moppen går skit.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
generictriggersm
Elmoped

moppen går skit.

Inlägg av generictriggersm »

tjeena! köpte en till moppe i helgen och den har 19mm förgasare och metrakit sp rör på, men den går förjävligt! kollade på kolven och den ser fin ut, kollade förgasaren och det låg inte nån skit i den. sotade ur röret och tästade det på min andra moppe och det gick skit bra så fattar fan inte va det är för fel :(
moppen går inte riktigt bra häller, tar tid innan gasen kommer och den går bara lite halft på 1-3 sen orkar den inte mer, knappt den orkar på dom växlarna äns en gång. Går inte fort iaf!:(

12-55 drevning sitter på just nu me. har ni några förslag?:)
zamme
Svårstartad skrothög

Re: moppen går skit.

Inlägg av zamme »

generictriggersm skrev:tjeena! köpte en till moppe i helgen och den har 19mm förgasare och metrakit sp rör på, men den går förjävligt! kollade på kolven och den ser fin ut, kollade förgasaren och det låg inte nån skit i den. sotade ur röret och tästade det på min andra moppe och det gick skit bra så fattar fan inte va det är för fel :(
moppen går inte riktigt bra häller, tar tid innan gasen kommer och den går bara lite halft på 1-3 sen orkar den inte mer, knappt den orkar på dom växlarna äns en gång. Går inte fort iaf!:(

12-55 drevning sitter på just nu me. har ni några förslag?:)
Testat att bytt munstycke? Kolla att insuget är helt..
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
generictriggersm
Elmoped

jadå insuget är helt, sitter även 95 munstycke men det borde väll räcka ? min kompis körde ju 70cc metrakit pro race rör 21 mm förgasare och öppet filter med 92?

dock så har min andra moppe 16.5 mm förgasare med 115 munstycke , (70cc , öppet filter och tk rör) men som sagt så är det ju större förgasare på denna och mindre trimm och luftbox. antar att det är samma munstycke som på origina förgasare? dellorto 6mm borde väll funka? :)
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

låter som den får för mycket bensin tästa att gå ner några stolekar med munstyket :)
generictriggersm
Elmoped

tror du de? den blöddrar inte eller nåt sånt, den slutar bara varva och sen orkar den inte;/ kunde nästan tro den var halvskuren men kolven var ju fin som sagt.. ingen aning va det kan vara.
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

du kan ju alltid tästa att gå ner några stolekar och rengöra luftfiltret :)
generictriggersm
Elmoped

kollade lite på förgasaren och såg att det var en 21mm förgasare, tästade att leka lite me luftskruven och utan luftbox och även med öppet luftfilter, inget vidare alls gick det :(
ska det gå och köra på 21 mm på en 50cc? kanske är lite för stort? men det blöddrar inte eller nåt och tändstiftet är ljusbrunt och tort efter jag har kört. och filtret är rent:)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Såklart att det går, men inställningarna blir inte lättare. Ska du köra med 21mm så ska du ju köra med luftburk.
Årets Styrelsemedlem 2013
generictriggersm
Elmoped

mm går inget bättre med luftburk :( förstår fan inte vad som är fel var ute idag 2 timmar och pilla och ingen ändring!kom inte upp i mer än 45 i nerförsbacke me den, kan det vara att jag ska ha mer bensin? att den inte hinner fylla upp förgasaren eller nåt liknande?
för ett årsen körde jag 110 munstycke med luftbox på min andra moppe, 50cc , tk rör och 16,5mm förgasare. är det nån ide att köpa ett 105-110 munstycke tror ni?
är ju 5mm munstycke och inte 6mm i den förgasaren me, kanske har nåt me saken att göra?
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drivenx »

generictriggersm skrev:mm går inget bättre med luftburk :( förstår fan inte vad som är fel var ute idag 2 timmar och pilla och ingen ändring!kom inte upp i mer än 45 i nerförsbacke me den, kan det vara att jag ska ha mer bensin? att den inte hinner fylla upp förgasaren eller nåt liknande?
för ett årsen körde jag 110 munstycke med luftbox på min andra moppe, 50cc , tk rör och 16,5mm förgasare. är det nån ide att köpa ett 105-110 munstycke tror ni?
är ju 5mm munstycke och inte 6mm i den förgasaren me, kanske har nåt me saken att göra?
Det är kallare ute nu så du kan behöva gå upp några storlekar!
generictriggersm
Elmoped

ja kanske de du:) ska iaf beställa hem 105 och 110 munstycke när jag endå behöver ny toplocks packning till min 70cc^^

Edit: bytte cylinder idag ifrån min andra moppe och slängde på 70cc, inte fan gick det bättre för de :/ så måste antagligen vara något med förgasaren eller membranet?

moppen stod stilla i ett år innan jag köpte den så membranet kanske är stelt eller nåt? är ju plåt / metal reeds på det. Effekten är jätte konstig... den gick som ett skott på min andra moppe me 70cc men nu så händer det knappt nånting, kände inte ens nån skillnad ifrån 50cc på denna :/
generictriggersm
Elmoped

om det är förgasaren som är tät men den är ren runt munstycket och den koppen, räcker det med tryckluft för att blåsa rent alla rör o skit i förgasaren?
Användarens profilbild
DRD Broms
Elmoped

Inlägg av DRD Broms »

Varför i hela fridens namn köpte du en moppe som krånglar som du inte vet vad felet är?!?!
wazy andersson skrev:
demmuus95 skrev:
wazy andersson skrev:totalt onödigt och farligt, min farbror fick en elchock när han skulle koppa in den. det var dock på en lastbil men endå

24volt är inte speciellt farligt men det kan ju kännas lite :)
haha mm såg jätte kul ut han såg ut som en igelkott på huvudet :P
generictriggersm
Elmoped

fick den billigt och behövde delar till min andra, och efter lite pill ska denna nog funka me, har inte haft riktigt tid än bara:) därför jag tänkte höra lite om ni vet, ska plocka ner förgasare och insug och membran på söndag så får jag se va felet är.
cylindern var fin och allt så den var helt klart pengarna:) lite förgasar fel bara;)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Kolla tändstiftet och se vad för färg de har.
Helt Räser
generictriggersm
Elmoped

stiftet är ljus brunt:)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Testa att köra med choken i, eller byt upp munstycket. Låter som att den får för lite soppa.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar