Angående portning och avstämt rör.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Angående portning och avstämt rör.

Inlägg av fredcog »

Hej!
Jag har senaste veckorna blivit riktigt intresserad av att lära mig mer om 2-takt och vill nu försöka mig på portning och bygga avstämt :)
Jag har hittat många bra guider runt om, portning är ju inte något som kan beskrivas helt i en guide. Samma med avstämt rör men en grej som jag inte riktigt fått grepp om är ett mått när man ska bygga avstämt jag avvänder mig av programmet Exhuast calculator 2 samt Cone för att skapa konorna (en kompis håller på att fixa bimotion port and pipe till mig grattis :D) men jag fattar alla mått man skriver i förutom "lenght of the exhuast port" typ som jag fattat det att man ska mäta från kolvens kant ut till avgasporten slutar, men jag förstår inte riktigt för det beror ju på om man mäter nere eller uppe på porten? Jag kanske har fattat helt fel men det skulle vara bra om någon som vet kunde förklara eller enu bättre vissa någon bild :)
Sen ska när man väljer diffusornas längd så har jag fattat rätt att ju längre första diffusorna ju mer lågvarvigt blir röret och tvärt om sen vet jag att det inte bara är detta som gör skillnaden. Varför kan man då ändra detta om man skriver in var röret ska jobba på för varvtal, för dem ändras inte om man ändrar var röret ska jobba på för varvtal, eller tredje diffusan ändras men inte dem anndra:)
Sen hur vet jag vilket varvtal min cylinder jobbar bäst på? (malossi sport 50cc)

Sen har jag ett litet problem till när jag mätte ut durationerna på min cylinder (malossi sport 50cc) mätte ut dem noga med indikatorklocka för att hitta ÖD sen bladmått för att se när portanra öpna sig och så, jag tyckte att durtionerna blev rätt låga:
Avgas: 170
Spool:: 108
Bost: 104
Tror ni detta kan stämma?

Skulle vara jätte schyst om någon ni kan dela med er av bra guider och egna kunskaper i detta område, allt som har med bygga avstämt och portning (och liknande) blir jag glad över! :D
Satsa på dig själv!! runka i motvind..

Mitt projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33910
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög

Inlägg av daniel.sjöman »

Har länge velat ha en guide till simpel portning, skulle va sjukt kul att prova!:)
Är själv helt död när dett gäller detta ämna men vet en 2taktares funktion!:)
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

daniel.sjöman skrev:Har länge velat ha en guide till simpel portning, skulle va sjukt kul att prova!:)
Är själv helt död när dett gäller detta ämna men vet en 2taktares funktion!:)
Finns egentligen många bra guider, men jag tycker inte riktigt att jag fattar hur man ska göra det mer förklarar hur det funkar och vad som händer inte så mycket själva proccesen :)
Här har du två guider som jag har kollat på och tyckt att dem varit bra!
http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... ingens-ABC
http://www.twostrokerider.se/artiklar/847

Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

hasse har ju gjort en video nu där jag tolkade det som att han ska porta, hoppas det kmr videor på det
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Jag kan göra en enkel guide på det om du vill:)
vem fan e lennart?
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög

Inlägg av daniel.sjöman »

potog skrev:Jag kan göra en enkel guide på det om du vill:)
skulle sitta fint :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

daniel.sjöman skrev:
Kan försöka få med redozz på det då han har portat i 4år nu :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

potog skrev:
daniel.sjöman skrev:
Skulle vara jätte schyst!
Skulle också vara bra om ni vissa HUR ni portar till exempel tekniker eller allmänna tips när man håller i själva slip maskinen ;)
Sen vet du hur man mäter "lenght of the exhuast port" och hur man vet vilket varvtal ens motor ska jobba i :)

Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

fredcog skrev:
potog skrev:
daniel.sjöman skrev: skulle sitta fint :)
Skulle också vara bra om ni vissa HUR ni portar till exempel tekniker eller allmänna tips när man håller i själva slip maskinen ;)
Sen vet du hur man mäter "lenght of the exhuast port" och hur man vet vilket varvtal ens motor ska jobba i :)
Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.

Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

potog skrev:
fredcog skrev:
potog skrev: Kan försöka få med redozz på det då han har portat i 4år nu :)
Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.

Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Hm kanske men det låter inte som det när han beskriver det här:
Taget ur "Tillverka en avstämd pipa för Parmakit 110cc "http://www.twostrokerider.se/moddlaren- ... kit-110cc/
Citerar: "Vi måste veta hur långt det är från kolvkanten till headerns början. Vi kör in kolven i cylinderloppet och mäter från kolven till kanten där headern tar stopp i cylindern. På en Minarelli AM6-cylinder brukar det ligga runt 55 mm. Det måttet måste vi ha för att kunna räkna fram headerns längd."
Detta fattar jag inte riktigt, skulle vara jätte hjälpsamt med en bild typ :)

Information wants to be free! :D
Portning åt folket!!

Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

potog skrev:
fredcog skrev:
potog skrev: Kan försöka få med redozz på det då han har portat i 4år nu :)

Seriöst, är du ens på riktigt?

fredcog:
Måttet du letar efter är längden på avgaskanalen.
Sätt kolven i cylinderloppet så att den stänger för avgasporten och sätt sen in en tumstock i avgaskanalen och mät längden från kolven och ut till flänsen på cylindern där man skruvar fast avgasröret. Mät i mitten av kanalen.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

[spoiler]
Perra.S skrev:
potog skrev:
fredcog skrev: Skulle vara jätte schyst!

fredcog:
Sätt kolven i cylinderloppet så att den stänger för avgasporten och sätt sen in en tumstock i avgaskanalen och mät längden från kolven och ut till flänsen på cylindern där man skruvar fast avgasröret. Mät i mitten av kanalen.
[/spoiler]

Hahaha, är du ens på riktigt hahahaha ! Ny signatur..

Skaffa boken two-stroke performance tuning av A Graham Bell, lärde mig en jävla massa kul grejer där. Finns annars mycket mycket att läsa sig till lite överallt här på das interwebs.
bibapeolola
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Perra.S skrev:Seriöst, är du ens på riktigt?
Du säger vad alla vill ha sagt. :´)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

k-skåpet skrev:
Perra.S skrev:Seriöst, är du ens på riktigt?
Du säger vad alla vill ha sagt. :´)
Så sant så sant! Perra gör de alla andra tänker!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Perra.S skrev:
potog skrev:
fredcog skrev: Skulle vara jätte schyst!

fredcog:
Tack så mycket!! då var det nästan som jag trodde fatta inte bara att man skulle mäta i mitten av porten :) Tack för svar!
Eftersom du är riktigt kunnig så tänke jag passa på att fråga: Hur vet jag vilket varvtal min motor jobbar bäst i?
Och ungefär hur långa diffusor kan va bra att testa på sitt första rör?
Tycker du att durationen på min cylinder (malossi sport 50) är konstiga, avgas:170 spol:108 bost:104
Tacksam för svar! :D

Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Som sagt så skrev jag tror!

När det kommer till rör så tänker jag inte säga ett piss just för att jag inte kan.

K-skåpet å Anderson sluta tro er*
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Angående portning och avstämt rör.

Inlägg av G-son »

fredcog skrev:Sen ska när man väljer diffusornas längd så har jag fattat rätt att ju längre första diffusorna ju mer lågvarvigt blir röret och tvärt om sen vet jag att det inte bara är detta som gör skillnaden. Varför kan man då ändra detta om man skriver in var röret ska jobba på för varvtal, för dem ändras inte om man ändrar var röret ska jobba på för varvtal, eller tredje diffusan ändras men inte dem anndra:)
Alla längder, diametrar och vinklar på alla delar av röret har inverkan på hur röret fungerar. Totallängden är det som till störst del påverkar på vilket varvtal maxeffekten hamnar, men t.ex. vinkeln på bafflekonen har stor inverkan på hur motorn beter sig på lite lägre och högre varvtal - en kort kon med stor vinkel ger en kraftig returpuls på ett litet varvtalsområde och därmed en motor som kan ge mycket effekt men på ett litet varvtalsområde, medan en lång kon med flack vinkel ger en svagare mer utdragen returpuls som ger lite lägre effekt men som får cylindern att jobba bra över ett större varvtalsområde.

Avstämda avgasrör är ren svartkonst och om man ändrar en detalj på en pipa kommer det medföra att ett antal andra saker också påverkas. Det är svårt att hitta detaljerad information om vilka resultat man kan förvänta sig av olika ändringar, så för alla glada amatörer är det enklast att använda sig av ett datorprogram som man bara matar in lite uppgifter i och så matar det ut måtten på pipan man ska bygga. (Är man ute efter maximal prestanda vore det lämpligt att efter provkörning med den pipan fundera på vad man gillar i motorkaraktären och vad man inte tycker är bra, och sedan bygga om/bygga nya pipor för att förbättra det som var bra och få bort det som var dåligt.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Erik_ skrev:
fredcog skrev:Sen ska när man väljer diffusornas längd så har jag fattat rätt att ju längre första diffusorna ju mer lågvarvigt blir röret och tvärt om sen vet jag att det inte bara är detta som gör skillnaden. Varför kan man då ändra detta om man skriver in var röret ska jobba på för varvtal, för dem ändras inte om man ändrar var röret ska jobba på för varvtal, eller tredje diffusan ändras men inte dem anndra:)
Alla längder, diametrar och vinklar på alla delar av röret har inverkan på hur röret fungerar. Totallängden är det som till störst del påverkar på vilket varvtal maxeffekten hamnar, men t.ex. vinkeln på bafflekonen har stor inverkan på hur motorn beter sig på lite lägre och högre varvtal - en kort kon med stor vinkel ger en kraftig returpuls på ett litet varvtalsområde och därmed en motor som kan ge mycket effekt men på ett litet varvtalsområde, medan en lång kon med flack vinkel ger en svagare mer utdragen returpuls som ger lite lägre effekt men som får cylindern att jobba bra över ett större varvtalsområde.

Avstämda avgasrör är ren svartkonst och om man ändrar en detalj på en pipa kommer det medföra att ett antal andra saker också påverkas. Det är svårt att hitta detaljerad information om vilka resultat man kan förvänta sig av olika ändringar, så för alla glada amatörer är det enklast att använda sig av ett datorprogram som man bara matar in lite uppgifter i och så matar det ut måtten på pipan man ska bygga. (Är man ute efter maximal prestanda vore det lämpligt att efter provkörning med den pipan fundera på vad man gillar i motorkaraktären och vad man inte tycker är bra, och sedan bygga om/bygga nya pipor för att förbättra det som var bra och få bort det som var dåligt.)
Jag fattar att alla mått och vinklar påverkar rörets egenskaper, jag har "Exhuast calculator 2" och funderar att skaffa "Bimotion" för det verkar väldigt bra! Sen om man då vill lära sig hur dem olika mått och vinklarna påverkar rörets egenskaper är det bästa att testa bygga och köra olika rör :) jag är inte ute efter att bygga ett rör och sen lämna det bakom mig utan jag vill lära mig och förstå. Kommer nog få bygga många rör innan dem börjar likna nått :)
Då blir det väll bara att testa försöka :)

s6aerox
Elmoped

Inlägg av s6aerox »

fredcog skrev:
Erik_ skrev:

Jag fattar att alla mått och vinklar påverkar rörets egenskaper, jag har "Exhuast calculator 2" och funderar att skaffa "Bimotion" för det verkar väldigt bra! Sen om man då vill lära sig hur dem olika mått och vinklarna påverkar rörets egenskaper är det bästa att testa bygga och köra olika rör :) jag är inte ute efter att bygga ett rör och sen lämna det bakom mig utan jag vill lära mig och förstå. Kommer nog få bygga många rör innan dem börjar likna nått :)
Nästan omöjligt att dra några slutsatser utan att ha tillgång att bänkköra och få kvitto på vad som gör vad.

Man kan inte känna vad som blir bättre eller sämre då det är små variationer det handlar om, och bara ljudet kan vilseleda en hel del.

Förstår att det kan vara kul att bygga och få till det själv men det är bättre att lägga pengar och energi på "färdiga grejer" som dessutom är uttestade och funkar riktigt bra i rätt kombinationer.
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

s6aerox skrev:
fredcog skrev:
Erik_ skrev: Alla längder, diametrar och vinklar på alla delar av röret har inverkan på hur röret fungerar. Totallängden är det som till störst del påverkar på vilket varvtal maxeffekten hamnar, men t.ex. vinkeln på bafflekonen har stor inverkan på hur motorn beter sig på lite lägre och högre varvtal - en kort kon med stor vinkel ger en kraftig returpuls på ett litet varvtalsområde och därmed en motor som kan ge mycket effekt men på ett litet varvtalsområde, medan en lång kon med flack vinkel ger en svagare mer utdragen returpuls som ger lite lägre effekt men som får cylindern att jobba bra över ett större varvtalsområde.

Nästan omöjligt att dra några slutsatser utan att ha tillgång att bänkköra och få kvitto på vad som gör vad.

Man kan inte känna vad som blir bättre eller sämre då det är små variationer det handlar om, och bara ljudet kan vilseleda en hel del.

Förstår att det kan vara kul att bygga och få till det själv men det är bättre att lägga pengar och energi på "färdiga grejer" som dessutom är uttestade och funkar riktigt bra i rätt kombinationer.
Nej köpa grejer är inget för mig!
Jag vill lära mig! Jag menar det finns många som är bra på grejer men dem måste ju börjat nån stans ;)

s6aerox
Elmoped

Inlägg av s6aerox »

Visst, alla har börjat någonstans men att prova sig fram med något så komplicerat som avgassyem med alla de variationer som kan påverka resultatet slutar med att du kanske hittar rätt men du vet inte varför och framförallt, blev det optimalt?

Bara en sån sak som vilket varv en cylinder ger mest effekt. Vet du inte det är det svårt att ens göra ett seriöst försök att tillverka ett rör som är avstämt.

Börja spara till en brombänk, det i sig är nog intressant och det kan gå att få igen nån krona på investeringen också.
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

s6aerox skrev:Visst, alla har börjat någonstans men att prova sig fram med något så komplicerat som avgassyem med alla de variationer som kan påverka resultatet slutar med att du kanske hittar rätt men du vet inte varför och framförallt, blev det optimalt?

Bara en sån sak som vilket varv en cylinder ger mest effekt. Vet du inte det är det svårt att ens göra ett seriöst försök att tillverka ett rör som är avstämt.

Börja spara till en brombänk, det i sig är nog intressant och det kan gå att få igen nån krona på investeringen också.
Nu tycker jag du är lite negativ ;)
Brombänkar är ju billiga.. ne tror att jag hellre testar mig fram och försöker ha kul! jag ska inte bygga nån banracer hoj... bara ha kul i garaget :D

Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

kan inte detta så bra men kan ge dig ett någorlunda svar :P

cylindern jobbar som bäst till det den är "portad" "gjord" för

lågvarvig cylinder samt högvarvig

och en malossi sport 50cc varvar ju inte så mycket finns på internet nånstans när den jobbar som bäst iaf
Bild
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Mura skrev:kan inte detta så bra men kan ge dig ett någorlunda svar :P

cylindern jobbar som bäst till det den är "portad" "gjord" för

lågvarvig cylinder samt högvarvig

och en malossi sport 50cc varvar ju inte så mycket finns på internet nånstans när den jobbar som bäst iaf
Jätte glad för svar så tack!
jag ska leta upp det med kära googel :D jag hade ju så småning om tänkt att höja avgas porten en aning och då höjs väll rpm där cylindern jobbar bäst på om jag fattat rätt! :) såg nått schema där man kunde läsa av vilken portnings höjd som passa till ett visst rpm men då tyckte jag att min moppe kommer varava väldingt lågt! ( såg sen att shemat var för över 100cc ) så jag får nog leta up infon om min cylinder och när jag hittar det får jag väll bara höja rpm när jag höjer porten :)

Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

i Rexxys mopedprogram som finns här så kan du se vilka durationer som är till för att hämta maxeffekt på vilket varvtal, och även en massa andra kul funktioner.
bibapeolola
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Axel skrev:i Rexxys mopedprogram som finns här så kan du se vilka durationer som är till för att hämta maxeffekt på vilket varvtal, och även en massa andra kul funktioner.
Kan du länka? :)

s6aerox
Elmoped

Inlägg av s6aerox »

fredcog skrev:
s6aerox skrev:Visst, alla har börjat någonstans men att prova sig fram med något så komplicerat som avgassyem med alla de variationer som kan påverka resultatet slutar med att du kanske hittar rätt men du vet inte varför och framförallt, blev det optimalt?

Nu tycker jag du är lite negativ ;)
Brombänkar är ju billiga.. ne tror att jag hellre testar mig fram och försöker ha kul! jag ska inte bygga nån banracer hoj... bara ha kul i garaget :D
Negativ? nja snarare realistisk.

Men ok om du bara vill mixtra och ha kul i garaget. För någon seriös satsning på att konkurera ut befintliga racerör på marknaden verkar det inte vara.

Vad har du för verkstadsutrustning att tillgå? Rundvals? plasma/laserskärare, gradsax, TIG svets?

Mycket handlar om finishen om resultatet ska bli tillfredsställande.

Går inte MIG eller gassvetsa med kantförskjutning och en massa "skägg" hängande innanför, ej heller banka och slå sektionerna runda med hammare.

Nej det är ett hantverk också som kräver sin man även om det är rätt längd på alla bitar. kräver rundvals eller en dorn som rördelarna pressas runt och TIG svetsning med rotskydd för att ens vara i närheten att matcha de rör som massproduceras.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

du är negativ... säg inte vad han inte kan säg vad han kan!

självklart ska du banka till och svetsa ett rör ute i vedboden kommer ble kanon!
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Mura skrev:du är negativ... säg inte vad han inte kan säg vad han kan!

självklart ska du banka till och svetsa ett rör ute i vedboden kommer ble kanon!
+1

rat stuk på moppe blir det med ett sånt rör ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

fredcog skrev:
Axel skrev:i Rexxys mopedprogram som finns här så kan du se vilka durationer som är till för att hämta maxeffekt på vilket varvtal, och även en massa andra kul funktioner.
Länkade ju? ;) Tryck på den blåa texten

+1 Mura, visstfan är grabben negativ.. Slår vad om att denhär fredcog kommer få fram ett rör som inte ens kostar hälften så mycket som ett likgiltigt köperör en dag, ifall han orkar lära sig :)

Har du lyckats svetsa bilplåt med biltemapinne med vackra resultat så kan du nog lyckas med MIG på ett avgasrör också.
bibapeolola
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

s6aerox skrev:
Negativ? nja snarare realistisk.

Men ok om du bara vill mixtra och ha kul i garaget. För någon seriös satsning på att konkurera ut befintliga racerör på marknaden verkar det inte vara.

Vad har du för verkstadsutrustning att tillgå? Rundvals? plasma/laserskärare, gradsax, TIG svets?

Mycket handlar om finishen om resultatet ska bli tillfredsställande.

Går inte MIG eller gassvetsa med kantförskjutning och en massa "skägg" hängande innanför, ej heller banka och slå sektionerna runda med hammare.

Nej det är ett hantverk också som kräver sin man även om det är rätt längd på alla bitar. kräver rundvals eller en dorn som rördelarna pressas runt och TIG svetsning med rotskydd för att ens vara i närheten att matcha de rör som massproduceras.
Tror du att jag satsar och starta firma och massproducera minna rör?? haha... nej jag vill LÄRA mig olika saker men om man tänker som dig lär man sig inte särskilt mycket, om man hela tiden tänker att det inte är nån ide att försöka med något för att man är rädd att misslyckas så kommer man inte långt! ;)
Visst är det en stor fördel om man har TIG, Rundvals plasma/laserskärare (tror inte det är så många här som har det i sitt garage)
Men hallå? Så klart du kan få ihop ett rör med MIG svets och gummi hammare och tålamod! :) Kolla bara på Perra.S han har byggt riktigt schysta rör i MIG om du frågar mig! ;)
Jag har inget super garage men det betyder inte att man inte ska försöka med nått!
Tror du har missförstått mig, jag vill inte ha värsta bästa röret. jag vill ha kul och lära mig och sånt! Annars skulle jag nog både sparat tid och pengar om jag köpte ett fabrikts gjort rör med en gång, men det är bara inte samma känsla! :D
potog skrev:
Mura skrev:du är negativ... säg inte vad han inte kan säg vad han kan!

+1

rat stuk på moppe blir det med ett sånt rör ;)
haha! tack grabbar! Vedboden vet jag inte då men...
Axel skrev:
fredcog skrev:
Länkade ju? ;) Tryck på den blåa texten

+1 Mura, visstfan är grabben negativ.. Slår vad om att denhär fredcog kommer få fram ett rör som inte ens kostar hälften så mycket som ett likgiltigt köperör en dag, ifall han orkar lära sig :)

Har du lyckats svetsa bilplåt med biltemapinne med vackra resultat så kan du nog lyckas med MIG på ett avgasrör också.
Oj var lite snabb där! Sorry! ;) Tack!
Glad att det finns till mesta del positiva personer här!

Hitta denna bild när jg försökte få lite fakta om vilket varvtal min cylinder jobbar bäst på och hitta denna: Bild
Denna bild visar väll att den ger mest effekt på lite över 9000 varv :)

Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

Nu vet jag inte riktigt vad du ska ha motorn till men då det är en "sport"-cylinder med ganska tama durationer så kommer här mina 2 cent

Satsa på att få en belly som är runt 40-60mm lång samtidigt som varvet ligger runt 9-11k rpm.

Header och diffusor-vinklar typ 1.5-4-6-8 grader

Längd diffusor 1 och 2 runt 100mm styck

Baffel typ 12-13grader

Om du sen fixxar en vassare cylinder så är det lite andra värden som är att rekommendera men detta bör bli bra till cylindern du har nu.

Lycka till!
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Perra.S skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du ska ha motorn till men då det är en "sport"-cylinder med ganska tama durationer så kommer här mina 2 cent

Satsa på att få en belly som är runt 40-60mm lång samtidigt som varvet ligger runt 9-11k rpm.

Header och diffusor-vinklar typ 1.5-4-6-8 grader

Längd diffusor 1 och 2 runt 100mm styck

Baffel typ 12-13grader

Om du sen fixxar en vassare cylinder så är det lite andra värden som är att rekommendera men detta bör bli bra till cylindern du har nu.

Lycka till!
Tack!
Nu har jag bra riktlinjer att gå efter så det inte blir helt fel! ;)
Sen det där med hur många grader diffurorna, baffel ska vara. Jag har Exhuast calculator2 och då skriver man in angel under längden på diffusorna men sen när man ska skriva ut dem med Cone var ska man då skriva i angel, angel:1 eller 2? eller båda? För så som jag fattar det så "Böjer" bara Cone dem då så som man gör när man gör header :)

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

s6aerox skrev:Mycket handlar om finishen om resultatet ska bli tillfredsställande.

Ska man sälja för samma pengar som köperören går det åt att ha bra finish, ja. Ska man bygga rör för att lära sig, och/eller inte vill lägga flera tusenlappar på rör som ändå inte riktigt är avstämda som man vill (eller man åtminstone inte vet hur dom är avstämda och måste köpa för att prova) så är det ju en annan femma.

Hade en bild på ett halvfärdigt rör som jag gjorde som första försök, utklippt med vanlig plåtsax, format med klubba runt ett järnrör och allt gassvetsades efter några få timmars lek med den då nyköpta gassvetsen. Knappast ett 4000-kronorsrör, men som träning för plåtjobb i allmänhet, svetsning av tunnplåt, rörbygge... Jag skulle inte klaga på det under dom förutsättningarna i alla fall, men vill någon annan göra det är det väl fritt fram. Andra lyckas ju sälja betydligt sämre byggda rör för fyrsiffriga belopp, så alla verkar inte ha tokhöga krav... :roll:

Bild
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
s6aerox
Elmoped

Inlägg av s6aerox »

Erik_ skrev:
s6aerox skrev:Mycket handlar om finishen om resultatet ska bli tillfredsställande.

Ska man sälja för samma pengar som köperören går det åt att ha bra finish, ja. Ska man bygga rör för att lära sig, och/eller inte vill lägga flera tusenlappar på rör som ändå inte riktigt är avstämda som man vill (eller man åtminstone inte vet hur dom är avstämda och måste köpa för att prova) så är det ju en annan femma.

Hade en bild på ett halvfärdigt rör som jag gjorde som första försök, utklippt med vanlig plåtsax, format med klubba runt ett järnrör och allt gassvetsades efter några få timmars lek med den då nyköpta gassvetsen. Knappast ett 4000-kronorsrör, men som träning för plåtjobb i allmänhet, svetsning av tunnplåt, rörbygge... Jag skulle inte klaga på det under dom förutsättningarna i alla fall, men vill någon annan göra det är det väl fritt fram. Andra lyckas ju sälja betydligt sämre byggda rör för fyrsiffriga belopp, så alla verkar inte ha tokhöga krav... :roll:

Bild
Tjusigt :)

Allting går, det omöjliga tar bara lite längre tid sägs det :D

Men allting handlar om vilket handlag man har. Många som skriver här kan och vet lite men vill mycket.

Dessutom kommer det mycket svar här från dom som "tror" eller har "hört av en kompis" osv, Mycket vilseledande för de stackare som vill ha hjälp!!!

Och visst, kanske jag låter lite negativ :) Är väl för lat numera att tillverka något som finns att köpa :D

För ett antal år sen cnc fräste jag helix med olika vinklar till snöskoter men insåg till slut att det faktiskt fanns att köpa bättre av dom som dessutom tjänade pengar på att tillverka dom :)

Men jag håller med...det går att med enkla medel bygga avgassystem, som fungerar och kanske till och med bättre än ett köpesrör till just din motor.

Men det krävs mycket jobb och tålamod och även om man använder ett program för att räkna ut röret så är det utöver det många parametrar som inverkar. Och ändrar man en sak så följer annat med och till slut så kanske man inte blivit ett dugg klokare ändå.

Därför nämnde jag att en bromsbänk skulle elliminera mycket onödigt jobb och ge en vink på en gång om man är på rätt väg.
Att bara "känna" hur den går och därav dra slutsatser är lite väl diffust.

Och jag antar att alla här har så stor veckopeng att kostnaden för en bromsbänk är försumbar :D

Men visst...det är jäkligt kul att lyckas med något som man själv tillverkat :) och då kan man finna sig i att "tumma" på finishen.
Senast redigerad av s6aerox den 2 oktober 2012, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar