GasresarN skrev:Tjenare igen kära TSR!
Ni som har erfarenhet kring Dt125an får gärna kika hit lite!
Jag ska nämligen köpa en Dt125R som har gått 2300mil. Kolv bytt vid runt 1600. Den har långt kvar att gå då va? Det är väll inte som mopeder att 2300mil är ganska mycket? Kända fel som man ska kolla efter?
Den har även ett DEP avgassystem, är det skadligt att köra några undra mil? En moped tar ju betydligt mycket mer stryk om man kör trimmat än orginal, är det samma med en 125a eller spelar det ingen roll maskinelt?
Skriv gärna något mer användbart om du kommer på något jag missat!
Tack på förhand!!

Nu kommer jag skriva lite som Macko96 säkerligen redan skrivit (Y)
Man brukar säga att man ska byta kolven efter 1600-1800 mil om hojen är ostrypt men den klarar sig säkert 2000 mil, men man vill ju vara på den säkra sidan och väljer därmed att byta kolven tidigare som inte är en så står utgift egentligen, 500-600 kronor för ett kolvkit.
DTn kommer garanterat rulla 2000 mil till bara om du sköter den, viktigt är att tänka på är att låta den bli varm innan man rullar iväg och busar eller så, låta den stå på tomgången och ge den inte stödgas då och då så den hinner bli varm, rulla någon kilometer eller två i inte allt för höga varvtalar sedan fritt att börja varva ur den.
Kolla drivpaketet, kedjan, ekrarna så de inte är slappa som fan, hjullagerna, framgaffeln så den inte läcker/är allt för mjuk p.g.a. läckage är nog det jag skulle kolla in, samt hur motorn låter, både på tomgång och när man kör, kolla så den drar bra på alla växlar, ingen växel som hoppar eller dylikt.
Även bromsklossarna kan vara värt att slänga en blick på så du inte kommer ner till metallen.
Sök på Google om saker man ska kolla på vid köp av begagnad MC, finns mycket nyttigt att ta till sig överlag.
Tror inte att hojen tar mer skada för man kör med trimsystem egentligen, bara den är bestyckad rätt så är det nog inga problem, nu antar jag mest men när man kör med trimsystem så brukar det vara vanligare att man busar och ligger på mycket högre varvtal bara för effekten är för jävla go där
GasresarN skrev:Tackar! Så det är igentligen samma koll som på vilket fordon som hellst? Inget speciellt med DTn?
Haha P0d1 är snäll han!

Exakt, är ju viktigt att kolla in fordonet i vilket fall, men DT har väl egentligen inga kända fel i sig, utan är en slitstark maskin som sällan går sönder ifall bestyckningen inte suger dase eller man skulle köra utan olja..
:*
Annars tycker jag du kan köpa min DT så jag blir av med den och kan köpa en KTM i vår!

:D:D