Frågor A-traktor

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Frågor A-traktor

Inlägg av GuZt4v »

Tjena är riktigt sugen på att bygga en A-traktor nu till vintern så man kan tjäna lite pengar! :) men har lite frågor bara som jag vill veta innan jag börjar planera ;)

1. Hur ska man fixa flaket så man fortfarande kan byta lampor i baklyktorna? Ska man ta bort baljan då för man får vell inte kunna öppna kofferten?
2. Läste någonstans om att kupén måste hålla för dubbla tjänstevikten av fordonet ovanifrån men hur kan man räkna ut sånt utan att lägga att upponer? :/
3. Hur pass stort utrymme får det vara bakom förar och passagerarsätet egentligen? Det står att man inte ska kunna använda det som lastutrymme men vad går gränsen egentligen?
4. Märker inte besiktigsmännen/kvinnorna att folk använder samma växellådor när de besiktigar dom? Det är vell inte svårt att fixa ett nummer på växellådorna så de märker sånt? :/

De var allt för nu iaf men vill gärna ha svar från folk som vet lite och inga oseriösa!
Mvh GuZt4v
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
blastermekarN
Elmoped

Inlägg av blastermekarN »

1. när du ska besikta så behöver du inte kunna byta lampor, så du kan göra om det efter typ öppningsbart flak.

2.det finns ingen sån regel.

3.gör typ antingen rakt bakom stolarna eller så har du typ 50cm bakom stolarna kvar och så gör du en låda bakom stolarna för typ basar.

4.nej dom kollar bara att du har dubbla lådor och att den går i 10 km/h på ettan och under 33 km/h på tvåan.
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

Tack så mycket för svar men funderat på dom här lite vad du menar och hur egentligen?
blastermekarN skrev:1. när du ska besikta så behöver du inte kunna byta lampor, så du kan göra om det efter typ öppningsbart flak.

3.gör typ antingen rakt bakom stolarna eller så har du typ 50cm bakom stolarna kvar och så gör du en låda bakom stolarna för typ basar.
1. Hur ska man enklast göra så det fungerar då? Måste man inte svetsa igen det? Då måste man kapa upp de igen, bygga om och lackera :/
3. Det står att man ska ha plåt där men räcker det men en bit bara och att man har en baslåda där med eller?

Ursäkta om det är konstigt men vaknade precis och skriver på telefonen :)
Bild

blastermekarN
Elmoped

du kan ju göra en lucka på 10-20 cm där bak så du kan byta lampor men vettefan om de blir snyggt, du besiktar ju den olackerad! så du kan ju punkta igen flaket och efter bess så tar du bort dom och har öppningsbart

3. tror man måste ha plåt på bess men det är ju samma sak där , du kan ju bara punkta och sen ta bort och bygga om om du vill :) och du får inte ha basar på bess , men gör en låda upp till bakrutan sen rätt in i väggen bara. så att ingen kan sitta där
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

Tack så mycket! Vissa saker verkar lite sjuka men de ska jag nog lösa! :)
Mvh GuZt4v
Bild

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Man bygger inte a-traktor för att tjäna pengar.

Vet man vad man gör och gör det seriöst kan man få en traktor som är billigare än de man hittar på blocket, men räknar man in tiden så blir det mycket dyrare.

Sen ska man se till att ha klart för sig att man måste ha resurser och kunskap innan man börjar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

1, ha en liten lucka längst bak i flaket, vanligast att man gör så.

2 det är inget dom bryr sig om.

3 dom godkänner inget utrymme alls nu för tiden, när stolen är längst bak och med lite lutning ska den ta i bakrutan och hatthylla/baslåda är inte godkänt.

4 inget dom kollar.

och en sak till, du kommer knappt att tjäna nått på att bygga en om du inte är van att bygga så det blir bra eller om du inte har alla verktyg :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

bensinskalle skrev:Man bygger inte a-traktor för att tjäna pengar.

Vet man vad man gör och gör det seriöst kan man få en traktor som är billigare än de man hittar på blocket, men räknar man in tiden så blir det mycket dyrare.

Sen ska man se till att ha klart för sig att man måste ha resurser och kunskap innan man börjar.
kunskap om volvo har jag och behöver jag mer så ber jag min bror eller andra vänner då alla vi på landet är volvo fantaster! :D resurser har jag eller kan fixa! det enda som jag inte har men kan lösa inom kort är en MIG-svets vilket gasen är slut på :(
Man kan tjäna stora pengar endå bara man vet hur man ska göra och har allt planerat i förväg så kan man tjäna en 80kr/h utan problem.

Jag kan ju förklara för dig hur jag tänkt mig iaf i budgeten :)
-Bil (volvo 744) 3000:-
-Material (Plåt, spackel, fyrkantsprofil, sandpapper m.m.) 3000:-
-Svetsgas ca 1000:-
-Reservdelar som behövs till bilen (den behöver 2 nya bromsok och en halvsats till avgasröret ca 2500:-
-Dubbla lådor 0:- (lånar av en kompis)
-¨Billjud¨ (har ett par 5,5¨ för 1000:- och en noname bas som jag fick + ett slutsteg för billig peng och ev ny bas) 2500:-
-Lack + lackjobb av en god vän 3000:-
= kostnader ca 15000:-

tänkt säljpris ca 28 000kr vilket skulle ge en vinst på 13 000:-

nu till tidsräkningen (allt kan variera mycket)
-slita ut inredning och onödigt skit ca 2h
-kapa loss allt med bra passform inför det nya ca 6h
-svetsa ihop allt och bygga flak ca 12h
-spackla och slipa ca 8h
-övrigt mek som avgasröret, lådorna, m.m. ca 5h
-lackering ca 6h (endast under lackeringen dvs inte under väntetiden)
=tid ca 39h jävligt effektivt arbete per person (vi är 2 så 78h med god kunskap) vilker ger ca 150kr/h vilket är god timlön för två 16 åringar

vet att vissa saker är orealistiska men ni får gärna rätta mig i antal timmar och priser på delar!

Förlåt bensinskalle men tyckte du vart lite negativ om att man ska bygga eget :(
Bild

Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

och sen lägger du på ett x antal timmar för krångel mm och 2300 för bess...
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Kom ihåg att den måste vara färdig innan sista mars eller om det var april. Något sånt.
blastermekarN
Elmoped

streamjr skrev:1, ha en liten lucka längst bak i flaket, vanligast att man gör så.

3 dom godkänner inget utrymme alls nu för tiden, när stolen är längst bak och med lite lutning ska den ta i bakrutan och hatthylla/baslåda är inte godkänt.

4 inget dom kollar.

och en sak till, du kommer knappt att tjäna nått på att bygga en om du inte är van att bygga så det blir bra eller om du inte har alla verktyg :)

säker på det med utrymme bakom stolarna? min okapade kingcab med baslåda där bakom gick igenom förra året...
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

blastermekarN skrev:
streamjr skrev:1, ha en liten lucka längst bak i flaket, vanligast att man gör så.

4 inget dom kollar.

säker på det med utrymme bakom stolarna? min okapade kingcab med baslåda där bakom gick igenom förra året...
nya regler i våras ;)

dinozzan: menar du att det inte kommer att gå att regga nya? har du hört det av din kompis morbrors son eller? myt som cirkulerar varje år...
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

streamjr skrev:och sen lägger du på ett x antal timmar för krångel mm och 2300 för bess...
Hahaha de där med krångel kommer alltid in i bilden sen ;)
kostar de 2300:- för bess? :o
Bild

Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög

Inlägg av zajkowski »

DiNozzan skrev:Kom ihåg att den måste vara färdig innan sista mars eller om det var april. Något sånt.
Sluta för fan med tramset att de kommer ta bort a-traktorerna, för det kommer dem då INTE göra!
streamjr skrev:
blastermekarN skrev:
streamjr skrev: 3 dom godkänner inget utrymme alls nu för tiden, när stolen är längst bak och med lite lutning ska den ta i bakrutan och hatthylla/baslåda är inte godkänt.

nya regler i våras ;)
Det är det inte alls. Det är olika på ALLA besiktningstationer, är det samma på två besstationer - så är det säkert samma bessgubbe som far runder!
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

zajkowski skrev:
DiNozzan skrev:Kom ihåg att den måste vara färdig innan sista mars eller om det var april. Något sånt.
Sluta för fan med tramset att de kommer ta bort a-traktorerna, för det kommer dem då INTE göra!
streamjr skrev:
blastermekarN skrev:
nya regler i våras ;)
Det är det inte alls. Det är olika på ALLA besiktningstationer, är det samma på två besstationer - så är det säkert samma bessgubbe som far runder!
eller det är inte nya regler men bessgubbarna har fått gått en kurs där dom blivit tillsagda att dom inte ska slappa igenom om det är för stor hytt.
har en kompis som bessade en king cab enkelhytt och den gick knappt igenom men han klarade sig för att han hade en överserriös hatthylla som var helsvetsad ;)
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

går det bra om man tar bort hela delen från baksätet och flyttar fram allt (från en 744) så det är originalhatthyllan som skärmar av över eller var det inte godkänt?? :) man kanske behöver svetsa en annan plåt över och och en som ¨baksäte¨ men hoppas ni förstår vad jag menar men att man sätter det så man kan ha baksätet längst bak och lite vinklat innan det tar i :)

EDIT: så att det ser ut såhär när man fixat det till och börja med att kapa ut den biten som inte är fastsvetsad
Bild
man svetsar fast den biten såhär
Bild
svetsar fast en annan plåtbit över så det inte är hål i och klär över det
Bild

det ska vell vara godkänt? :)
Bild

Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

det du visade är en hatthylla å de är igentligen inte godkännt längre men det beror lite på vilken station du ska bessa på :)
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

streamjr skrev:det du visade är en hatthylla å de är igentligen inte godkännt längre men det beror lite på vilken station du ska bessa på :)
närheten av kalmar? :) men det skulle varit gutt om man skulle kunnat göra så!
iaf en bild som jag painta lite fort på hur jag tänkt det ska bli men ge gärna åsikter vad ni tror om det
Bild
(ska självklart vara andra fälgar och smått o gott!)
Bild

Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

det är godkänt med hatthylla! bara en massa trams.. bara den är helsvetsad!
hitler is tha king
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

EmilÅkerström skrev:det är godkänt med hatthylla! bara en massa trams.. bara den är helsvetsad!
bra då behöver jag inte tänka på det :)
Bild

Skriv svar