Behöver hjälp med balanspunkten och bromsen

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!
vitneos
Elmoped

Behöver hjälp med balanspunkten och bromsen

Inlägg av vitneos »

Hej har stuntat i drygt 1 vecka nu. Men har stött på ett problem.

kör den klassiska stunt sättet som min polare sa åt mig att prova.
jag kör en yamaha neos så jag har höger knä på sadeln och vänster fot på passagerarens fotställe. och det funkar hyffsat klarar runt 20-30 meter.

men problemet är att moppen åker åt vänster. hur jag än gör så känns det som om den åker åt vänster hela tiden...

det kan vara så att jag trycker hårt med vänster fot för att hålla mig kvar på moppen eller är det så att jag gör det för att hålla balansen så bra som möjligt..

Sen det andra problemet är att jag är nog för osäker och rädd för att nå bakbromsen... "Bakbromshandtaget" känner på mig att jag inte hinner eller inte vågar greppa tag i det. Så om det finns något speciellt tips om vilka fingrar man kan lira den med.. så hade det varit snällt!

Så hoppas någon med erfaren stuntare kan hjälpa mig o lösa detta probleme!

Tack På Förhand : VitNeos!
VITNeos
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

om den drar vänster, luta mopped åt höger! och angående fingrarna är det en smaksak men själv håller jag i ett peace tecken eller om jag kör hårt har jag bara 1 finger på. Om du vill dra längre måste du ha den högre. Om jag inte minns fel så när jag var i 11års åldern och försökte lära mig balanspunkten hade jag fötterna/foten nere tills jag blev tillräckligt säker att våga köra ordentligt, dum ihuvud som man var fatta man ju inte att bromsa innan man var 12-13 så man drog ju över nån gång. Enda sätter att lära sig är att gå ut å öva. Lycka till :wink:
vitneos
Elmoped

Inlägg av vitneos »

Tack!. ska öva öva öva!, man måste ju tyvär över den där gränsen som kallas "VÅGA" annars går ingenting.. :( så får öva.. trillar jag så trillar jag.. :) , Då blire AV med Kåperna.. :D

MVH, VitNeos!
VITNeos
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

När ja stuntade hade jag all min vikt på knät inprincip, men efter ett tag lärde man sig bara balansera! ÖVNING ÖVNING ÖVNING! Efter ett tag blir det naturligt, å då kan du byta sida du har foten osv.

Och tar du dig 30 meter så är du nära, ett tips är att lära dig köra bakan sittandes också (Mycket behagligare).
Helt Räser
vitneos
Elmoped

Inlägg av vitneos »

Ja jag börjar nu att få tag på bromsen har övat idag och det gav lite resultat. Det jag vet inte varför men när jag står upp och kör på bakhjulet då känner jag att jag har mer kontroll över moppen och vart jag befinner mig.
Sedan läste jag *stunt skolan* och där står det mycket om blicken att den är viktig jag håller koll på vad som händer mest framför moppen.

det jag ska lära mig först är:
1:Hur jag ska hålla mig i balanspunkten så länge som möjligt.
2:Bli bekant med bakbromsen
3:Sitta ner

Just nu är det bara tre steg jag vill kunna :)

Mvh:VitNeos
VITNeos
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Bara träna och träna :lol:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Skriv svar