MÅSTE jag borra cylindern?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 25 juni 2012, 20:21
Ort: korsholm, Finland

MÅSTE jag borra cylindern?

Inlägg av tååbe_97 »

tja!
var och körde med kompisarna idag, men mitt i allt så skar bakhjulet fast och moppen dog med det samma.

det gick bra att stanna (fast jag skjusade en kompis) och när den stannat så snurrade bakhjulet igen..

efter att ha påtat lite på motorn utan att hitta nått fel testade jag att starta.
det gick inte ens nästan med kicken , men när vi tog i som F*n ocg drog igång den startade den, men den hade inte nån tomgång alls och dog snart.

efter att letat lite mer så märkte jag att röret mellan oljepumpen och förgasaren var på löst! :(

den har alltså skärt pga ingen olja.

när vi hade tagit hem den på bilkärran så testade jag att kicka igen, då startade den direkt!, men eftersom den inte fick nån olja ännu så släkte jag den ju direkt.

såå nu undrar jag om det finns nån chans att cylindern överlever? eller är det bara att föra den på borrning direkt?


*** vad långt det här blev! :D
Bild
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

ta av och kolla hur skadad den är, kan du känna reporna med nageln är cylindern kass och det är billigare att köpa en ny än att borra...
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
NickeAstrom
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 juli 2011, 14:58

Inlägg av NickeAstrom »

Det lättaste är ju att lyfta på cylindern och kolla, det tar ju inte lång tid
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Har du tur kan du horna upp lite i cylindern på dom värsta ställena med 800/1200 papper. Och räcker med att köpa ny kolv. Lättaste är att kolla. Och som åvan skrev så är det billigare att köpa ny än att borra.
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 25 juni 2012, 20:21
Ort: korsholm, Finland

Inlägg av tååbe_97 »

näe hörni! Här tar dom 50 € ( ungefär 500 kr ) för att borra upp den, den billigaste cylindern på ts kostar 800 kronor.. Och jag vet inte om man vill lägga en made in china cylinder på riejun :wink:

Och jag ska nog ta upp cylindern imorgon, orkar inte mera ikväll. Ville bara veta om ni tror det går att få liv i den utan att borra/skaffa ny..
Bild
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

tååbe_97 skrev:näe hörni! Här tar dom 50 € ( ungefär 500 kr ) för att borra upp den, den billigaste cylindern på ts kostar 800 kronor.. Och jag vet inte om man vill lägga en made in china cylinder på riejun :wink:

Och jag ska nog ta upp cylindern imorgon, orkar inte mera ikväll. Ville bara veta om ni tror det går att få liv i den utan att borra/skaffa ny..
tänk på att du måste skaffa en ÖD kolv också.
beror helt på hur skadad cylindern är men skriv när du har tagit av den och kollat.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

tååbe_97 skrev:näe hörni! Här tar dom 50 € ( ungefär 500 kr ) för att borra upp den, den billigaste cylindern på ts kostar 800 kronor.. Och jag vet inte om man vill lägga en made in china cylinder på riejun :wink:
I och med att det är en aluminium-cylinder så är det ett nikasil-foder i cylindern.
Ska du borra upp cylindern måste du först göra det, och sedan skicka in den på omnikasilering, och DET är dyrt.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats av fakta om detta till dig, men jag ska gå och lägga mig nu.

Ta mitt ord och lita på mig, är din cylinder skuren såpass hårt så att du inte kan köra med den, då blir det mycket billigare att köpa en annan cylinder än att renovera upp din nuvarande.


Ofta så brukar cylindrarna klara sig såpass bra att det räcker med att köpa ny kolv och packningar, som kostar ca 2-300 spänn.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Nicaslibehandla en moppe cylinder kostar runt 2000-3000kr. Sen ska du ju borra och sen ska du köpa ny kolv också, så du kan ju räkna på vilket som blir dyrast.

Så använda den du har nu kostar cirka 3000+300+800=4100

Ny värsting cylinder + munstycken cirka 3000-4000kr. Så det är ju vad du vill satsa på.

Eller en vanlig 70cc kostar runt 1500-2000 till AM6 har jag för mig.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

han kan ju fundera på hur bra vevstake och ramlager mår av att inte få någon olja.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 25 juni 2012, 20:21
Ort: korsholm, Finland

Inlägg av tååbe_97 »

okej, då förstår jag, har faktiskt aldrig hört om nicaslibehndling förut!?
men men, ska se efter skolan..
Bild
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Är det en original cylinder ? Då är det en gjutjärns cylinder = inget nikasil-foder.

Men som redan sakts, ramlagerna kan ju fått sig en törn och har/ kommer nog förmodligen att rasa.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

hur skall vi veta om du inte änns har bild? det låter som om den har skurit, då brukar det räcka att köpa ny kolv och eventuellt hona cylindern.

men du... ta upp och kolla det kan va så att du inte behöver göra nått alls också.

edit är det orginalcylle?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 25 juni 2012, 20:21
Ort: korsholm, Finland

Inlägg av tååbe_97 »

Ja, det är originalcylindern! , jag kan ju inte lägga upp bild då jag inte har haft upp cylindern ännu.. 8)
Bild
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

tååbe_97 skrev:Ja, det är originalcylindern! , jag kan ju inte lägga upp bild då jag inte har haft upp cylindern ännu.. 8)


har du orginal så har du gjutgärnscylle vilket går utmärkt och hona
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Skriv svar