Tjena!
Min kompis har en Derbi drd pro, vi var ute och körde på rasten och då dog den. Vi testade att rulla igång den det lät som om den skulle starta men den startade aldrig riktigt om ni fattar vad jag menar. Rasten tog slut så vi fick åka tillbaka till skolan så åkte vi och försökte laga den efter. När vi kom tillbaka så startade den men det nog efter en sekund. Då tog jag loss flottören och blåste rent munstyckena, då startade den och jag kunde köra ca 500meter sen dog den igen...
Sedan började jag pilla å¨CDI boxen och drog ut en grön svart sladd, då startade den utan nyckel(tjuvkopplad?) och gick att köra med men hade ingen tomgång. sen satte jag tillbaka sladden och då startade den inte...
Vet någon vad felet är?
bensinskalle skrev:Inte helt ovanligt att dödarknappen på styret kortsluter och dödar motorn.
Min gjorde det, hade kommit in vatten och annan smuts, så jag kopplade helt enkelt bort den och hade aldrig det problemet igen.
Annars låter det som att du inte får fram bensin ordentligt
Denna moppen har ingen sådan knapp:/
Den gick ju när jag hade tömt flottören men sen gick den inte att starta igen, fattar inte hur den kan funka om sladden är ut dragen.
Kolla om du har bensin fram till stiftet (det ska bli blött efter några kickar), kolla så att du har fin blå gnista på stiftet, om inte så byter du stift.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Nu har jag gjort rent förgasaren, funkar fortfarande inte.
Men drar man ut den grön svarta sladden från CDI boxen startar den men utan tomgång(utan nyckel också) men det kommer väldigt mycket vit rök från röret.
Det är nog topplockspackningen då. Men hur kan den starta om man bara drar en sladd på CDI boxen (grön svart)? Sen det tickande är nog inte tändstiftet men ska kolla på det
Jag har bytt topplockspackning nu men det är fortfarande samma sak. Den startar bara om jag drar ut en grön,svart sladd i cdi boxen. Är det CDI boxen som det är fel på eller något annat för det ryker fortfarande mycket ur röret (Kallt?)
Kan det vara något fel med oljan?
elias96sandberg skrev:Men om där kommer mycket vit rök så kan det ju också va för mycket olja i bensinen, då startar den inte, jag vet inte om det är problemet men men.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
elias96sandberg skrev:Men om där kommer mycket vit rök så kan det ju också va för mycket olja i bensinen, då startar den inte, jag vet inte om det är problemet men men.