Jag har senaste veckorna blivit riktigt intresserad av att lära mig mer om 2-takt och vill nu försöka mig på portning och bygga avstämt

Jag har hittat många bra guider runt om, portning är ju inte något som kan beskrivas helt i en guide. Samma med avstämt rör men en grej som jag inte riktigt fått grepp om är ett mått när man ska bygga avstämt jag avvänder mig av programmet Exhuast calculator 2 samt Cone för att skapa konorna (en kompis håller på att fixa bimotion port and pipe till mig grattis

Sen ska när man väljer diffusornas längd så har jag fattat rätt att ju längre första diffusorna ju mer lågvarvigt blir röret och tvärt om sen vet jag att det inte bara är detta som gör skillnaden. Varför kan man då ändra detta om man skriver in var röret ska jobba på för varvtal, för dem ändras inte om man ändrar var röret ska jobba på för varvtal, eller tredje diffusan ändras men inte dem anndra:)
Sen hur vet jag vilket varvtal min cylinder jobbar bäst på? (malossi sport 50cc)
Sen har jag ett litet problem till när jag mätte ut durationerna på min cylinder (malossi sport 50cc) mätte ut dem noga med indikatorklocka för att hitta ÖD sen bladmått för att se när portanra öpna sig och så, jag tyckte att durtionerna blev rätt låga:
Avgas: 170
Spool:: 108
Bost: 104
Tror ni detta kan stämma?
Skulle vara jätte schyst om någon ni kan dela med er av bra guider och egna kunskaper i detta område, allt som har med bygga avstämt och portning (och liknande) blir jag glad över!