Skydda avgasröret mot rost

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Skydda avgasröret mot rost

Inlägg av EliiasH »

Tjena! Jag undrar om ni har något bra sätt att skydda avgasröret från rost? Jag ska köpa ett leovince v6 rör och funderar på om jag ska klarlacka det med denna klarlack http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3107
Gör det stor skillnad om man har på sån klarlack eller är det mest hur man håller efter det som har betydelse?
Kom gärna med tips på hur ni gör :)
solnapojk
Elmoped

Inlägg av solnapojk »

värm upp röret fall du har något att göra de sen på med några lager lin olja :)

annars så ska värmetålig klarlack funka rätt fint vad jag hört men aldrig testat de
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Men det borde väl vara behandlat med något när jag köper det eller? Någon som vet om leovince rostar lätt?
solnapojk
Elmoped

Inlägg av solnapojk »

EliiasH skrev:Men det borde väl vara behandlat med något när jag köper det eller? Någon som vet om leovince rostar lätt?
ja de är de men allt slits ju och dem jag vet som haft v6 och vad jag hört ska de rosta rätt lätt
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Antingen värmetålig klarlack! eller värmetålig färg
:)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd

Inlägg av Rieju_Jacob »

Som nån har sagt över så ska det va bra med lin olja gasa lite sen ta av röret och pensla lite linolja sen gasa lite så det härdar sen upprepa. Det blir lite gyllenbrunt men det rostar inte
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

när det väl är rostigt så kan du alltid dölja det med avgasbandage :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

potog skrev:när det väl är rostigt så kan du alltid dölja det med avgasbandage :)
Ja för det är ju verkligen skit fint med avgasbandage.. Ser ju ut som nå pundarmoped med sånt i mina ögon. Tack för all andra svar iaf ;)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

EliiasH skrev:
potog skrev:när det väl är rostigt så kan du alltid dölja det med avgasbandage :)
Ja för det är ju verkligen skit fint med avgasbandage.. Ser ju ut som nå pundarmoped med sånt i mina ögon. Tack för all andra svar iaf ;)
Avgasbandare ser rätt bra ut så länge det är rent och inte smutsigt och jävligt, så kör på Potogs förslag när det börjar rosta, eller lackera om.
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

p0d1 skrev:
EliiasH skrev:
Avgasbandare ser rätt bra ut så länge det är rent och inte smutsigt och jävligt, så kör på Potogs förslag när det börjar rosta, eller lackera om.
Då köper jag nog klarlack ist då jag tycker det ser förjävligt ut med avgasbandage och jag vet att mitt inte kommer att vara rent efter en vecka..
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög

Inlägg av Baszs »

EliiasH skrev:
p0d1 skrev:
EliiasH skrev: Ja för det är ju verkligen skit fint med avgasbandage.. Ser ju ut som nå pundarmoped med sånt i mina ögon. Tack för all andra svar iaf ;)
Då köper jag nog klarlack ist då jag tycker det ser förjävligt ut med avgasbandage och jag vet att mitt inte kommer att vara rent efter en vecka..
Vit blir ju skitigare än svart.. :)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avg ... svart.html
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Baszs skrev: Vit blir ju skitigare än svart.. :)
Fel, båda blir lika skitiga men det syns mycket tydligare på vitt..
Rätt ska vara rätt :)
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög

Inlägg av Baszs »

p0d1 skrev:
Baszs skrev: Vit blir ju skitigare än svart.. :)
Fel, båda blir lika skitiga men det syns mycket tydligare på vitt..
Rätt ska vara rätt :)
Sant...

:)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Jag har en idé som jag egentligen inte hunnit prova ännu. På NO-lektionen i 9an läste vi om metaller och hur ädla de är, och då läste vi om något som kallas offeranod. Är det någon som har prövat detta?
För er som inte vet, en offeranods funktion bygger på att om en metall som är mindre ädel och en som är mer ädel är i kontakt med vandra kommer den mer ädla metallen inte att oxidera (rosta i fallet om järn) så länge den mindre ädla metallen är i kontakt med den.
Kort sagt, röret kommer inte att rosta så länge det är i kontakt med en mindre ädel metall.

På gamla fartyg brukade tydligen denna metod användas för att undvika att skroven rostar.

Som sagt har jag aldrig testat detta, men det är något jag kan tänka mig att göra om det nu finns bevis för att metoden faktiskt fungerar. Vanligaste metallen att använda som offeranod är Zink, och en Zink-anod finns att köpa på Biltema för relativt lite pengar.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar