[spoiler]
saile96 skrev:ValoPallo skrev:Kan nån förklara varför man måste variera varvtalet på crossmotorer? Har fått förklaringen att "Dom är byggda för varierade varvtal" men ingen har någonsin kunna förklarat vad det är som skiljer en crossmotor och en vanlig motor och som gör att man inte kan ha samma varvtal?
nej dom e inte bygda för det för att dom får för lita motstånd och blir för varma vilket resulterar i att dom kan nypa eller i värsta fall skära

dock är dom grymt underskattade
Fatzy skrev:Jag hittade en KTM 125 EXC på blocket för en ganska billig peng.
"Landsvägsreg. KTM. Har gått ca. 5 mil efter av byte kolv och ringar. I bra bruksskick. besiktigad 2012."
Så stog det i beskrivningen och om jag nu ska skaffa en 125:a så kanske det blir den. Men då undrar jag hur länge den kan ligga på samma varvtal? Vet att det är en crossmotor i den och att man inte ska ligga på samma varvtal en längre stund men ungefär? 15 min? 25min? 1h?
Tacksam för svar

måste bara rekomendera denna hoj då dom e otroligt sköna att glida runt på
det finns ingen magisk "gräns" hur länge du kan hålla samma varvtal men det iaf jag tänkar på när jag kör min exc är att jag inte ligger och pinar den i långa raksträckor eller liknande. sen är crossmaskiner grymmt underskattade, dom håller för det mästa

[/spoiler]

Sådär såg den ut.
Jag kan inte hitta något stort fel på någon av bilderna, dock så brukar man ju inte heller göra det... Enda nackdelen är att den är en bit bort ( Total sträcka 1.248,8 km enligt
www.hitta.se/vagbeskrivning )
Har tittat på Aprilia SX och tycker att de är förjävla snygga.
Hittade en för 24k som var 1.213,0 km söderut.

"Har även installerat en avgasport som öppnas vid ett visst varvtal vilket gör att hojjen får bätte axx, samt att den går 5-10 km/h snabbare."
Gör detta stor skillnad på körningen? Lagligt/olagligt?
För och nackdelar mellan de här?
Vilken har längre serviceintervaller?
Båda är ju 2-takt så där är de väll lika? Även fast med Aprilian så kan man ligga på samma varvtal mycket längre än med EXCn..
Någon som har/har haft/kört någon av/båda dessa 125:or som kan säga hur de går och ge fördelar och nackdelar, det skulle verkligen uppskattas!