Bygga eller köpa a-traktor till vintern

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Bygga eller köpa a-traktor till vintern

Inlägg av moppenissen96 »

Jag övningskör just nu men jag skulle gärna vilja köra något själv.

- Vad är bäst? Köpa en A-traktor med enkellåda för 20 000 kronor

- Bygga en själv med dubbla lådor av en 944 LTT 96a ?

- Behålla 944 LTT som bil och övningsköra med?


Vad är mest värt att göra?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

beror på hur bra kunskap du har osv.

en besiktad för 20 skulle jag säga är värt istället för att behöva trixa med det.


köp en billig besiktad och fräsha upp! :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Att köpa en färdig är ju givetvis det smidigaste..

Grejen med att bygga själv, det är ju känslan när du är klar och kan se helheten och att det är du som gjort det :) Men dock har du inget fast pris då du bygger själv, det kan överskrida dom 20 000:- med god marginal.

Skulle jag bygga en epa skulle jag inte bygga det av en överladdad bil.

Jag röstar på att spara kärran eller att köpa en färdig för plånbokens skull.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Jag och pappa är inte jätte erfarna av att svetsa dock.

Lite jobbigt om man blir tagen med en med enkellåda :/
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Inlägg: 311
Blev medlem: 8 december 2010, 19:39
Ort: kommunistkyrkan
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

köp för 20 :) tar ett tag att bygga en och få bess tid ;) men det är ju roligare med ltt men tråkigt att förstöra en sån åh!
hitler is tha king
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

EmilÅkerström skrev:köp för 20 :) tar ett tag att bygga en och få bess tid ;) men det är ju roligare med ltt men tråkigt att förstöra en sån åh!
Ska du ändå ligga i köra 30-50 så förstår inte jag varför du ska ha överladd? drar ju bara bra mkt mer bensin.

förövrigt flyttar jag den till övriga fordon.
Senast redigerad av DEA!! den 6 december 2012, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

köp en färdig sjukt mycket jobb att bygga en :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
den regeln har funnits ett bra tag :p
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Henke
Thug life aint easy
Inlägg: 96
Blev medlem: 23 augusti 2011, 18:51

Inlägg av Henke »

streamjr skrev:
YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
den regeln har funnits ett bra tag :p
Skulle du/ni kunna länka en trovärdig källa på dedär?

OnT: Köp en färdig.
Knallhatt.

"MoppeKillen97: men om man kör 30 moppe utan regskylt då går dom på det eller?"
Mura skrev:jag får rännskita av päron cider :D <3
Bild
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

Henke skrev:
streamjr skrev:
YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
den regeln har funnits ett bra tag :p
Skulle du/ni kunna länka en trovärdig källa på dedär?

OnT: Köp en färdig.
har ingen skriftlig källa men har personligen pratat med en bess gubbe som berättade att från och med i våras är inte hatthylla godkännt och att när stolen är längst bak och med "lagom" lutning ska den ta i bakre hyttväggen :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Inlägg: 311
Blev medlem: 8 december 2010, 19:39
Ort: kommunistkyrkan
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

DEA!! skrev:
EmilÅkerström skrev:köp för 20 :) tar ett tag att bygga en och få bess tid ;) men det är ju roligare med ltt men tråkigt att förstöra en sån åh!
Ska du ändå ligga i köra 30-50 så förstår inte jag varför du ska ha överladd? drar ju bara bra mkt mer bensin.

förövrigt flyttar jag den till övriga fordon.


sladda föfan!
hitler is tha king
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
Skitsnack, beror helt enkelt på var man bessar. Ta en Nissan King Cab som te.x på vissa ställen måste t.o.m en 1½hyttare kapas, och andra inte. Vilket bara är förbannat löjligt, då en Nissan King Cab inte kan bli mer pickup än vad den redan är.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
_________________
19 Seriesegrare, 14 cupguld, 1 europacupfinal - 1a i maratontabellen!
SKÅNES ENDA STOLTHET - MALMØ FF!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

zajkowski skrev:
YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
Skitsnack, beror helt enkelt på var man bessar. Ta en Nissan King Cab som te.x på vissa ställen måste t.o.m en 1½hyttare kapas, och andra inte. Vilket bara är förbannat löjligt, då en Nissan King Cab inte kan bli mer pickup än vad den redan är.
grejen är inte att det ska vara pickupstuk utan att den inte ska vara gjord för att användas som person transport utan det är ett dragfordon, dom flesta som åker kingcab sätter ju i en hatthylla som dom tar bort när dom kommer hem och sätter i baksäte igen och då blir det så att man måste kapa den för att försvåra det.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

streamjr skrev:
zajkowski skrev:
YamahaMarcus skrev:Ska du bygga en egen så kan jag ta och berätta för dig att det är en ny regel från och med 15 December om ändrade kapningsmått (Antagligen som dom gamla äkta eporna att hytten ska sluta efter stolarna och inte längre)

Men det är inte säkert men så mycket jag vet så har det gått igenom. Allt kan dock ändras. 8)
Skitsnack, beror helt enkelt på var man bessar. Ta en Nissan King Cab som te.x på vissa ställen måste t.o.m en 1½hyttare kapas, och andra inte. Vilket bara är förbannat löjligt, då en Nissan King Cab inte kan bli mer pickup än vad den redan är.
grejen är inte att det ska vara pickupstuk utan att den inte ska vara gjord för att användas som person transport utan det är ett dragfordon, dom flesta som åker kingcab sätter ju i en hatthylla som dom tar bort när dom kommer hem och sätter i baksäte igen och då blir det så att man måste kapa den för att försvåra det.
Beror helt enkelt på var man besiktigar. Vad jag förstod så var Norrköping ett slappt ställe, vet inte hur dem är där nu.
Finns en Mitsubishi reggad som a-traktor, som är godkänd med typ ett baksäte, står "2 st klaffsittsar" i tilläggsinformationen.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
_________________
19 Seriesegrare, 14 cupguld, 1 europacupfinal - 1a i maratontabellen!
SKÅNES ENDA STOLTHET - MALMØ FF!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

zajkowski skrev:
streamjr skrev:
zajkowski skrev:Skitsnack, beror helt enkelt på var man bessar. Ta en Nissan King Cab som te.x på vissa ställen måste t.o.m en 1½hyttare kapas, och andra inte. Vilket bara är förbannat löjligt, då en Nissan King Cab inte kan bli mer pickup än vad den redan är.
grejen är inte att det ska vara pickupstuk utan att den inte ska vara gjord för att användas som person transport utan det är ett dragfordon, dom flesta som åker kingcab sätter ju i en hatthylla som dom tar bort när dom kommer hem och sätter i baksäte igen och då blir det så att man måste kapa den för att försvåra det.
Beror helt enkelt på var man besiktigar. Vad jag förstod så var Norrköping ett slappt ställe, vet inte hur dem är där nu.
Finns en Mitsubishi reggad som a-traktor, som är godkänd med typ ett baksäte, står "2 st klaffsittsar" i tilläggsinformationen.
gävle är också kända för att vara riktigt slappa men det var precis på gränsen att en kompis king cab gick igenom, och då var det helsvetsad hatthylla
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

EmilÅkerström skrev:
DEA!! skrev:
EmilÅkerström skrev:köp för 20 :) tar ett tag att bygga en och få bess tid ;) men det är ju roligare med ltt men tråkigt att förstöra en sån åh!
Ska du ändå ligga i köra 30-50 så förstår inte jag varför du ska ha överladd? drar ju bara bra mkt mer bensin.

förövrigt flyttar jag den till övriga fordon.


sladda föfan!
Kan man inte sladda utan överladd ska man inte sladda överhuvudtaget.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

DEA!! skrev:
EmilÅkerström skrev:
DEA!! skrev: Ska du ändå ligga i köra 30-50 så förstår inte jag varför du ska ha överladd? drar ju bara bra mkt mer bensin.

förövrigt flyttar jag den till övriga fordon.


sladda föfan!
Kan man inte sladda utan överladd ska man inte sladda överhuvudtaget.
Stort word på det där.
Jag tror faktiskt att man som "amatörsladdare" har roligare med en vanlig gle på 130 häst istället för en ftt tex... för med en klenare bil kan du hålla stumt på väldigt många fler ställen än med en mycket kraftigare bil. ;)

Ontopic, bygg ingen egen, speciellt inte om ni inte kan svetsa ordentligt. Det är mycket jobb. Först kapningen, sen ska du ju modda dit flak o svetsa, slipa, modda mer, svetsa mer osv.
Och sen efter det så kommer den se ut som stryk, då vill du lacka om den, där går många tusenlappar också.
Sen är det dags för besiktning också, oops dubbla lådor, hejdå några tusen....

Och du kommer förmodligen tröttna flera gånger under bygget, ännu mer nu i kylan, även om du kanske har värmegarage osv.
Så du skulle förmodligen inte kunna köra den lagligt förrens mitten av sommarn om du jobbade på som en "normal" 15åring tillsammans med sin far.

Och förstör inte en 940ltt bara sådär. :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

[spoiler]
CaToXXo skrev:
DEA!! skrev:
EmilÅkerström skrev:

sladda föfan!
Kan man inte sladda utan överladd ska man inte sladda överhuvudtaget.
Stort word på det där.
Jag tror faktiskt att man som "amatörsladdare" har roligare med en vanlig gle på 130 häst istället för en ftt tex... för med en klenare bil kan du hålla stumt på väldigt många fler ställen än med en mycket kraftigare bil. ;)

Ontopic, bygg ingen egen, speciellt inte om ni inte kan svetsa ordentligt. Det är mycket jobb. Först kapningen, sen ska du ju modda dit flak o svetsa, slipa, modda mer, svetsa mer osv.
Och sen efter det så kommer den se ut som stryk, då vill du lacka om den, där går många tusenlappar också.
Sen är det dags för besiktning också, oops dubbla lådor, hejdå några tusen....

Och du kommer förmodligen tröttna flera gånger under bygget, ännu mer nu i kylan, även om du kanske har värmegarage osv.
Så du skulle förmodligen inte kunna köra den lagligt förrens mitten av sommarn om du jobbade på som en "normal" 15åring tillsammans med sin far.

Och förstör inte en 940ltt bara sådär. :)
[/spoiler]

Går dock att bygga en tralla över en helg om man är två personer, beror ju på hur man är i garaget och hur noga allt ska bli. då menar jag alltså besiktningsfärdig på en helg. Sen lack kan nog ta en helg till.
bibapeolola
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Axel skrev:Går dock att bygga en tralla över en helg om man är två personer, beror ju på hur man är i garaget och hur noga allt ska bli. då menar jag alltså besiktningsfärdig på en helg. Sen lack kan nog ta en helg till.
Jo klart man kan det, men nu sa ts även att han o hans far inte var så svets-vana, så då kan det ju bli lite jobbigt med.

(Jag är sån att jag alltid ser allting i dåligaste möjliga synvinkel, då har jag inget att förlora. Jag vill inte uppmana ts till att försöka bygga en tralla om han inte känner sig redo för det, och känner han att han kommer klara det jag skrev ovan, så ja, då kan det vara värt ett försök)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar