med enligt MC vektstaden jag ha prata med som drivs av 2 skadade crossförare. Är det enduro man vill hålla på med är det 250cc 450cc 4-takt som gäller,

2-takt

250cc är "" billiga "" att laga om dom går sönder= skär eller liknande, skär dom så är det som på en moped= det ta tvärstop och kolv/ cylinder går åt helvete, kanske veven behöver bytas= 5000-8000kr med kolv/ cylinder/topp/vev beroende på om du ska ha original eller trim delar.

Motionär ska byta kolv var 100-150h ungefär enligt mina cross polare Rödeby Cross klubb.

4-takt

Skär däremot en 250cc 4 takt framför allt 450cc, så är det till 99% total renovering som gäller av hela motorn, då vevstaken i 90% av gångerna gå av och slå sönder hela toppen, cylinder,motorblocket pga den väldigt höga kompen= kostar MINST 15.000kr i bara delar, och då är inte arbete inräknat. Sen finns det inga garantier att all fungera efter ett stort ras på 4-takt heller. Utan istället om man inte är jävligt duktig på att meka, köper man en begagnad motor, eller en helt ny hoj, då det är ett säkrare alternativ än att laga.

Plus, att det är mycket jobbigare att meka med 4-takt. men dom håller bra om man sköter om luftfiltret, vilket är viktigare än oljebyterna, då dom är super känsliga för skit i cylindern, då det är MYCKET mindre marginaler i en 4-takt cylinder mot vad det är i en 2-takt cylinder

Men annars är 4-takt 450cc mycket roligare att köra, än med en 2-takt, då man ha vrid hela tiden, mot en hårt varvande 2 takt, och slipper växla som en galning.

På 250-450cc 4-takt so motionär behöver du egentligen aldrig byta kolv, då man långt ifrån som motionär pressa dom så hårt som dom som dom tävlingkör.
Senast redigerad av macbang den 8 december 2012, 16:05, redigerad totalt 2 gång.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

grönis du borde ju läsa att vi pratar om 4 takt och 2 takt, och ja en 125 sx 13 piskar skiten ur 250 fyrtakt ;) Kan man köra cross så ska man köra 2 takt då man har lärt sig att hålla varven uppe då går det bäst med 2takt. Kan man inte det så blir det bara jobiigt osv så kör 4 takt på det sättet ;)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

jag har haft min yzf450 i snart 1 och ett halvt år och har fått min kolv bytt en gång då jag bara är ute och leker några gånger i månaden.
mycket roligare med en 250 4takt än en 2 takt då du inte behöver varva som en idiot på 4taktaren och det känns som man har alltid lika mycket kraft på alla varv och man bara gräver sig fram och up för vad som hellst
Quattro lyfe
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög

Inlägg av rieju4life »

sj kör jag 125 2takt och har kört 250 osv också... men säger bara det e en smaksak.. alla gillar inte samma saker helt enket...
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

nää presic fyrtakt har jämt vrid hela tiden :P men 2 takt när all efekt kommer så går det ;)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

chrillez skrev:grönis du borde ju läsa att vi pratar om 4 takt och 2 takt, och ja en 125 sx 13 piskar skiten ur 250 fyrtakt ;) Kan man köra cross så ska man köra 2 takt då man har lärt sig att hålla varven uppe då går det bäst med 2takt. Kan man inte det så blir det bara jobiigt osv så kör 4 takt på det sättet ;)
du nämnde aldrig att du snackade om 250 4T och 125 2T, du skrev bara 125 och 250 så antog att du menade 250sx och 125sx, båda är tvåtakt... så du är den som borde läsa.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

har ju funderat lite på en 250 2-taktare men mina kompisar säger att det är riktiga monster och att det är svårt att klara av alla kraft. men vad vet jag:) vet fortfarande inte vad jag ska köpa:( det verkar ju som att om jag skulle köpa en 250-4 takt och det skulle hända nått med den skulle det kosta en hel del att laga mota vad det skulle kosta att laga en 125 2-takt:)
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

fyrtakt är som en gris gemfört med en häst :P när kraften på tvåtakt kommer så är den ruskig ;)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

chrillez skrev:fyrtakt är som en gris gemfört med en häst :P när kraften på tvåtakt kommer så är den ruskig ;)
Fast grisar är jävligt starka ;) och visste du att en gris orgasm varar i 30 minuter??
Well do ya, punk?
ic0rn
Varnad

Inlägg av ic0rn »

Gröngöling skrev:
chrillez skrev:fyrtakt är som en gris gemfört med en häst :P när kraften på tvåtakt kommer så är den ruskig ;)
Fast grisar är jävligt starka ;) och visste du att en gris orgasm varar i 30 minuter??
+1

Jag hade satsat på 125 2t då de är "lättare" för nybörjare och tvåtakt enligt mig är sjukt mycket roligare och rappare än 4t
-ic0rn
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

hhaha ;) nä men det jag menar att det är lättare med 4takt ;)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

drd håkan skrev:har ju funderat lite på en 250 2-taktare men mina kompisar säger att det är riktiga monster och att det är svårt att klara av alla kraft. men vad vet jag:) vet fortfarande inte vad jag ska köpa:( det verkar ju som att om jag skulle köpa en 250-4 takt och det skulle hända nått med den skulle det kosta en hel del att laga mota vad det skulle kosta att laga en 125 2-takt:)

När jag köpte min 250 (2takt) så tänkte jag fyfan vad har jag köpt "skulle köpt en 125a istället" men efter nån vecka så hade man inte tackat nej till ytterliggare 20hästar att leka runder med :D
Bild
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Mura skrev:
drd håkan skrev:har ju funderat lite på en 250 2-taktare men mina kompisar säger att det är riktiga monster och att det är svårt att klara av alla kraft. men vad vet jag:) vet fortfarande inte vad jag ska köpa:( det verkar ju som att om jag skulle köpa en 250-4 takt och det skulle hända nått med den skulle det kosta en hel del att laga mota vad det skulle kosta att laga en 125 2-takt:)

När jag köpte min 250 (2takt) så tänkte jag fyfan vad har jag köpt "skulle köpt en 125a istället" men efter nån vecka så hade man inte tackat nej till ytterliggare 20hästar att leka runder med :D
Okej jo jag kan också tänka mig att man blir van med crossen efter nån vecka :) men dock så finns det inte så många 250 2-taktare på blocket:(
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drome »

om du bara ska leka tycker jag du ska ha en 125 2 takt billiga att laga finns många på blocket att köpa och sen är det mycket roligare att kunna stumma gasen ibland :) men det är en smak sak sen tror jag om du aldrig har kört cross så skulle jag ta en 125 2 takt inte en 250 2 takt dom är alldeles för brutala om du inte är van. själva har jag en 125 2 takt och jo visst vill jag ha en 250 4 takt men jag kommer nog ångra mig för det kostar nästan lika mycket att laga den om den rasar som att köpa den och en 250 4 takt skulle jag nog inte köpa en äldre en 10-11 för då är dom ganska slut körda och växelådan kan rasa och det blir en stor peng. :D
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Drome skrev:om du bara ska leka tycker jag du ska ha en 125 2 takt billiga att laga finns många på blocket att köpa och sen är det mycket roligare att kunna stumma gasen ibland :) men det är en smak sak sen tror jag om du aldrig har kört cross så skulle jag ta en 125 2 takt inte en 250 2 takt dom är alldeles för brutala om du inte är van. själva har jag en 125 2 takt och jo visst vill jag ha en 250 4 takt men jag kommer nog ångra mig för det kostar nästan lika mycket att laga den om den rasar som att köpa den och en 250 4 takt skulle jag nog inte köpa en äldre en 10-11 för då är dom ganska slut körda och växelådan kan rasa och det blir en stor peng. :D
okej tack för tipset:) vad tror du om den här ?? eller är gas gas inget att ha:)?
http://www.blocket.se/jonkoping/Gasgas_ ... ?ca=17&w=1
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Själv tycker jag inte du ska köra på gasgas. Enligt min kompis, så var det svårt (men gick) och dyrt att hitta reservdelar.

Kör på honda,ktm,suzuki,yamaha eller husqvarna
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Okej blir nog suzuki då:)
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

Gasgas husqvarna Tm är det riktigt svårt att få tag på delar. Ktm är lättast. Suzuki Kawasaki Honda är ockås lätt ;)
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Okej blir nått lite vanligare då:)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drome »

vad vill du ha för års modell jag har en 125 honda 05 som jag kanske kan sälja om jag kan få farsan att köpa en ny ktm 150 för vill ha lite mer klös.
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Vill ha typ en 05-07 men för max 15k:)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

drd håkan skrev:Vill ha typ en 05-07 men för max 15k:)
vart bor du? :) kolla inte bara på pris/årsmodell, Följder det med gamla luftfilter,olja, oljefilter osv så vet man ju att det är bytt. Och står det KOLV 5H så ska du ha kvitto elr annat bevis på de, annars kan kolven lika gärna ha gått 150 timmar! ;)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Bor i jönköping:) a får fråga om dem har det:)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drome »

jag bor i enköping men du skulle nog kunna få min honda för 15k färdiprutat och jag har kvitto på kolv byte för 6timmar sen och ny renoverad bakbroms och massa mer :)
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

Lite för långt att åka :(
Skriv svar