Vilken skoter?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Vilken skoter?

Inlägg av PalzaR »

Hej har börjat fundera på ny skoter och har funderat över 3 skotrar som jag har några frågor om:)
1: lynx enduro sp 01-03 440 hur många hk har dom? Vad är top fart? Hur mycket bensin drar dom?

2: ski-doo Mxz x440 97-01 hur många hk har dom? Vad är top fart? Hur mycket bensin drar dom?

3: lynx enduro 440 -05 hur många hk har dom? Vad är top fart? Hur mycket bensin drar dom?

Och vad har dom för fördelar och nackdelar ?

Tack i förhand :)))
Bild
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag har inget att säga som hk och toppfart eller så, men.

Nackdelarna med den första och den sista du nämnde är att det är Lynx. Och då menar jag inte som vanligt skitsnack som alltid går, men lynx känns inte säkra. En del håller, och en del modeller skär direkt, ärligt talat. Jag kommer aldrig att köpa en lynx.

Jag ser att du är inne på 440-spåret. Fördelen med detta är att skotrarna blir väldigt rappa och pigga, samt lättare. Dock så blir de mer högvarviga och sliter mer på kolvarna. Jag personligen lutar mer åt 600-hållet, för att jag vill vara lite säkrare vad gäller kolvarna.

Mxz är ju överlag en väldigt fin modell, oavsett motorstorlek. Så av de tre du har nämnt så skulle jag helt klart välja Mxz:an. Men när du köper en äldre beg. skoter så se till att den är fräsh och inte bonnmeckad.

Andra skotrar som jag personligen har tittat lite på (i klass med Mxz) är Polaris x-pro och Polaris xc.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

ingen 440!! köp aldrig en 440 riktiga skit motorer
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

Jetforce_Dahlin skrev:Jag har inget att säga som hk och toppfart eller så, men.

Nackdelarna med den första och den sista du nämnde är att det är Lynx. Och då menar jag inte som vanligt skitsnack som alltid går, men lynx känns inte säkra. En del håller, och en del modeller skär direkt, ärligt talat. Jag kommer aldrig att köpa en lynx.

Jag ser att du är inne på 440-spåret. Fördelen med detta är att skotrarna blir väldigt rappa och pigga, samt lättare. Dock så blir de mer högvarviga och sliter mer på kolvarna. Jag personligen lutar mer åt 600-hållet, för att jag vill vara lite säkrare vad gäller kolvarna.

Mxz är ju överlag en väldigt fin modell, oavsett motorstorlek. Så av de tre du har nämnt så skulle jag helt klart välja Mxz:an. Men när du köper en äldre beg. skoter så se till att den är fräsh och inte bonnmeckad.

Andra skotrar som jag personligen har tittat lite på (i klass med Mxz) är Polaris x-pro och Polaris xc.

rotax motorer är nog fan dem bästa motorerna du kan få tag på
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nja, nu ska vi inte ta till överdrifter. Sen är det knepiga att även lynx kör med rotax. Jag vet inte om de alltid har det eller inte, men jag har fått en dålig känsla av lynx i vilket fall. Jag står först och främst på en polaris, sen skulle jag kunna tänka mig en skii-doo.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Ok tack för svaret har också varit inne på polaris men är "förbannad" på polaris för dom hade "Indy " chassit så j*vla länge:))
Bild
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Granberg skrev:ingen 440!! köp aldrig en 440 riktiga skit motorer
Förlåt för dubbel post men vet inte hur jag ska svara på två svar samtidigt:)

Men varför ingen 440?
Bild
Användarens profilbild
rotorkit12
Elmoped

Inlägg av rotorkit12 »

Granberg skrev:

rotax motorer är nog fan dem bästa motorerna du kan få tag på
rotax är nog faktiskt dom bästa motorerna man kan köpa tillförlitliga som satan men dyra delar om nått väl skulle pajja :)
Senast redigerad av rotorkit12 den 14 november 2012, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

förutom att lynx och ski-doo kör med samma motorer ;)

som Jetforce_Dahlin sa dom varvar sönder, så rekomenderar en 600 :P
Saimon
Varnad

Inlägg av Saimon »

yamaha har riktigt hållbara och pålitliga motorer, har en gamal et 340 från -81 och den fungerar utmärkt yamaha har ju även phazer som är en kanon skoter med en 480cc motor, men jag säger som dom andra köp en ordentlig skoter, köp en 600 ;)
Alkohol löser inga problem.
Men de gör fan inte mjölk heller!
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Snöa inte in dig på nån 440, har du pengar och får välja själv så köp minst en 600 :)
Som tidigare sa varvar mindre osv,
och rotax är inget skrot, bra motorer med mycket reservdelar!

Annars kan du göra som många andra gör och köpa en 440 med 600 eller 800 motor i, då får du riktigt kul kan jag lova! :)
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

köp en lynx enduro 600,700!
riktigt roligt skoter på och utanför leden. går bra på rulle oxå ;). drar lite soppa och toppar ca 115 när den är nedrevad 2kugg :)
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

gurraa skrev:köp en lynx enduro 600,700!
riktigt roligt skoter på och utanför leden. går bra på rulle oxå ;). drar lite soppa och toppar ca 115 när den är nedrevad 2kugg :)
har ca 150hk
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

gurraa skrev:
gurraa skrev:köp en lynx enduro 600,700!
har ca 115hk
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Ok blir nog fn 600 men hur mycket bensin drar dom och vad kostar försäkringen ( syftar på lynx 01-03 )
Bild
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

varför så gammal? ta en titt i farsans sparbössa och föndera på en 07-09 ist ;)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

om jag vore du så skulle jag köpa en yamaha vmax 600... den är redigt go att köra! går snabbt (iaf för där jag körde) och axar bra!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Granberg skrev:varför så gammal? ta en titt i farsans sparbössa och föndera på en 07-09 ist ;)
Jag får betala allt själv ska sälja min till en kille för 16000 sen min Aerox för 10000 sen ska jag köpa skoter och en annan moppe så har inte råd med nå dyrare plus måste jag kosta på min EPA lite för den kostar ju pengar fall den går sönder osv:) men hade faktiskt en lynx enduro 440 -05 på g för 20-30k
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Skulle inte rekommendera en 440, speciellt då du betalar allt själv.
Det är en stor chans att den kmr skära :(

Om jag var du så skulle jag hitta en 5-800 :)

Skulle nästan säga om du skulle luta dig åt 500 hållet så försök hitta en
Arctic cat f5 går riktigt bra och toppar ca 150 original, +plus att det var den snabbaste skotern -03 och har billiga reservdelar och försäkring :)

600: lynx enduro, en skottsäker motor som går och går och håller med nyare 600 :)

700: har hört många skräckhistorier om lynx 700 motorer så jag skulle sättsa på en polaris xc 700. Går bra och drar inte så mycket.
Om du skulle hitta tex en -99 så har du gamla VES motorn, som är som den som sitter i xc men har lite bättre axx men inte lika skottsäker :)

800: Arctic cat ZR, Går sjukt bra och är en väldigt rapp maskin som går upp på rullen på ett litet tryck på gasen.
Försök dock hitta en gubbkörd då många ungdomar brukar köra sånna.

Mestadels för att de håller så bra :)

Tack å hej!
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

tycker du borde investera dig en polaris edge 600 faktiskt, en sån får du för 20-30k ;)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Ok tack för svaren men tex dn lynx 500 är dom bra? Har hört dåligt om 500
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Stroxx skrev:Ok tack för svaren men tex dn lynx 500 är dom bra? Har hört dåligt om 500
Nja finns inte så mycket dåligt om dem, dock så rekommenderar jag 600
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

ZX skrev:
Stroxx skrev:Ok tack för svaren men tex dn lynx 500 är dom bra? Har hört dåligt om 500
Nja finns inte så mycket dåligt om dem, dock så rekommenderar jag 600
Ok:))
Bild
nickeS
Elmoped

Inlägg av nickeS »

Okej... en 550 får du för 40-50 och fördelar med den är att den är billig att köpa, står kvar i samma värde som man köpte, drar lite soppa, 700 kr per år för HELförsäkrning. Annars finns det ju typ ski doo 600 rs som man får för 36-45 beroende på årsmod. En sån går jämt med en 800 upp till 100. men då kostar försäkringen 5000 per år och den drar typ 5 liter milen vid puder körning.. Om jag var du skulle jag antingen köpa en 600 rs eller en 07 ski doo 440 (dom håller om man sköter om dom rätt)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Min budget är MAX 35k vad är den bästa skotern jag får för det?
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Stroxx skrev:Min budget är MAX 35k vad är den bästa skotern jag får för det?
Försökt hitta en fin Arctic cat f7
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

ZX skrev:
Har kollat lite på dom men tex lynx 550f är dom bra?
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Stroxx skrev:
ZX skrev:
Har kollat lite på dom men tex lynx 550f är dom bra?

Jo men det är en så jävla tråkig skoter! har typ 65hk och det är inte roligt kan ja lova :)

Dock så går dom billigt och är billiga i försäkring, men du kommer ha mycket roligare med en 600 eller en 500cc :)

Så jag rekommenderar inte en 550, men kika på en f7 eller en rev 600
Användarens profilbild
gurraa
Elmoped

Inlägg av gurraa »

lynx enduro drar inte så mycket bensin ca 2L/mil lite blandad körning och hyffsat billigt försäkring.

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... ead#unread
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Ska du köpa en skoter för att bara köra fort?
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

mxz 800!
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

kjelle skrev:mxz 800!
800 väger så mycket där fram och drar typ 10 liter milen och är tråkiga

Och nej har jag sakt att jag ska ha en skoter för att köra fort? Men om man ändå köper en skoter så vill man ju inte ligga sist i spåret :)
Bild
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

PalzaR skrev:

Och nej har jag sakt att jag ska ha en skoter för att köra fort? Men om man ändå köper en skoter så vill man ju inte ligga sist i spåret :)
Om du inte skulle köra fort skulle du väl inte bry dig om toppfarten..
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

PalzaR skrev:

Tycker min polares nerdrevade/portade 800 med trimrör och sådant verkar allt annat än tråkig! :)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

siiimooon skrev:
PalzaR skrev:

Om du inte skulle köra fort skulle du väl inte bry dig om toppfarten..
Jag skrev ju det att man vill inte ligga sist i leden
Bild
Skriv svar