Perra.S skrev:Seriöst, är du ens på riktigt?potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.
Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt
Tror inte att den är inkördtompa221 skrev:kör bara, din cylinder är ju beggad så den är ju redan inkörd
Ska du göra korrekt så ska du göra som det står i min och Mackos länk och inte som de beskriver.AntonB skrev:Så jag ska köra in den innan jag börjar pendla? Låter inte direkt som att jag kan starta den, vänta lite och sen köra till skolan typ
"Starta den, låt den gå varm UTAN att varva den ca 15-20 min hade jag satsat på sedan stäng av och låt stå still i ca 4-5 timmar"
"dra ut och puttre ett tag och sedan låten vila nån timme och sedan gör det igen. för om den bara står på tomgång kommer det ta mycket längre tid"
"Kortfattat: Varmkör först lugnt (jätteviktigt!)
Kör sedan varierat, INTE ligga i samma hastighet och transportköra på landsväg!"
Tror inte att den är inkördtompa221 skrev:kör bara, din cylinder är ju beggad så den är ju redan inkörd
Så, ska jag puttra, sen låta den kallna, eller låta den stå på tomgång sen kallna sen puttra?
(Tack för tipsen, alla säger ju ungefär samma sak fast ändå lite olika)
Det är VÄLDIGT mycket text i länken, men vad jag fattar så ska man inte köra in den lungt som in manualen, utan köra in den hårt?Macko96 skrev:1. alltså ska du varmköra (ordentligt)
2. varva igenom den typ. inte vara ut den, utan bara upp till effektkurvan och släpp sedan. ( fick tipset för min 125a så det är igentligen för växlat men funkar ändå)
3. motorbromsa halft iom att det är en 2-taktare så den får inte sin olja annars.
4. gör om igen.
läste du inte länken vi skickade till dig??
MITT 1000:e INLÄGG
Grattis på mig!
Hur många ggr upprepar man?1. alltså ska du varmköra (ordentligt)
2. varva igenom den typ. inte vara ut den, utan bara upp till effektkurvan och släpp sedan. ( fick tipset för min 125a så det är igentligen för växlat men funkar ändå)
3. motorbromsa halft iom att det är en 2-taktare så den får inte sin olja annars.
4. gör om igen.
DU kanske borde göra processen 3ggr...AntonB skrev: men vad jag fattar så ska man inte köra in den lungt som in manualen, utan köra in den hårt?
Hur många ggr upprepar man?1. alltså ska du varmköra (ordentligt)
4. gör om igen.
Hur fort tror du en moppe med 70cc går igentligen? Speciellt med 12" däck.martinvk skrev:ja köpte begangad 70cc, honade den och ny kolv, sen körde jag med oljepump och lite extra i bensintanken, ca 1 kork /tank extra lite lite mer kanske, sen körde ja lugnt en dag elelr 2 sen körde jag som fan
har 19mm förgasare, zx rör, malossi mhr replica gjutjärn men får fan inte ut mer än 80-85 ärliga ur den![]()
kör luftburk, har pillat i variator o koppling med vikter o fjädrar också
och jag hänger på!DiNozzan skrev:vet att man igentligen inte får skriva +1. Men gör det ändå.siiimooon skrev:Bara att köra på så länge den inte går för snålt..
+1
LÅNG inkörning är en myt. Men en inkörning behövs. Så kolvringarna får slita sig efter cylinderloppet. Men inte så mycket mer.Axel skrev:och jag hänger på!DiNozzan skrev:vet att man igentligen inte får skriva +1. Men gör det ändå.siiimooon skrev:Bara att köra på så länge den inte går för snålt..
+1
Inkörning är en myt. Inget behövs köras in. Bullshit. allt är gjort för att passa direkt ifrån fabrik och slits från första dagen. Ifall du skulle behöva köra in så hade du fått typ plocka av och fila ner kanter o shit som man gjorde på gamla (kawazaki?) crossar.
Det enda man bör göra är att dra runt motorn med tändnigen av och se så de inte pyser o krasar osv ( alltså så inget ligger emot) och sen även varmkör man (de ska man alltid göra)
Sen när man kört ett litet tag och låtit motorn svalna så kan man gärna efterspänna topplocksmuttrarna så packningarna sluter helt tätt.
Varmkör den ordentligt på tomgång, första milen håll dig till hårda accelerationer, när du ska köra långa sträckor inget mer än 75% gas. Stadskörning hade varit perfekt för inkörning.AntonB skrev:Du verkar kunna en hel del, hur tycker du att jag ska göra?Rexxy skrev: LÅNG inkörning är en myt. Men en inkörning behövs. Så kolvringarna får slita sig efter cylinderloppet. Men inte så mycket mer.
Hade ju tänkt att ströga i stan, men inte kul att få snuthängAndreWidestedt skrev:Varmkör den ordentligt på tomgång, första milen håll dig till hårda accelerationer, när du ska köra långa sträckor inget mer än 75% gas. Stadskörning hade varit perfekt för inkörning.AntonB skrev:Du verkar kunna en hel del, hur tycker du att jag ska göra?Rexxy skrev: LÅNG inkörning är en myt. Men en inkörning behövs. Så kolvringarna får slita sig efter cylinderloppet. Men inte så mycket mer.
Den ska inte nypa om du ställt in den rätt :OAntonB skrev:Haha du tror att dom lyssnar på det? xD lika bra att köra så att den nyper så har dom inga bevis på att den är trimmad då den inte går att köraMacko96 skrev:men då är det bara att stanna och säga att du kör in den så då får dom inte gasa fullt för du vill inte at den ska nypa!