Hur ska man lära sig allt om mopeder, jag har redan beställt The High-Performance Two-Stroke Engine av John C. Dixon och Two-Stroke Performance Tuning av A. Graham Bell. Men kommer jag kunna lära mig allt jag behöver utav dessa?
Har tänkt att göra ett projekt undervintern, vet inte riktigt hur det ska vara (upper sport eller hyper) men det kommer bli en aerox. Men meningen med projektet är inte att jag ska styla framför kompisarna att man har den snabbaste finaste mopeden utan att få så mycket kunskap som möjligt.
Så kortfattat, fråga 1: vad bör jag göra/skaffa för att ta reda på allt jag behöver veta. Fråga 2: bör jag göra ett high end projekt eller börja smått?
Jag vill helt enkelt lära mig om att porta, ställa in CVT och förgasare osv. och viktigaste hur allt funkar och vad de olika delarna gör.
Ra7x skrev:Hur ska man lära sig allt om mopeder, jag har redan beställt The High-Performance Two-Stroke Engine av John C. Dixon och Two-Stroke Performance Tuning av A. Graham Bell. Men kommer jag kunna lära mig allt jag behöver utav dessa?
Har tänkt att göra ett projekt undervintern, vet inte riktigt hur det ska vara (upper sport eller hyper) men det kommer bli en aerox. Men meningen med projektet är inte att jag ska styla framför kompisarna att man har den snabbaste finaste mopeden utan att få så mycket kunskap som möjligt.
Så kortfattat, fråga 1: vad bör jag göra/skaffa för att ta reda på allt jag behöver veta. Fråga 2: bör jag göra ett high end projekt eller börja smått?
Jag vill helt enkelt lära mig om att porta, ställa in CVT och förgasare osv. och viktigaste hur allt funkar och vad de olika delarna gör.
Börja med ställa in den till ett rör och 70cc sen kan du börja testa nya grejer, bästa sättet är ju att testa de går inte precis sönder fall du inte verkligen är riktigt kass
Testa, gör fel, gör om och gör rätt precis som alla andra har fått lära sig. Själv så är jag inget fan av att läsa böcker utan lär mig helst och bäst av precis den metoden jag skrev.
Börja med ställa in den till ett rör och 70cc sen kan du börja testa nya grejer
Så du tycker att jag borde börja med någon 70cc och rör och sedan ställa in CVT och förgasare efter det? Och självklart lära sig på vägen.
Men jag tänker på att t.ex. porta då måsta man läsa då ingen jag känner kan som kan visa mig. Jag kan ju inte bara böra slipa o greja utan att veta vad det är.
plocka ner moppen i beståndsdelar, plocka ihop den igen och undersök moppen, läs guider här på tsr och andra sidor. du kan ju läsa boken också så får du fakta
Ra7x skrev:Så du tycker att jag borde börja med någon 70cc och rör och sedan ställa in CVT och förgasare efter det? Och självklart lära sig på vägen.
Men jag tänker på att t.ex. porta då måsta man läsa då ingen jag känner kan som kan visa mig. Jag kan ju inte bara böra slipa o greja utan att veta vad det är.
Slå på riktigt från början, kommer enbart att bli dyrt om du ska köpa en sportcylinder för du kommer att tröttna på det. Läs på lite på om portning på garagego där finns det mycket duktiga killar som skriver mycket om portning sen är det bara få tag på massa billiga cylindrar o köra på, börja med att fila upp avgasport o lite sådant o gå uppåt när du känner att du klarar av det.
Gå ut i garaget och mecka, nånting går snett, då går du in och googlar på problemet eller om du känner dig vågad så kan du prova att klyva? det brukar oftast finnas guider och man lär sig mycket om hur allt fungerar då man tar isär och ser hur det funkar liksom
Ps. Kul att du erkänner att du inte är världsbäst på att mecka och att du vill lära dig!
Tack för alla fina svar Men det jag har förståt är att bara skruva och lära mig utav mina framgångar och misstag, om jag behöver lära mig om portning får jag läsa på nätet eller böcker. Tack återigen !
Men en lite fråga vad tycker ni jag ska börja med, jag har ju en bruks moped med bara dragen bricka då jag inte behöver mycket mer på den, det är stor lyxig Jetforce <3. Men nu när jag får aeroxen i garget ska jag köpa en "setup" till den vad borde det bli för setup tycker ni?
Eller ska jag göra som Mattyyy sade
Eller så köper du ett renoveringsobjekt och försöker fixa det Också ett bra sätt att lära sig och jag lärde mig en hel del av det
jag tkr du borde behålla aeroxen o trimma den, men som ingen frågat är ju hur mkt kan du? har du ställt in en förgasare nån gång? sen börjar du smått som ett effektrör osv.
sen kan du köpa gamla cylindrar o läsa guider o porta
GreckE skrev:jag tkr du borde behålla aeroxen o trimma den, men som ingen frågat är ju hur mkt kan du? har du ställt in en förgasare nån gång? sen börjar du smått som ett effektrör osv.
sen kan du köpa gamla cylindrar o läsa guider o porta
Jag kan väldigt lite i praktiken men jag kan faktan, jag ganska mycket om variatorn och förgasaren men inte alls mycket om cylindrar och motorblock, vev etc. Så i princip så kan jag inte så mycket alls, noob lvl haha.
Man jag tror att jag börjar med min aerox som är helt orginal, byter till större förgasare, luftfilter, munstycken, vikter och rör. Sedan går jag upp till en 70cc osv. eller vad tycks?
Börja med roxxen din o trimma lite! 70cc, rör, förgasare! Lika lätt o börja med förgasaren också! Tänk på att kolla hur allt sitter när du skruvar loss saker. Ha även ordning på dina saker! T.ex. olika lådor för olika saker osv.
Sen när du ska porta så köper du begagnade cylindrar som funkar som du portar o lär dig på. Förmodligen så kommer några av dom cylindrarna du börjar porta inte gå så bra, och kanske tom skära.
Om dom skär o du kört o lekt av dig ett tag med den då kommer förmodligen veven rasa då är de bara o klyva osv osv...
Börja med lite små saker, typ släng på ett rör som funkar till 50/70cc o gå där ifrån! Så du lär dig grunderna!
Du kommer både få motgångar o medgångar! Men du lär dig på vägen! Oroa dig inte!
Första dagen ja hade min moppe så gick ja ut o börja skruva isär lite lätt för o se vad som är vad, har gjort både dåliga o bra saker med min moppe!
Men jag har lärt mig o de har vart kul så ta de bara lugnt när du mekar!
MrAndersson skrev:Börja med roxxen din o trimma lite! 70cc, rör, förgasare! Lika lätt o börja med förgasaren också! Tänk på att kolla hur allt sitter när du skruvar loss saker. Ha även ordning på dina saker! T.ex. olika lådor för olika saker osv.
Sen när du ska porta så köper du begagnade cylindrar som funkar som du portar o lär dig på. Förmodligen så kommer några av dom cylindrarna du börjar porta inte gå så bra, och kanske tom skära.
Om dom skär o du kört o lekt av dig ett tag med den då kommer förmodligen veven rasa då är de bara o klyva osv osv...
Börja med lite små saker, typ släng på ett rör som funkar till 50/70cc o gå där ifrån! Så du lär dig grunderna!
Du kommer både få motgångar o medgångar! Men du lär dig på vägen! Oroa dig inte!
Första dagen ja hade min moppe så gick ja ut o börja skruva isär lite lätt för o se vad som är vad, har gjort både dåliga o bra saker med min moppe!
Men jag har lärt mig o de har vart kul så ta de bara lugnt när du mekar!
Lycka till!
Tack så mycket!
Jag gör nog såhär ! kommer nog snart (senare idag) en tråd om vilket rör jag ska skaffa haha xD. Om du vill kan du redan nu tipsa