har en Rieju rrx, jag kan köra med dom första växlarna 1,2,3 sen när man ska växla upp i typ 4an så kan den lägga sig som i ett friläge så den börjar varva sönder, vad kan de bero på? växellådsoljan?
Peppenamnlos skrev:Har du AM6? det är väl friläge mellan alla växlar, kan vara att du får i friläge. Eller blir det så att du inte kan komma över 3ans växel?
De e AM6 ja, och de e som ett friläge mellan olika växlar som bara kommer i lite då och då :/
littlebennyboi skrev:Väldigt vanligt på AM6.. testa byta olja det kan bli bättre Men annars är det väl bara ta i med foten så att den inte kommer imellan
cross växla så åker inte friläge i, men det är inte så hälsosamt för växellådan.
men crossväxla ska man väl bara göra när man växlar ner?
NEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJ
cross växla ner ska du bara göra om du måste o man ska vara grymt försiktig, upp är bara att låta den gå ner i varv lite innan du växlar
fortfarande inte så bra att göra.
AndreWidestedt skrev:
cross växla så åker inte friläge i, men det är inte så hälsosamt för växellådan.
men crossväxla ska man väl bara göra när man växlar ner?
NEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJ
cross växla ner ska du bara göra om du måste o man ska vara grymt försiktig, upp är bara att låta den gå ner i varv lite innan du växlar
fortfarande inte så bra att göra.
Uppåt är det inga problem alls, bara att släppa gasen och sparka i nästa växel..
Har typ samma problem, alla växlar är tröga och friläge åker i lite då å då man växlar, får liksom trycka 2 gånger för att få i en växel. Helt nybytt växellådsolja. :/ att spänna kopplingsvajern hjälpte inte, äre lamellerna som är utslitna?
JakobRRX skrev:Har typ samma problem, alla växlar är tröga och friläge åker i lite då å då man växlar, får liksom trycka 2 gånger för att få i en växel. Helt nybytt växellådsolja. :/ att spänna kopplingsvajern hjälpte inte, äre lamellerna som är utslitna?
det är så växellådan är konstruerad, finns inget du kan göra åt... Köp en Derbi om du vill ha tätare växlar.
JakobRRX skrev:Har typ samma problem, alla växlar är tröga och friläge åker i lite då å då man växlar, får liksom trycka 2 gånger för att få i en växel. Helt nybytt växellådsolja. :/ att spänna kopplingsvajern hjälpte inte, äre lamellerna som är utslitna?
det är så växellådan är konstruerad, finns inget du kan göra åt... Köp en Derbi om du vill ha tätare växlar.
aha? när den är kall rullar den sakta framåt när en växel är i och full koppling. De lär väl ha nåt med kopplingen å göra?
JakobRRX skrev:Har typ samma problem, alla växlar är tröga och friläge åker i lite då å då man växlar, får liksom trycka 2 gånger för att få i en växel. Helt nybytt växellådsolja. :/ att spänna kopplingsvajern hjälpte inte, äre lamellerna som är utslitna?
det är så växellådan är konstruerad, finns inget du kan göra åt... Köp en Derbi om du vill ha tätare växlar.
aha? när den är kall rullar den sakta framåt när en växel är i och full koppling. De lär väl ha nåt med kopplingen å göra?
Det har med kopplingen att göra, låter som lamellerna klibbar fast när oljan är kall. Byt växellåds olja, om inte de hjälper byt lameller. Du märker att dom är slitna om du har en "kort" koppling.
en kompis har en o6a och den driver frammåt när den är kall men han lägger i ettan och rullar med full koppling fram och tillbaka på samma ställer och efter några gånger fungerar den fin fint. moppen är av stängd också
Så var min Derbi Senda med EBS Bytte olja för att den var grå och det blev faktiskt bättre , kan dock göra så lite ibland men det är inget att bry sig om.
saile96 skrev:AM6 har frilägen mellan växlarna så allt e helt normalt. ta i lite mera så hamnar du inte i det friläget
Det har faktiskt alla växlade hojar! Det skulle vara förödande om dom byggde lådor där två växlar kommer i halvt om halvt. Skulle spruta växellådsdelar! Därför finns det ett lagom utrymme så det inte ska hända.
Sen är det upp till tillverkarna att tillverka bra motorer som kan växla ordentligt.