Tjena har en Rieju MRX med en dellorto 21 mm black edition förgasare.
Killen som jag had köpt den av hade kört den rätt duktigt i lera o skog även fast den inte är till för det.
Och då hade gaswiren i förgasaren fastnat för att det va så mycket skit i förgasaren, men det är fixat.
Problemet e nu att jag inte får igång den.. Den har stått ganska länge, men jag vet inte för använde lite startgas o spruta på luftfiltret nåra gånger. Sen så startade den direkt men den dog efter bara några sekunder, började på 100% när den starta sen sänks den mer o mer..
Vad kan felet va? Får den för lite soppa? För att han har skruvat på soppa skruven i förgasaren. Eller har nånting skurit kanske?
VÄÄLDIGT tacksam för svar.
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
gör rent förgasaren en gång till. den får ingen soppa. och startgas på en 2t är inte bra. inget smörjmedel i det. kan skära då. häll lite 2tbensin genom tändstiftshålet ist. om du tar bort soppaslangen från anslutningen på förgasren. kmr det bensin ur slangen då? annars är det stopp i kanen elr filtret i tanken. men låter som skit i förgasaren
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
vicke1112 skrev:när du skruvar in luft/blandningsskruven i botte så skruva tills det tar stopp bara och dra inte åt! då kan du deformera skruven och sätet!
Tack för svar, menar du de 2 som sitter under förgasaren när man lossar på de 4 skruvarna? Eller de på sidan? De på sidan är väl tomgångsskruv och bensinskruv? Hur mycket ska man skruva ut dom när de är längst inne?
Gjorde rent förgasaren, tog loss allting. Varenda skruv o mutter o rengjorda den ut o in totalt. Det kommer också bensin ur slangen så det e inte fel på tanken.
Skulle gissa på att det är sidoskruvarna som måste justeras, dock jäkligt svårt.. Men ska försöka skruva ut de botten skruvarna igen imorgon sen skruva in dom tills det tar stop bara.
Tack för svaren allihopa!
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
om du kollar på bilden. 4: är tomgångsskruven. den ställer du när du fått igång moppen. men ställ den på ca 3 varv ifrån botten. den får du nog skruva ut den rejält. 5: är luft/bränsleblandningsskruven. den ska var 1,5 ifrån botten, det är grundinställning. du får nog finjustera den sen.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
om du kollar på bilden. 4: är tomgångsskruven. den ställer du när du fått igång moppen. men ställ den på ca 3 varv ifrån botten. den får du nog skruva ut den rejält. 5: är luft/bränsleblandningsskruven. den ska var 1,5 ifrån botten, det är grundinställning. du får nog finjustera den sen.
Japp! Ska testa det imorgon, tack för svaret
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
om du kollar på bilden. 4: är tomgångsskruven. den ställer du när du fått igång moppen. men ställ den på ca 3 varv ifrån botten. den får du nog skruva ut den rejält. 5: är luft/bränsleblandningsskruven. den ska var 1,5 ifrån botten, det är grundinställning. du får nog finjustera den sen.
Tjena igen! Jag testade med det idag. Hällde lite soppa i tändstiftshålet o drog skruvarna som du sa.
Den startade direkt men när jag gasar så dör den.. Den dör inte när jag drar lite i handtaget. Men när jag drar på rejält så dör den sakta sakta, vet inte men min fader trodde det var att den fick för lite soppa?
Testade att byta munstycke då till större men den gör samma sak igen..
Vad tror du?
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
Charlie Parastatidis skrev:
Sen så låter tomgången sjukt högt, men när jag skruvar ut luftskruven så låter den mindre, men går den inte dåligare då? :S
Vad menar du?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Charlie Parastatidis skrev:
Sen så låter tomgången sjukt högt, men när jag skruvar ut luftskruven så låter den mindre, men går den inte dåligare då? :S
Vad menar du?
Det finns ju ett standard mått på hur långt ut man ska skruva ut luft o bränsleskruven i förgasaren. Bränsleskruven är 3 varv, och luftskruven är 1,5 varv.
Sen när jag skruvat de i de måtten så låter den så sjukt högt som om den ska varva sönder sig själv på tomgången känns det som.
Men när jag skruvar ut skruven lite mera än 1,5 varv. Så sänks ljudet också, kan den gå dåligare då pga av att den får för mycket luft? Eller spelar det ingen roll.
Aldrig varit bra på förgasare..
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
Nu har du missuppfattat det här! Luft/bränsleblandningsskruven är samma skruv! Den ska vara 1,5 varv ut. tomgångsskruven ställde du på tre varv för den skulle starta. när den nu startat skruvar du ut den tills du har en.lagom tomgång.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Charlie Parastatidis skrev:
Sen så låter tomgången sjukt högt, men när jag skruvar ut luftskruven så låter den mindre, men går den inte dåligare då? :S
Vad menar du?
Det finns ju ett standard mått på hur långt ut man ska skruva ut luft o bränsleskruven i förgasaren. Bränsleskruven är 3 varv, och luftskruven är 1,5 varv.
Sen när jag skruvat de i de måtten så låter den så sjukt högt som om den ska varva sönder sig själv på tomgången känns det som.
Men när jag skruvar ut skruven lite mera än 1,5 varv. Så sänks ljudet också, kan den gå dåligare då pga av att den får för mycket luft? Eller spelar det ingen roll.
Aldrig varit bra på förgasare..
Luftskruvens standardinställning är 1,5 varv ut.
Den andra skruven är tomgångsskruven, den ställer du bara in så att du får en lagom tomgång. tomgångsskruven höjer trotteln.
Bränsleskruv sitter på 4takt.
Nicke_95 skrev:102 låter för tok på stort kör på samma förgasare med 70cc osv med 95 munstycke och det är lite för stort.
Det var ett jävla litet munstycke du hade, har den skurit än?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Det finns ju ett standard mått på hur långt ut man ska skruva ut luft o bränsleskruven i förgasaren. Bränsleskruven är 3 varv, och luftskruven är 1,5 varv.
Sen när jag skruvat de i de måtten så låter den så sjukt högt som om den ska varva sönder sig själv på tomgången känns det som.
Men när jag skruvar ut skruven lite mera än 1,5 varv. Så sänks ljudet också, kan den gå dåligare då pga av att den får för mycket luft? Eller spelar det
Aldrig varit bra på förgasare..
Luftskruvens standardinställning är 1,5 varv ut.
Den andra skruven är tomgångsskruven, den ställer du bara in så att du får en lagom tomgång. tomgångsskruven höjer trotteln.
Bränsleskruv sitter på 4takt.
Nicke_95 skrev:102 låter för tok på stort kör på samma förgasare med 70cc osv med 95 munstycke och det är lite för stort.
Det var ett jävla litet munstycke du hade, har den skurit än?
Då ska jag testa byta till större isåfall.
Rieju MRX 02a.
Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!