Så här är det.
Om din moped inte är väldigt trimmad och låter mycket så låter många Poliser dig gå ifall du kör med vett, men enligt lagen får dom ta dig ifall den går fortare än 52km/h.
Straffet för att köra trimmad moped (EU) i Sverige är varierande. Beroende på hur Polisen beskriver situationen för åklagaren så kan du få olika.
Är det en EU moped och du har ett AM körkort blir det oftast ett av följande:
1. Endast 1500-2000:- böter + att dom tar ditt körkort.
2. Böter på samma summa, indraget körtkort samt indraget lämp i 3 månader.
3. Har du inte ett AM kort, så kan du få du alla straff över men lämpligheten för att ta någon typ av körtkort dras in över en betydligt längre tid.
Har du en registrerings skylt som inte sitter som den ska så blir det yttligare 1500:- i böter.
Fly bara från Polisen ifall du vet att du kommer iväg, är den en MC Polis skulle jag stanna då straffet blir mycket allvarligare ifall dom tar dig när du försöker smita.
Du har rätt att överklaga alla dessa straff och ta det till rättegång ifall du tycker att det inte är rätt, men oftast är det klokast att ta det som har lagts fram.
Från vad jag har förstått, värsta scenario för dig ifall du stannar direkt när Polisen ber dig så fårt du:
Indraget AM kort.
Indraget Lämp i 3 Månader
Böter på 1500:- för trimmad moped
Böter på 1500:- för inflyttad registreringsskylt
Yttligare böter kan tillkomma då lampan och blinkers kanske inte är tillräckligt synliga.
Hoppas du fick svar på din fråga.
HasseMan skrev:min kompis blev jagad när det var moped razzia, polisen hade ute enduro , mc , vanlig polisbil, civil bil och helikopter . min kompis blev jagad och såklart försökte han smita han körde mot rött , körde på gångbana osv, han moppe är urpluggad (rör, vringen, munstycken typ) och han fick 2000kr böter för han hade inflyttad skylt, kört på gångbana och för att han inte hade backspeglar, dom sa inte ett piss om att han låg i 70 på gångbana eller att han körde mot rött eller att han smet

Mer Bullshit än så blir det ju inte. Polisen skulle aldrig sätta så mycket resurser för en moped.