Har fått problem med min moped (Derbi gp1 revolution) och vet inte vart jag ska ta vägen. Köpte mopeden hos Scooterpunkten helsingborg 2011 då hade jag runt ett halvår kvar tills jag blev 15 och dom hade mycket att göra så vi väntade med leveransen. Vi skulle få med 1 års garanti från firman och den skulle börja gälla 1 april 2012 då jag skulle börja använda mopeden. Den funkade helt perfekt de första 100 milen och jag lämnade den på första service cirka 20 mil senare så började den krångla. Den gick och dog. Vi lämnade in den på den Derbi verkstad i Norrköping som servat den och dom fixade den. Funkade bra hela sommaren och nu en bit in på hösten då den började krångla igen. Vi fick då transportera in den med bil då den inte ens startade. Dom på verkstaden kan inte hitta felet men har bytt Cdi, stator, förg pkn, dom har haft isär kontakter och smörjt dem. Grejen är det att hela den tiden det har tagit att gjort arbetet och de delar de nu kan vara kommer bli dyrt och vi visste ju att vi hade garanti men alla parter säger ifrån sig, Importören avsäger sig, scooterpunkten menar att vi ska frakta mopeden ca 50 mil till dem för att de ska göra samma sak som de hemma i norrköping har gjort. Någon som haft liknande händelse och vet vad man kan göra eller vad jag ska göra. Allmänna reklamationsnämnden kanske?
/ Danne
Senast redigerad av slipmaskin den 16 november 2012, 19:03, redigerad totalt 1 gånger.
Garantin (från importören) gäller normalt från inköpsdatum, har du fått ett annat avtal från butiken som sålt den så får du helt enkelt följa dom villkor som står i det. Har du inget skrivet har du en betydligt sämre sits...
Om butiken valt att ge dig "mer" garanti än normalt kan jag inte se något problem med att dom kräver att få göra jobbet. Att du har moppen 50 mil från där du köpte den är trots allt inte deras fel.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Garantin (från importören) gäller normalt från inköpsdatum, har du fått ett annat avtal från butiken som sålt den så får du helt enkelt följa dom villkor som står i det. Har du inget skrivet har du en betydligt sämre sits...
Om butiken valt att ge dig "mer" garanti än normalt kan jag inte se något problem med att dom kräver att få göra jobbet. Att du har moppen 50 mil från där du köpte den är trots allt inte deras fel.
Grejen är det att mopeden är en 06a men den är aldrig tagen i bruk förns12 så garantin från importören borde väl börja gälla då?
Men säljaren vi köpte av sa att det inte skulle vara några problem att åter gärda eventuella fel.
Om du köper en Volvo i Stockholm och sedan flyttar till Helsingborg och den börjar strula så du måste frakta den till Stockholm för det är dom som måste fixa det, känns inte det lite väl surt? Borde väl gå att fixa på något smidigare sätt..
Du köpte den 2011? Då bör garantin börja gälla från den dagen det står på kvittot att ni betalade den. Att du låter den samla damm hemma i garaget/sovrummet/bakgården ett halvår innan du börjar köra med den rör inte importören, hans garanti säger säkerligen 12 månader från köptillfället.
Om säljaren vill ge en bättre deal för att bli av en moped som tagit plats i butiken i fem år är det helt upp till honom att göra det, men då är det också upp till honom att uppfylla det sedan.
Kan tänka mig att affären du köpte moppen hos inte har något större förtroende för verkstaden du lämnat in den på nu. När dom bytt så mycket grejer låter det lite som att dom inte förstår sig på grejerna, utan istället byter grejer på måfå och hoppas att det är rätt grej dom byter. När den första inte löser problemet, vidare till nästa... Visst, förr eller senare byter man den trasiga delen, men innan man kommit dit kan det ha kostat någon mycket pengar. Och vore jag säljaren som ska betala för det hade jag inte varit särskilt nöjd med fortsatta reparationer av det slaget...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.