Cross eller intergrad?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
daw
Elmoped

Cross eller intergrad?

Inlägg av daw »

Tjaa, ska köpa ny hjälm då den jag har nu är för liten, just nu har jag crosshjälm men funderar på intergrad.
Vad har ni? vilket är skönast, bäst?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

shoei kör jag med nu men ska köpa mig en icon variant nästa sommar
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd

Inlägg av Rieju_Jacob »

Jag har en jätteskön shoei integral hjälm, jätte skön vaddning helt tyst inget vinande eller något och man slipper ju draget och allt stänk man får när man kör med crosshjälm men många tycker ju det är lite fjolligt med integral.
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

förstår inte varför alla hatar integral hjälm :P
Quattro lyfe
solnapojk
Elmoped

Inlägg av solnapojk »

vad heter dem hel svarta hjälmarna med svart visor och allting ? lätt fetaste hjälmen hade lätt velat ha en sådan :)

den här mena jag ''bandit alien 2''

Bild
Senast redigerad av solnapojk den 13 oktober 2012, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

dom heter ingenting nästan alla företag gör en hel svart hjäm.
leta efter en svart hjälm bara och byt ut visiret till svart :P
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jag har båda och jag tycker integral är skönast på vintern när man åker skoter just för att det inte drar in iskall luft någonstans. men på sommaren kör jag med crosshjälm för att jag tycker att det är skönast och köra öppet utan att ha något som täcker sina ögon :)
daw
Elmoped

Inlägg av daw »

http://www.ridestore.se/one-atom-rockstar-hjalm-black vad tror ni om denna? Är det bra kvalite oså jämfört med fox tex då deras hjälmar kostar lite mer en denna.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

jag skulle inte köpa en hjälm online då du inte kan testa hur den känns.
om den är liten eller stor.
om den är skön eller oskön
Quattro lyfe
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

integral är varmare och du slipper kall luft som kmr mot ansiktet, cross är oftast snyggare och ser häftigare ut, men till vintern föredrar jag integral
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

solnapojk skrev:vad heter dem hel svarta hjälmarna med svart visor och allting ? lätt fetaste hjälmen hade lätt velat ha en sådan :)

den här mena jag ''bandit alien 2''

Bild

Dom där är olagliga i Sverige och kör du med dom får du samma straff som att köra utan hjälm.

Jag själv föredrar dock crosshjälm och det ser bäst ut imo. När man kör sporthoj så ser integral hjälm bäst ut dock.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Beror på vad du kör..
Crossmoppe = Crosshjälm
Scooter = Integralhjälm, skäms lika mycket varje gång när en moppepojke kommer med en crosshjälm på en scooter :roll:

Ska du köpa en hjälm, så ska du köpa en hjälm från ett känt märke som kostar ett par tusen.
Med skydd så är det princip alltid, ju högre pris det är, desto bättre skyddar hjälmen, OFTAST, att motsäga det är fel.

Så om du värderar ditt liv högt köper du en dyr hjälm och inte första bästa hjälm som ser bra ut, samt att du prövar ut en i en affär och köper efter det.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

Nej Mattyyy där har du fel alien 2 är eec godkänd :)
Quattro lyfe
Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av AntonB »

p0d1 skrev:Beror på vad du kör..
Crossmoppe = Crosshjälm
Scooter = Integralhjälm, skäms lika mycket varje gång när en moppepojke kommer med en crosshjälm på en scooter :roll:

Ska du köpa en hjälm, så ska du köpa en hjälm från ett känt märke som kostar ett par tusen.
Med skydd så är det princip alltid, ju högre pris det är, desto bättre skyddar hjälmen, OFTAST, att motsäga det är fel.

Så om du värderar ditt liv högt köper du en dyr hjälm och inte första bästa hjälm som ser bra ut, samt att du prövar ut en i en affär och köper efter det.
Vad är det för fel med crosshjälm på scooter? :o Kör med en Sinisalo hjälm på en aerox.
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
tratthalvan
Svårstartad skrothög

Inlägg av tratthalvan »

Jag kör med crosshjälm på scooter. Dock skönare med integral för den får plats under sadeln. Men kommer köpa cross igen till sommar och tycker inte integral ser bra ut till cross. Crosshjälm passar båda dock (enligt mig).
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

AntonB skrev: Vad är det för fel med crosshjälm på scooter? :o Kör med en Sinisalo hjälm på en aerox.
För att det är fel helt enkelt.
Precis så som att man inte kör med crosshjälm på en Sporthoj eller använder en crosshjälm när man kör en gammal veteranare, då är det intergrial eller jet-hjälm.
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

p0d1 skrev:
AntonB skrev: Vad är det för fel med crosshjälm på scooter? :o Kör med en Sinisalo hjälm på en aerox.
Precis så som att man inte kör med crosshjälm på en Sporthoj eller använder en crosshjälm när man kör en gammal veteranare, då är det intergrial eller jet-hjälm.
Skitsnack...

AntonB, kör med din crosshjälm! Finns ingen anledning att köra med integralhjälm för du kör scooter eller vice versa.

p0d1, du har inget bättre argument än "för det är fel helt enkelt"?

Finns absolut inga vettiga argument ifall man ska använda cross eller integralhjälm på mopeder, endast estetiska skäl och det är upp till var och en.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

-user- skrev: Skitsnack...

AntonB, kör med din crosshjälm! Finns ingen anledning att köra med integralhjälm för du kör scooter eller vice versa.

Finns absolut inga vettiga argument ifall man ska använda cross eller integralhjälm på mopeder, endast estetiska skäll och det är upp till var och en.
Och du verkar inte fatta att det handlar om min personliga åsikt? Bild
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

p0d1 skrev:
-user- skrev: Skitsnack...

Finns absolut inga vettiga argument ifall man ska använda cross eller integralhjälm på mopeder, endast estetiska skäll och det är upp till var och en.
Och du verkar inte fatta att det handlar om min personliga åsikt? Bild
Nja, du formulerar dig väldigt konstigt.

Var det din personliga åsikt så kan du väl skriva det? Du skrev att det är "fel".

Ts får väl köra på det h*n tycker är snyggt.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

p0d1 skrev:

men du.. det är väll ändå en smaksak? bara för att du tycker att det ska vara på ett visst sätt så är väll det inget någon annan måste följa? jag kan då berätta att jag både kör veteranare och aerox med crosshjälm och finner inga som helst fel med det! :)

så klaga inte på andra som använder något du inte tycker ser rätt ut utan håll det för dig själv :D och nu ska du inte ifrågasätta mig för detta är bara min personliga åsikt :wink:

[spoiler]okej jag vet att det bara handlar om personliga åsikter men det sätt du formulerade dig på var ju att det uppenbarligen var fel att bära crosshjälm när man kör en scooter vilket fick mig att kommentera eftersom det är just det jag gör :wink: [/spoiler]
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

demmuus95 skrev: men du.. det är väll ändå en smaksak? bara för att du tycker att det ska vara på ett visst sätt så är väll det inget någon annan måste följa? jag kan då berätta att jag både kör veteranare och aerox med crosshjälm och finner inga som helst fel med det! :)

så klaga inte på andra som använder något du inte tycker ser rätt ut utan håll det för dig själv :D och nu ska du inte ifrågasätta mig för detta är bara min personliga åsikt :wink:

[spoiler]okej jag vet att det bara handlar om personliga åsikter men det sätt du formulerade dig på var ju att det uppenbarligen var fel att bära crosshjälm när man kör en scooter vilket fick mig att kommentera eftersom det är just det jag gör :wink: [/spoiler]
Ja visst är det en smaksak, men att ni väljer att tolka det som att man inte får köra med crosshjälm på en scooter är upp till er.

Det är fult och ser löjligt ut med en crosshjälm på en scooter då det inte passar in, men är man alldeles kär i crosshjälmar så har man svårt att se det själv att det inte ser bra ut.

Du ber mig att inte ifrågasätta dig, men precis det du själv gör.. :roll:
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Har du scooter ska du ha integralhjälm, annars crosshjälm. (i mitt tycke)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd

Inlägg av Rieju_Jacob »

Man får ha vilkeln sorts hjälm man vill tycker jag även om man vill ha crosshjälm när man kör rymdskepp så ska det va okej. (Överdrev men ni fattar grjejn)
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

p0d1 skrev:Beror på vad du kör..
Crossmoppe = Crosshjälm

Feeel ;) Biltema och Lidels hjälm vann över nolan i ett test av vilka hjälmar som var säkrast :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Crosshjälm är snyggast vad du än kör tycker jag, veteran, cross, scooter eller vad det nu är för moppe du kör. Men tycker inte att det spelar någon roll om man kör integral hjälm, eller crosshjälm till scooter eller cross. Det är väl en smaksak och man tar det man själv känner för helt enkelt, alla tycker olika och det får man acceptera. Man har ju yttrandefrihet som låter oss alla säga vad man tycker, men sen kan man ju inte heller säga att det man personligen säger är rätt i ALLA lägen. Utan det finns egentligen inget rätt eller fel, utan alla tycker helt olika. Sen så hade inte jag brytt mig om jag kört en integral hjälm till en scooter eller en crossmoppe, har haft crosshjälm hela min moppe tid, och den använde jag till min aerox, och även nu till min DRD.
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

Roxxen96 skrev:Crosshjälm är snyggast vad du än kör tycker jag, veteran, cross, scooter eller vad det nu är för moppe du kör. Men tycker inte att det spelar någon roll om man kör integral hjälm, eller crosshjälm till scooter eller cross. Det är väl en smaksak och man tar det man själv känner för helt enkelt, alla tycker olika och det får man acceptera. Man har ju yttrandefrihet som låter oss alla säga vad man tycker, men sen kan man ju inte heller säga att det man personligen säger är rätt i ALLA lägen. Utan det finns egentligen inget rätt eller fel, utan alla tycker helt olika. Sen så hade inte jag brytt mig om jag kört en integral hjälm till en scooter eller en crossmoppe, har haft crosshjälm hela min moppe tid, och den använde jag till min aerox, och även nu till min DRD.
Min åsikt är som du skrev!

Sen handlar det lite om vad som är bekvämt också som någon skrev. På vintern vill vissa köra med integralhjälm då det blir varmare.

Sen kör jag alltid med integralhjälm då jag har glasögon och det blir ett helvete med googles då.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

[quote="TrueBorn"]
Feeel ;) Biltema och Lidels hjälm vann över nolan i ett test av vilka hjälmar som var säkrast :)[/quote

Och vilka var det som gjorde testet? Var det inte den äckliga sossetidningen aftonbladet?

Men visst, kör du på en hjälm ifrån Biltema om du verkligen tror att de är så himla bra.
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

p0d1 skrev:
TrueBorn skrev: Feeel ;) Biltema och Lidels hjälm vann över nolan i ett test av vilka hjälmar som var säkrast :)[/quote

Och vilka var det som gjorde testet? Var det inte den äckliga sossetidningen aftonbladet?

Men visst, kör du på en hjälm ifrån Biltema om du verkligen tror att de är så himla bra.
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2432
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Det där testet tar jag med en stor skopa salt, tydligen så hade Nolan-hjälmen ett inbyggt visir vilket gör att hjälmen blir mindre stark och brukar oftast bli dissade överlag hos handlare, körskolor och på internet.

Hjälmar med inbyggt visir alltså.
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

p0d1 skrev:
Det där testet tar jag med en stor skopa salt, tydligen så hade Nolan-hjälmen ett inbyggt visir vilket gör att hjälmen blir mindre stark och brukar oftast bli dissade överlag hos handlare, körskolor och på internet.

Hjälmar med inbyggt visir alltså.
Stämmer bra!

Skulle aldrig köpa en hjälm på lidl eller biltema. Behöver inte kosta så mycket mer att beställa en från ett större märke på nätet.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

-user- skrev: Stämmer bra!

Skulle aldrig köpa en hjälm på lidl eller biltema. Behöver inte kosta så mycket mer att beställa en från ett större märke på nätet.
Det tror jag vi kan vara överens i alla fall :D

Ärligt talat så lägger jag gärna ut 4.000 kronor på en hjälm som är bra, ser bra ut och är komfortabel, dvs minimalt vindbrus, skön och inte trycker någonstans än att köra med en billig hjälm.

Likså med skinnställ, har sett bilder på folk som vurpat i 150 km/h++ med billiga skinnställ för 3-4.000 kronor och vissa med skinnställ för 10.000 kronor, enorm skillnad på hur de ser ut efteråt, sen visst beror det på hur man glider, rullar man runt, eller bara drar på arslet osv..
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög

Inlägg av daniel.sjöman »

Farsan tillåter mig aldrig att köra med billig hjälm.
han plungade ut en hjälm för 5.000 i present :)
Och man kan inte jämföra hjälmar med inbyggd visir och inte.
själv gillar jag crosshjälm framför integral, och vad jag hör (enligt körskolan)
så är integral säkrare:)
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

daniel.sjöman skrev:Farsan tillåter mig aldrig att köra med billig hjälm.
han plungade ut en hjälm för 5.000 i present :)
Och man kan inte jämföra hjälmar med inbyggd visir och inte.
själv gillar jag crosshjälm framför integral, och vad jag hör (enligt körskolan)
så är integral säkrare:)
Det är väl bra att han är rädd om dig?=)

Har svårt att åka med cross hjälp pga glasögon.

Vad är för/nackdelarna med att ha inbyggt visir?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

-user- skrev: Det är väl bra att han är rädd om dig?=)

Har svårt att åka med cross hjälp pga glasögon.

Vad är för/nackdelarna med att ha inbyggt visir?
Förstår det, om du nu prompt gillar crosshjälmar. så finns det hjälmar som är väldigt lika crosshjälmar med visir, ser helt okej ut med väldigt glest utbud utav vad jag har sett!

Fördelar med dessa vet jag faktiskt inte.
Nackdelen är att de sägs vara mycket svagare eftersom de lämnar ett tomrum eller vad man ska säga där visiret åker in, vilket gör att hjälmens skyddsförmåga påverkas eller något.

Vet inte riktigt, men tror det var Shoei som har 'kommit på' att man har som ett extraskal eller dylikt..
Bild

Jätte fin bild, men att det är som en till påbyggnad med skal på hjälmen där visiret döljs :lol:
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

om man vill ha säkerheten av en integral hjälm och stucket av en cross hjälm köp en icon variant!
Quattro lyfe
Skriv svar