TheGrimReaper skrev:Testa att göra rent förgasaren om du inte har det
det har jag redan testat, ingen skillnad
AndreWidestedt skrev:rätt inställd förgasare?
jag har testat mycket med den. vad tror du jag ska ha för något munstycke ungefär?
och kan en förgasare möjligtvis vara helt utsliten, liksom inte fungera maskinellt ?
CaToXXo skrev:Kolla över tändstiftet, modell samt hur det ser ut.
tändstift har jag testat flera, samma problem.
Jag bytte förgasare till en dellorto 14mm. problemet med att den smattrar försvann, fast den är fortfarande lika trög på låga varv ..
vad kan vara fel på en förgasare? kan man flytta över alla delar på den jag hade till en annan jag har fast den har jag bara metallklumpen av. skulle det kanske lösa problemet?
CaToXXo skrev:Kolla över tändstiftet, modell samt hur det ser ut.
tändstift har jag testat flera, samma problem.
Jag bytte förgasare till en dellorto 14mm. problemet med att den smattrar försvann, fast den är fortfarande lika trög på låga varv ..
vad kan vara fel på en förgasare? kan man flytta över alla delar på den jag hade till en annan jag har fast den har jag bara metallklumpen av. skulle det kanske lösa problemet?
Alltså, en effektrörsmoppe är ju riktigt seg på låga varv. Ska det hända nåt så måste du varva.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
16rieju16 skrev:hej vill börja med att tacka på förhand!
när mopeden är kall: smäller ur avgasröret dom första gaspådragen
när den är varm: kommer inte upp i varv. behöver liten nerförsbacke för att den ska gå bra men sedan vid full gas så börjar den smattra.
på ettan går den fint på full gas men växlar man upp till tvåan så börjar den smattra direkt.
moped är Rieju rrxsm 06
setup är Hebo rör, luftfilter, munstycke 110.
//16rieju16
¨
Munstycke 110 känns stort redigt stort för den setupen, jag hade med effekt rör och luftfilter 88 tror jag. Om inte du är helt hundra på att det är bra munstycke så byt ner annars
Tog av cylindern och kollade och undrar hur mycket veven får glappa? det var inget glapp upp och ner men lite åt sidan och sedan om man känner repor i cylindern/kolven med nageln, är det bara att slänga det då?
kan detta vara felet till att den går som den gör? den värme nöp en gång, men den gick lika dåligt före.. ska man byta både cylinder och kolv? känns bara pytte lite med nageln
ni får kopiera o klistra in adresserna i webbläsare, trodde jag fixa det men nepp
kan detta vara felet till att den går som den gör? den värme nöp en gång, men den gick lika dåligt före.. ska man byta både cylinder och kolv? känns bara pytte lite med nageln
ni får kopiera o klistra in adresserna i webbläsare, trodde jag fixa det men nepp
man ser inte jättebra men kör en lätt horning i cylindern. och ny kolv. att veven glappar i sidled är ingen fara. upp och ned som är viktigt. om du har kunskap så kan du fräsa upp avgasporten lite när du ändå har av cylindern.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
vicke1112 skrev:
man ser inte jättebra men kör en lätt horning i cylindern. och ny kolv. att veven glappar i sidled är ingen fara. upp och ned som är viktigt. om du har kunskap så kan du fräsa upp avgasporten lite när du ändå har av cylindern.
aa okej jag testade att byta till min 70cc nu, och då gick den ju bättre kan man säga. fast fortfarande så smäller den första gaspådragen, vad beror det på? :s
det regna ganska mycket så ska köra mer när det blir uppehåll så att jag kan utesluta allt annat så jag vet att det är cylinderns fel.
du har inte vatten i bensinen då? sitter svänghjulet fast? hur är svänghjulskilen? tjuvluft någon stans? spraya statgas runt inuget och förgasaren mm. ökar varvet eller sänks så drar den tjuvluft
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
vicke1112 skrev:du har inte vatten i bensinen då? sitter svänghjulet fast? hur är svänghjulskilen? tjuvluft någon stans? spraya statgas runt inuget och förgasaren mm. ökar varvet eller sänks så drar den tjuvluft
vatten har jag nog inte. svänghjul o kil verkar följa med bra, tjuvluft testa jag för någon vecka sen men märkte inget.
när en cylinder är kass, vad får mopeden för symptom då?
svårstartad, går dåligt eller tartar inte alls. och den är lättare att kicka än vanligt. men smälla kan den göra om den drar tjuvluft. läg ut en video. lättare då.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
vicke1112 skrev:du har inte vatten i bensinen då? sitter svänghjulet fast? hur är svänghjulskilen? tjuvluft någon stans? spraya statgas runt inuget och förgasaren mm. ökar varvet eller sänks så drar den tjuvluft
vatten har jag nog inte. svänghjul o kil verkar följa med bra, tjuvluft testa jag för någon vecka sen men märkte inget.
när en cylinder är kass, vad får mopeden för symptom då?
Om kolv/kolvringar slut blir den bara slö och svårtstartad.
vicke1112 skrev:du har inte vatten i bensinen då? sitter svänghjulet fast? hur är svänghjulskilen? tjuvluft någon stans? spraya statgas runt inuget och förgasaren mm. ökar varvet eller sänks så drar den tjuvluft
vatten har jag nog inte. svänghjul o kil verkar följa med bra, tjuvluft testa jag för någon vecka sen men märkte inget.
när en cylinder är kass, vad får mopeden för symptom då?
Om kolv/kolvringar slut blir den bara slö och svårtstartad.
beror på hur långt det går. om man fortsätter köra så så kommer man till ett stadi tills den inte startar alls. men innan de blir så dåliga så blir det knack ifrån kolven. den börjar då slå emot cylinderväggen. tro mig. är mekaniker av både 2t och 4tmotorer. mest motorsågar, röjsågar och gräsklippare. men även många åkgräsklippare med 4cylindriga dieslemotorer med turbo
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
riejukillen skrev:hur går han på dom högre växlarna 4, 5 och 6an då?
kommer aldrig dit då den sackar ner när den börja smattra. men nu när jag har på 70cc verkar den gå fint! bara lite bludder
okej tänkte om det var att den typ bluddrade? jag kör med Hebo rör och sportfilter på min rrx-sm och när den är kall så bluddrar den 1, 2, 3an iväg men sen när den är varm sticker den iväg rikttigt fint har 95-96 munstycke
riejukillen skrev:
okej tänkte om det var att den typ bluddrade? jag kör med Hebo rör och sportfilter på min rrx-sm och när den är kall så bluddrar den 1, 2, 3an iväg men sen när den är varm sticker den iväg rikttigt fint har 95-96 munstycke
okej nej detta var inte bludder, det var något annat. har film på det men vet inte hur jag ska kunna lägga upp den