mopedbilen som jag nyss lagt en 100cc cylinder på går bara i 35..

har bara 16mm fögg och original luftfilter, men fortare än 35 borde den väl ändå gå? , var just ut och bytte munstycke , men fortfarande 35.
hjälp snälla...

btw piaggiomotorn i den.
eftesom det är en mopedbil bör ju cc ligga runt 50ccAndreWidestedt skrev:Satt väl 50cc på den förrut?Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern?
Vad kallas dom nya bilarna som får gå 45? Har inte riktigt koll...TSR`BakarN skrev:eftesom det är en mopedbil bör ju cc ligga runt 50ccAndreWidestedt skrev:Satt väl 50cc på den förrut?Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern?Annars bör de inte heta mopedbil axel <3
Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hkAxel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern?
källa?derbiofc skrev:Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hkAxel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.Erik_ skrev:Som alltid när man ska trimma något är det bäst att börja med att ta reda på var alla strypningar och andra typer av begränsningar finns.
Strypning i avgasröret?
Plugg i insuget?
För små luftpassager till/från luftfiltret, för litet luftfilter?
Varvtalsbegränsad tändning?
Lågvarvig trimcylinder som bara ger mer ork, inte högre varvtal (som krävs för att åka fortare när man inte ändrar utväxlingen)?
Ställt in förgasaren efter cylinderbytet?
i boken när man tar kortet står det nog att en mopedbil får vara mer än 50 cc, men min har bara 3 hjul och räknas därför som en vanlig moped.Jolly skrev:källa?derbiofc skrev:Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hkAxel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
haha true shit! hatar mopedbilar!FreZz skrev:bögomobilen heter dom som går 45
99% säker att det stod i min körkortsbok, och när jag var på påtvåhjul mässan i Göteborg i år pratade jag med en som sålde mopedbilar och fick den här informationen av honom, jag bedömer honom som trovärdig källa eftersom han själv står och säljer domJolly skrev:källa?derbiofc skrev:Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hkAxel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.
Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer...tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
har som sagt nyligen haft sönder halva sk*ten när jag bytte cylinder och har försökt att leta, men inte hittat nåt..Erik_ skrev:Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer...tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
Gå ut å ta bort luftfiltret först, så får vi se om det hjälpertååbe_97 skrev:har som sagt nyligen haft sönder halva sk*ten när jag bytte cylinder och har försökt att leta, men inte hittat nåt..Erik_ skrev:Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer...tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
Tror det var casalini (nyare) eller microcar som hade 523cc på sina mopedbilar, men aixam (sådan som jag hade) hade "bara" 400cc men när drivremen small på den bytte vi den och vips, den gick fortare än 45.Victorh skrev:alltså mopedbilarna ligger väl där vid 500cc då de är dieseljarken skrev:De är väl max 50cc Bensin eller 500cc Diesel om jag inte minns fel?