Egentligen så är det nästan bara skitsnack att man ska byta kolven vid 1000mil. Dom nya mopederna går 1000mil orginal/urpluggad hur lätt som hellst. Min moped (gilera rcr) har gått ~3450 och den har gått med samma kolv som från fabrik (vet det för den har gått i familjen) tills för ca 30mil sedan då jag hörde ett mystiskt knackande från motorn så tog av cylindern och det var nållagret som var slut och hade svarvat ner sig lite i kolvbulten så det var ett glapp där. Då bytte jag kolven bara för att jag ändå var isär med den, men gamla kolven såg ut som om att den var i nyskick likaså kolvringarna och cylindern (inga glapp i veven eller ramlagrena heller). Då har den ändå gått dom 2000 första milen urpluggad och resten med trimrör och den är ganska hårt körd utav mig och jag har kört dom senaste 1500milen. Hör efter missljud från motorn och se så växlarna funkar så är det nog lugnt. Byt även olja och tändstift när du får hem den för det är aldrig fel att göra det Du behöver inte titta på motorn annars så länge den har bra komp och allt annat funkar fint.
min har gått över 800mil trimmat.i min ägo har jag aldrig lämnat in moppen på service för det är billigare om man gör det själv byt tändstift,motor olja,kolla även på kolv osv^^
EliiasH skrev:Egentligen så är det nästan bara skitsnack att man ska byta kolven vid 1000mil. Dom nya mopederna går 1000mil orginal/urpluggad hur lätt som hellst. Min moped (gilera rcr) har gått ~3450 och den har gått med samma kolv som från fabrik (vet det för den har gått i familjen) tills för ca 30mil sedan då jag hörde ett mystiskt knackande från motorn så tog av cylindern och det var nållagret som var slut och hade svarvat ner sig lite i kolvbulten så det var ett glapp där. Då bytte jag kolven bara för att jag ändå var isär med den, men gamla kolven såg ut som om att den var i nyskick likaså kolvringarna och cylindern (inga glapp i veven eller ramlagrena heller). Då har den ändå gått dom 2000 första milen urpluggad och resten med trimrör och den är ganska hårt körd utav mig och jag har kört dom senaste 1500milen. Hör efter missljud från motorn och se så växlarna funkar så är det nog lugnt. Byt även olja och tändstift när du får hem den för det är aldrig fel att göra det Du behöver inte titta på motorn annars så länge den har bra komp och allt annat funkar fint.
Har du kört 3400 mil med moppen? o.o Kör du 1000mil sesongen eller? :O
EliiasH skrev:Egentligen så är det nästan bara skitsnack att man ska byta kolven vid 1000mil. Dom nya mopederna går 1000mil orginal/urpluggad hur lätt som hellst. Min moped (gilera rcr) har gått ~3450 och den har gått med samma kolv som från fabrik (vet det för den har gått i familjen) tills för ca 30mil sedan då jag hörde ett mystiskt knackande från motorn så tog av cylindern och det var nållagret som var slut och hade svarvat ner sig lite i kolvbulten så det var ett glapp där. Då bytte jag kolven bara för att jag ändå var isär med den, men gamla kolven såg ut som om att den var i nyskick likaså kolvringarna och cylindern (inga glapp i veven eller ramlagrena heller). Då har den ändå gått dom 2000 första milen urpluggad och resten med trimrör och den är ganska hårt körd utav mig och jag har kört dom senaste 1500milen. Hör efter missljud från motorn och se så växlarna funkar så är det nog lugnt. Byt även olja och tändstift när du får hem den för det är aldrig fel att göra det Du behöver inte titta på motorn annars så länge den har bra komp och allt annat funkar fint.
haha har kört snart 400 mil på 1,5 år
har kört 1500mil på snart 2 sesonger sen har min bror och min kusin kört ca 1000mil var på 3sesonger var