straff för trimmad moped?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Lajjnus
Elmoped

straff för trimmad moped?

Inlägg av Lajjnus »

tjenare, har lite trim på som gianellie och mallosiliftfilter och 11/53 och ostrypt cdi, och sen då inflyttade blinkers och baklampa och skylt:)
undrar vad kan jag få för böter/straff? eller jag kanske har tur och kommer undan med en varning? eller plockar dom med sig moppen? intesäker hur snabbt den gör men vi säger ca 85-90. tacksam för svar, mvh lajjnus! :D
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^

Inlägg av chrillez »

äru dum som stannar så klart de tar in moppen då den går för fort annars så har du snuskig tur :roll:
Lajjnus
Elmoped

Inlägg av Lajjnus »

hahah om det är mc-snuten är det la ingenchans? ;)
fast brukar dom provköra mopparna när dom stannar en för typ inflyttad skylt? :)
Ezkils
Svårstartad skrothög

Inlägg av Ezkils »

Förstår inte vilka tjuriga snutar alla stöter på, har blivit stannad 3-4 gånger med trimmad moppe och har aldrig fått straff, ingen av mina kompisar heller och då har vi ändå kört trimmat, svängt ut på fel sida av vägen efter en korsning, kört på cykelbana m.m.
GustafssonLOGO
Elmoped

Inlägg av GustafssonLOGO »

När jag åkte fast var det ända jag hade: Dragen v-ring och Lazer effektrör (opluggat). När polisen provkörde den så gick den i 67 med laser mätare och jag fick 1500 kr böter, ombesiktning och indraget körkort i 4 månader... Jävligt hårt tyckte jag men det var iallafall vad jag fick :)
Användarens profilbild
HasseMan
Svårstartad skrothög

Inlägg av HasseMan »

min kompis blev jagad när det var moped razzia, polisen hade ute enduro , mc , vanlig polisbil, civil bil och helikopter . min kompis blev jagad och såklart försökte han smita han körde mot rött , körde på gångbana osv, han moppe är urpluggad (rör, vringen, munstycken typ) och han fick 2000kr böter för han hade inflyttad skylt, kört på gångbana och för att han inte hade backspeglar, dom sa inte ett piss om att han låg i 70 på gångbana eller att han körde mot rött eller att han smet :)
ÖÖÖUEEEEE
PK skrev: We live on the edge. fuck bengen. vi är fett gangsterkriminella. vi är moppepojkar.
GustafssonLOGO
Elmoped

Inlägg av GustafssonLOGO »

Helt sjukt hur olika det är på olika platser... :)
Användarens profilbild
larsniklas
Svårstartad skrothög

Inlägg av larsniklas »

Så här är det.

Om din moped inte är väldigt trimmad och låter mycket så låter många Poliser dig gå ifall du kör med vett, men enligt lagen får dom ta dig ifall den går fortare än 52km/h.

Straffet för att köra trimmad moped (EU) i Sverige är varierande. Beroende på hur Polisen beskriver situationen för åklagaren så kan du få olika.

Är det en EU moped och du har ett AM körkort blir det oftast ett av följande:

1. Endast 1500-2000:- böter + att dom tar ditt körkort.

2. Böter på samma summa, indraget körtkort samt indraget lämp i 3 månader.

3. Har du inte ett AM kort, så kan du få du alla straff över men lämpligheten för att ta någon typ av körtkort dras in över en betydligt längre tid.

Har du en registrerings skylt som inte sitter som den ska så blir det yttligare 1500:- i böter.

Fly bara från Polisen ifall du vet att du kommer iväg, är den en MC Polis skulle jag stanna då straffet blir mycket allvarligare ifall dom tar dig när du försöker smita.

Du har rätt att överklaga alla dessa straff och ta det till rättegång ifall du tycker att det inte är rätt, men oftast är det klokast att ta det som har lagts fram.

Från vad jag har förstått, värsta scenario för dig ifall du stannar direkt när Polisen ber dig så fårt du:

Indraget AM kort.
Indraget Lämp i 3 Månader
Böter på 1500:- för trimmad moped
Böter på 1500:- för inflyttad registreringsskylt

Yttligare böter kan tillkomma då lampan och blinkers kanske inte är tillräckligt synliga.

Hoppas du fick svar på din fråga.

HasseMan skrev:min kompis blev jagad när det var moped razzia, polisen hade ute enduro , mc , vanlig polisbil, civil bil och helikopter . min kompis blev jagad och såklart försökte han smita han körde mot rött , körde på gångbana osv, han moppe är urpluggad (rör, vringen, munstycken typ) och han fick 2000kr böter för han hade inflyttad skylt, kört på gångbana och för att han inte hade backspeglar, dom sa inte ett piss om att han låg i 70 på gångbana eller att han körde mot rött eller att han smet :)
Mer Bullshit än så blir det ju inte. Polisen skulle aldrig sätta så mycket resurser för en moped.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Ja vart tagen o fick för olovlig körning - oregistrerad lättmc, o dem idiotern såg fel på mitt chassie. nr. så de trodde att de va en privatimporterad mc som inte fick framföras på väg utan att ha ett typ intyg (de hitta den alltså inte) :roll: Straffet kommer namna på böter strax över 1000 o sen indraget lämp har körtkortsmyndigheten hand om, inte polisen.. Så hoppas jag inte får brev därifrån! O de ända de hade gjort på moppen va o kolla storlek på framdrevet, Gianelli 2t pipan fick jag gudskelov ha kvar 8)
Felix mårtensson
Elmoped

Inlägg av Felix mårtensson »

Körde i 60 på en 50 väg me min 30moppe, hör hur mc polisen kör upp bredvid mig och vinkar in mig åt sidan, det enda han ville se va förarbeviset, hade inte de med mig så han fick köra efter mig hela vägen hem. Har trimrör på men han sa inget om trim eller hastighet, han va nöjd efter han sett förarbeviset:)
drac
SimonFAEN
Elmoped

Inlägg av SimonFAEN »

Teoretiskt sätt så räknas alla mopeder som går över 45 som lätt MC.
Då kör du både o-reggat fordon och utan körkort.. :)
Spottasnus & bränna däck.
Skriv svar