MÅSTE värma upp moppen

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
KoOf
Elmoped

MÅSTE värma upp moppen

Inlägg av KoOf »

Har en Rieju Drac RR okänt årtal (antagligen 02/03).

Otrimmad och funkar dugligt att åka på.
Ända sedan jag fick den så har jag haft ett problem jag verkligen stört mig på: Man måste värma upp den skapligt länge innan man kan dra iväg.
Detta blir värre och värre med tanke på att det blir kallare ute nu och senaste gångerna har jag säkert stått i 5-10 min och värmt innan jag kan dra iväg.
Detta e en riktig jävla pain att stå och skämma ut mig och gasa lite mer i taget medans alla andra drar iväg på direkten.

Kan jag lösa detta på nåt sätt?
Skulle serivce hjälpa?
har tvättat förgasarn otaligt antal ggr.
skulle uppskatta snabbt svar :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Byt munstyck.
Du säger att det blir värre ju kallare det är, vilket tyder på att du behöver gå upp i munstycke.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Men den har vart såhär sedan jag fick den för drygt 6 mån sedan.
bytte till 2 stl större i somras och då högvarvade den så fort jag startade men jag kanske ska pröva igen nu när det e lite kallare.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Okej jag provade med att byta munstycket från stl 62 till 65 och bättre vart de ju inte direkt. Stod i en kvart och kicka men han kom inte igång. Dock så kom han igång ett par ggr men då högvarvade han i nån sekund och la sedan av.

Är på gränsen att jag säljer han som defekt på blocket snart. Orkar inte grubbla på dumma problem i ett halvår till.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

KoOf skrev:Okej jag provade med att byta munstycket från stl 62 till 65 och bättre vart de ju inte direkt. Stod i en kvart och kicka men han kom inte igång. Dock så kom han igång ett par ggr men då högvarvade han i nån sekund och la sedan av.

Är på gränsen att jag säljer han som defekt på blocket snart. Orkar inte grubbla på dumma problem i ett halvår till.
Han drar tjuvluft nånstans. Kolla efter sprickor i insugsgummit osv.
Helt Räser
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Grundinställt förgasaren?
- Luftskruven 1 1/2 varv från bottenläget

Kontrollerat choken?
- Öppnas choken när du trycker in den?

Blir den sur?
- Nålmunstycket sluter inte tätt?
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

AndreWidestedt skrev:
KoOf skrev:Okej jag provade med att byta munstycket från stl 62 till 65 och bättre vart de ju inte direkt. Stod i en kvart och kicka men han kom inte igång. Dock så kom han igång ett par ggr men då högvarvade han i nån sekund och la sedan av.

Han drar tjuvluft nånstans. Kolla efter sprickor i insugsgummit osv.
Jag har för mig att jag kollade det sist jag tvättade förgasarn och har för mig att allt såg bra ut.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

HasSse666 skrev:Grundinställt förgasaren?
- Luftskruven 1 1/2 varv från bottenläget

Kontrollerat choken?
- Öppnas choken när du trycker in den?

Blir den sur?
- Nålmunstycket sluter inte tätt?
Luftskruven kollade jag. Och choken använde jag när jag försökte få igång den och den verkade fungera då skillnaden blev enorm emot när jag inte hade choken i.
Nälmunstycket vore kanske något att kolla. Han betedde sig ungefär som när han e sur. Hur fixar man det då om man det nu är det som är problemet?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Sluta dubbelposta hörru, är emot reglerna.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

KoOf skrev: Nälmunstycket vore kanske något att kolla. Han betedde sig ungefär som när han e sur. Hur fixar man det då om man det nu är det som är problemet?
Byter till ett nytt
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Går den bättre med choke säger det väl sig självt, eller? Större munstycke. Går den mot all förmodan UPP i varv då du byter till ett större munstycke (motsatsen är vanlig) så får du väl sänka tomgången då.
Håller dock med om vad de andra säger om tjuvluft. Kolla alla packningar mellan förgasaren och motorn, insugsgummi, och även slangen som sitter upp till vakumkranen (om du har en) och slangen som går från oljepumpen. Är någon av slangarna spruckna drar det in luft även där.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
NickeAstrom
Elmoped

Inlägg av NickeAstrom »

kolla tjuvluft byt upp lågfartsmunstycke och vanligt munstycke, ställ den på tommgång och spruta startgas runt förgasaren och innsuget om den höjjer eller sänker varvtalet så drar den tjuvluft.
Skriv svar