Hjälp med att koppla in led-baklyse på Derbi Senda 06

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
joh@n
Elmoped

Hjälp med att koppla in led-baklyse på Derbi Senda 06

Inlägg av joh@n »

Hej, har kollat runt på ledlys-trådarna men inte hittat någon som har samma problem som jag. Flytta tråden om så behövs, inte säker på vart den ska vara.

Det börja såhär, killen innan mig hade klippt bort blinkerkablar för han inte använde dem, kablarna där har jag koll på. Men broms-ljuset fungerade inte på det förra ljuset. Jag tycket lyktan var ful och köpte en ny. Det blev den här: http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7564 Det står dock inte vart kablarna från det nya lyset leder på TS's hemsida men antar, att svart är jord, gul positionsljus och röd är bromsljus, rätta mig om jag har fel.

Kablar från mitt batteri är följande: Röd (+), gå framåt till elen där fram, och gulgrön (-) går bakåt till baklyset. Sedan delas det i en sockerbit, där ena är gulgrön och den andra är brun, och sen en gul jord. Jag har testat att sätta den svarta kabeln från baklyset till jorden och sen testat båda alternativen med gul&röda kabeln från baklyset i sockerbiten. Och jag testade den gula kabeln från lyset som jord, och blandade svart&rött vid sockerbiten, men det ända jag får är vanliga ljuset, ganska starkt men håller inte inne nån broms. Om jag har baklysets svarta kabel som gjord blir det som en slags kortslutning det lyser lite när ja gasar men slocknar om jag släpper gasen. Om jag har ex gul på jord så lyser det starkt.

Hoppas någon där ute förstår vad jag menar..

Säg till om det är nåt ni inte förstår.

Tack på förhand. /j0haan
zamme
Svårstartad skrothög

Re: Hjälp med att koppla in led-baklyse på Derbi Senda 06

Inlägg av zamme »

joh@n skrev:Hej, har kollat runt på ledlys-trådarna men inte hittat någon som har samma problem som jag. Flytta tråden om så behövs, inte säker på vart den ska vara.

Det börja såhär, killen innan mig hade klippt bort blinkerkablar för han inte använde dem, kablarna där har jag koll på. Men broms-ljuset fungerade inte på det förra ljuset. Jag tycket lyktan var ful och köpte en ny. Det blev den här: http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7564 Det står dock inte vart kablarna från det nya lyset leder på TS's hemsida men antar, att svart är jord, gul positionsljus och röd är bromsljus, rätta mig om jag har fel.

Kablar från mitt batteri är följande: Röd (+), gå framåt till elen där fram, och gulgrön (-) går bakåt till baklyset. Sedan delas det i en sockerbit, där ena är gulgrön och den andra är brun, och sen en gul jord. Jag har testat att sätta den svarta kabeln från baklyset till jorden och sen testat båda alternativen med gul&röda kabeln från baklyset i sockerbiten. Och jag testade den gula kabeln från lyset som jord, och blandade svart&rött vid sockerbiten, men det ända jag får är vanliga ljuset, ganska starkt men håller inte inne nån broms. Om jag har baklysets svarta kabel som gjord blir det som en slags kortslutning det lyser lite när ja gasar men slocknar om jag släpper gasen. Om jag har ex gul på jord så lyser det starkt.

Tack på förhand. /j0haan
Vad är det för moped? kommer ihåg att jag kopplade fel på derbin.. Men kommer tyvärr inte ihåg hur jag kopplade!

* ah ser nu vad det va för moppe!
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

För de första.
På lampan är de följande.¨

Svart - Jord
Röd - Positionsljus
Gul - bromsljus

På moppen är de följande.
Svart - Jord

Sedan tappa du bort mig så jag förstår inte.
Men kablarna ska inte in i någon sockerbit som går från batteriet!

Kablarna ska in i redan befintliga kontakter som får från spänningsrelät!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
joh@n
Elmoped

Inlägg av joh@n »

MrAndersson skrev:För de första.
På lampan är de följande.¨

Svart - Jord
Röd - Positionsljus
Gul - bromsljus

På moppen är de följande.
Svart - Jord

Sedan tappa du bort mig så jag förstår inte.
Men kablarna ska inte in i någon sockerbit som går från batteriet!

Kablarna ska in i redan befintliga kontakter som får från spänningsrelät!
okej vet inte hur jag ska förklara, men det är en gröngul kabel som går från bateriet in i en tjock klump av kablar som som jag sedan ANTAR är den i sockerbiten eftersom den också är gröngul, men kollade lite extra förut och det verkar vara nåt mysko, för två kablar går ju in i sockerbiten och jorden utanför, och änden på jorden är gul och om man tar bort tejpen lite så är den blågrön typ :shock: fattar nada..
ska sprätta upp tejpen så kan ja fota när ja kommer hem :)

*EDIT: när jag hade den svarta kabeln på lyset som jord så lyste knappt lyktan, den slocka om jag inte gasa, om jag hade de andra två färgerna som jord så lyste det, väldigt starkt så kändes som om man höll in bromsen hela tiden.. men svart som jord kändes konstigt..
joh@n
Elmoped

Re: Hjälp med att koppla in led-baklyse på Derbi Senda 06

Inlägg av joh@n »

zamme skrev:
joh@n skrev:Hej, har kollat runt på ledlys-trådarna men inte hittat någon som har samma problem som jag. Flytta tråden om så behövs, inte säker på vart den ska vara.

Tack på förhand. /j0haan
Vad är det för moped? kommer ihåg att jag kopplade fel på derbin.. Men kommer tyvärr inte ihåg hur jag kopplade!

* ah ser nu vad det va för moppe!
aa ;) okej hur fick du ihop ditt sen? :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Kan kolla hur min ser ut när jag kommer hem o fixa en bild! Kan även fixa elschema!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
joh@n
Elmoped

Inlägg av joh@n »

MrAndersson skrev:Kan kolla hur min ser ut när jag kommer hem o fixa en bild! Kan även fixa elschema!
okej tack så mycket! :)
Skriv svar