Haha potog da hyper slår till igen. Älskar att man kan bli så "stolt" att man skriver de på FB o påpekar att man kommer sova gott på det inatt...
Fastän man troligen har fel och bråkar emot 2st som sysslat med X antal turbobyggen (gissar jag på) gentemot ens egen 50cc sportrörshajper.
Axel skrev:Haha potog da hyper slår till igen. Älskar att man kan bli så "stolt" att man skriver de på FB o påpekar att man kommer sova gott på det inatt...
Fastän man troligen har fel och bråkar emot 2st som sysslat med X antal turbobyggen (gissar jag på) gentemot ens egen 50cc sportrörshajper.
satt bara gött då alla tror att jag är retard å inte kan ett piss
potog skrev:Sätt in en turbo trycks mätare framför turbon så ska du se att den står på minus och inte 0 i tryck
Mycket möjligt att en mätare ansluten där kan visa lite negativt dynamiskt tryck p.g.a. luftens höga hastighet direkt förbi mätarens anslutning, det säger egentligen inget om det statiska trycket som har mer att göra med verkligheten. Det statiska trycket där lär vara mycket nära normalt tryck.
För dom som inte vet: Dynamiskt tryck är tryck som beror på luftens hastighet. Det mest uppenbara exemplet för moppefolk bör vara förgasaren, luftens höga hastighet genom förgasaren skapar ett tillräckligt stort dynamiskt undertryck för att suga upp bensinen från flottörhuset - det finns inget tidigare i förgasaren som skapar det undertrycket genom att t.ex. strypa luftflödet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
potog skrev:Sätt in en turbo trycks mätare framför turbon så ska du se att den står på minus och inte 0 i tryck
Mycket möjligt att en mätare ansluten där kan visa lite negativt dynamiskt tryck p.g.a. luftens höga hastighet direkt förbi mätarens anslutning, det säger egentligen inget om det statiska trycket som har mer att göra med verkligheten. Det statiska trycket där lär vara mycket nära normalt tryck.
För dom som inte vet: Dynamiskt tryck är tryck som beror på luftens hastighet. Det mest uppenbara exemplet för moppefolk bör vara förgasaren, luftens höga hastighet genom förgasaren skapar ett tillräckligt stort dynamiskt undertryck för att suga upp bensinen från flottörhuset - det finns inget tidigare i förgasaren som skapar det undertrycket genom att t.ex. strypa luftflödet.
Är ju det jag menar. själva sug effekten skapar undertrycket vilket hjälper dig att få bort övertrycket. det tillåter dig att dumpa mer tryckluft än om du bara skulle skjutit det rakt ut. då du inte bara får en tryckande effekt på luften utan även en sugande effekt Förutsatt att du inte har så högt tryck att själva slangen till bromsar ner det hela.... då är det bättre att bara skjuta det rakt ut.
Tankevurpa från dig då. När dumpventilen öppnar har man ju släppt gasen, och luftflödet in till turbon är därmed i det närmaste noll. Därmed är även dynamiskt undertryck obefintligt.
Det lilla luftflöde man får är den luft som passerar genom dumpventilen, och det kan uppenbarligen inte skapa undertryck som suger mer luft genom dumpventilen. Lite evighetsmaskin över det hela då...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Tankevurpa från dig då. När dumpventilen öppnar har man ju släppt gasen, och luftflödet in till turbon är därmed i det närmaste noll. Därmed är även dynamiskt undertryck obefintligt.
Det lilla luftflöde man får är den luft som passerar genom dumpventilen, och det kan uppenbarligen inte skapa undertryck som suger mer luft genom dumpventilen. Lite evighetsmaskin över det hela då...
när du släpper gasen så sluter ju inte turbon att snurra helt direkt turbinen snurrar fortfarande. vilket gör att den suger fortfarande dumpventilen står ju inte kvar uppe då du har fjädrar som trycker den stäng. trycket sänks ju fortfarande vilket gör att dumpen stängs så det blir ingen evighets maskin.
Turbon FÖRSÖKER suga in luft även om man inte gasar, men luften har ingenstans att ta vägen. Luftflödet in till turbon tar tvärstopp. Tvärstopp för ett flöde på det viset ger en tryckökning där (annat exempel: det är därför vattenrören rör sig och låter om man stänger av en vattenkran riktigt snabbt).
Att turbon kan fortsätta trycka in luft som sedan blåser tillbaka genom dumpventilen skapar inget användbart undertryck någonstans. Tvärt om, luften som cirkulerar där värms upp, så den ger sämre effekt första ögonblicket nästa gång man gasar istället.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Turbon FÖRSÖKER suga in luft även om man inte gasar, men luften har ingenstans att ta vägen. Luftflödet in till turbon tar tvärstopp. Tvärstopp för ett flöde på det viset ger en tryckökning där (annat exempel: det är därför vattenrören rör sig och låter om man stänger av en vattenkran riktigt snabbt).
Att turbon kan fortsätta trycka in luft som sedan blåser tillbaka genom dumpventilen skapar inget användbart undertryck någonstans. Tvärt om, luften som cirkulerar där värms upp, så den ger sämre effekt första ögonblicket nästa gång man gasar istället.
nu snackar vi inte bara allment gas på drag å sen släppa gasen. du växlar ju oftast å då ger du ju full gas direkt efter att du har växlat. det är då en återcirkulerande dump fyller sin funktion. ja luften blir lite varmare men du får ett högre turbo tryck när du trycker ner gas pedalen igen.
Sen beror ju värmen på luften om du sätter dumpen före eller efter intercoolern
Mura skrev:kärringar in med respons system så händer det grejer när man släpper på gasen
kan dra en bra fråga till er.. VARFÖR har man öppen dump då?
Beror på vad man vill ha, vad som lämpar sig.
Rent flödesmässigt skulle jag säga att en öppen dump nära spjället är absolut bäst. Då kanske man kan undvika tryckvågen vid gassläpp och behålla varv på turbon samt behålla flödet genom systemet. Troligtvis därför väldigt många som trimmar hårt kör med dump nära spjället. Tercirkulerande stör flödet en hel del framför turbon. Du har kanske hört att det kvittrar från bilar som kör med återcirk och öppet filter, det är den inhomogena luften som slår mot turbinbladen när de går in i aggregatet igen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever