Tjena. Har ställt ganska många frågor nu på sistone om min Rieju RRX 07 då det finns lite skavanker på den men ville fråga en grej som jag har undrat länge.
När jag startar moppen nu på morgonen (hösttid) så är det oftast runt 10+ grader ute och det är ju lite kallt. Kan det hända att man måste värma upp motorn länge, alltså i mer än 10 minuter eller så för att den inte ska göra några missljud när man kör?
Ibland värmer jag den 2-3 minuter men det tycks inte räcka för då hör man alltid ett ljud efter att man släpper på gasen när man kör eller att den inte orkar varva högt, kärringstop när man ska köra iväg när man bara lägger i första växeln utan att släppa koppling, osv.
Kärringstoppet innan jag kör iväg har bara hänt någon gång inte allt för ofta men det där ljudet som är typ ett riktigt snabbt rasslande ljud uppstår alltid i en viss tid, cirka 10 minuter när man kör efter man lättar på gasen.
Om jag kör långa sträckor i medelvarv och håller runt 60kmh så slutar det ljudet tillslut efter att man släpper gasen sen. Beror detta på en mycket seg uppvärmningsprocess eller är det helt normalt?
Det har börjat hända ganska ofta nu framåt hösten, men inte i somras. Jag vet inte hur oroad man ska vara för jag har ingen aning hur känslig den verkligen är.
Jag ställer alltid moppen i ett litet trä-uthus där vi har åkklipparen o verktygsrum. Där inne är det 15 grader eller mer.
Det är lite komplicerat att beskriva men det här är nog så gott jag kan.
Någon som tycks veta vad man kan göra för att få det att sluta eller om det är helt normalt? Isåfall låter jag det va och tar tid på mig att värma upp den istället helt enkelt.
Tack på förhand.