bensinskalle skrev:Man bygger inte a-traktor för att tjäna pengar.
Vet man vad man gör och gör det seriöst kan man få en traktor som är billigare än de man hittar på blocket, men räknar man in tiden så blir det mycket dyrare.
Sen ska man se till att ha klart för sig att man måste ha resurser och kunskap innan man börjar.
kunskap om volvo har jag och behöver jag mer så ber jag min bror eller andra vänner då alla vi på landet är volvo fantaster!

resurser har jag eller kan fixa! det enda som jag inte har men kan lösa inom kort är en MIG-svets vilket gasen är slut på
Man kan tjäna stora pengar endå bara man vet hur man ska göra och har allt planerat i förväg så kan man tjäna en 80kr/h utan problem.
Jag kan ju förklara för dig hur jag tänkt mig iaf i budgeten

-Bil (volvo 744) 3000:-
-Material (Plåt, spackel, fyrkantsprofil, sandpapper m.m.) 3000:-
-Svetsgas ca 1000:-
-Reservdelar som behövs till bilen (den behöver 2 nya bromsok och en halvsats till avgasröret ca 2500:-
-Dubbla lådor 0:- (lånar av en kompis)
-¨Billjud¨ (har ett par 5,5¨ för 1000:- och en noname bas som jag fick + ett slutsteg för billig peng och ev ny bas) 2500:-
-Lack + lackjobb av en god vän 3000:-
= kostnader ca 15000:-
tänkt säljpris ca 28 000kr vilket skulle ge en vinst på 13 000:-
nu till tidsräkningen (allt kan variera mycket)
-slita ut inredning och onödigt skit ca 2h
-kapa loss allt med bra passform inför det nya ca 6h
-svetsa ihop allt och bygga flak ca 12h
-spackla och slipa ca 8h
-övrigt mek som avgasröret, lådorna, m.m. ca 5h
-lackering ca 6h (endast under lackeringen dvs inte under väntetiden)
=tid ca 39h jävligt effektivt arbete per person (vi är 2 så 78h med god kunskap) vilker ger ca 150kr/h vilket är god timlön för två 16 åringar
vet att vissa saker är orealistiska men ni får gärna rätta mig i antal timmar och priser på delar!
Förlåt bensinskalle men tyckte du vart lite negativ om att man ska bygga eget