Jag fyller snart 15 bast så har börjat kolla på mopeder och kommit fram till att ja vill ha en 30moped och att det ska vara en cross!
Men vilken modell har jag ingen aning om så därför frågar jag, vilken tycker ni? Kommer antagligen busköra med den för det mesta så den ska tåla tuffa tag.
Kom med förslag! Derbi, Rieju, Yamaha, Beta? Va vet jag.. bara den har crossdäck
Dom ja kollat på mest är Rieju drac, Derbi Senda R ,Beta RR 50
Har ni någon till salu så lagg upp en bild och lite fakta!
Beta <02 med rk6-motorn.
+går fint urpluggade, runt 80+
+ktm's (65cc?) crosscylinder passar rakt på, tror jag.
-finns jävligt lite delar, och delarna som väl finns är skitdyra.
Denna rekommenderar jag faktiskt INTE, eftersom att tex en kolv går på 800+kr, medans till dom andra kan du hitta en för 200.
Är du rik, så visst då kan du köpa en gammal beta, men inte annars.
Rieju Drac
+Går fint urpluggade, runt 70 är inga stora problem.
+Pluggen sitter med 3 skruv, tar 5min att ta bort
+mjuk sadel, riktigt bekväm men man känner sig som en tjockis när man sitter på den.
+Finns hur mycket delar som helst
-inte lika mycket cross-känsla som Derbi/beta
-Enligt mig FÖR mjuka stötdämpare, både fram o bak.
Derbi Senda
+Behagliga att köra, crosskänsla
+Finns massvis med delar begagnade
+Bra stötdämpare, för att vara en moppe
-Elsystemen krånglar ofta
-Ganska hård sadel, för dom med känsliga rövar så kan det vara jobbigt om man ska långt. Men det är bara att stå upp ca 5sek så klarar du en bit till.
-Originalröret är jobbigt att strypa av, bättre att köpa ett billigt begagnat trimrör isåfall.
Kan du tänka dig att köpa ett trimrör, kör på Derbi.
Vill du endast dra pluggen och nöjer dig med 70kmh, Rieju.
Brorsan hade en Rieju Drac förut, och jag har en Derbi Senda, så jag har pillat med både Derbi och Rieju en hel del. Har även pillat med många kompisars moppar, av alla möjliga slag.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skulle inte rekommendera en 30-moppe över hudvud taget då du oftast tjänar igen kortpengarna på att du får en mycket nyare och bättre moped när du väljer EU. Tex så för 10k så får du en 30 moppe Derbi Senda x-treem typ en -02 -03 i hyffsat skick som har gått 3000 mil av säkert 7 ägare medans om du väljer EU får du för 10k en -06 -07 i bra skick med de nyare snyggare kåporna den har gått hälften så långt och haft hälften så många ägare vilket ofta gör att du slipper en hel del krångel.
tacopaj skrev:Men Derbi är väl eu moppe?? Rieju är bra, dom går väldigt snabbt otrimmade (om jag har fattat rätt )
Om jag inte har helt fel går alla otrimmad lika snabbt?
Men om du bor ute i skogen ska du ha en DT eller MT5! Du kan ju hitta en för 2k i hyfsat skick och då tål den lite stryk. Rieju, Derbi m.m är såklart "coolare" om du ska steka i samhället!
Bästa valet (imo) vore att hitta en billig Rieju/Derbi/beta osv osv och sedan köpa en mt5 eller DT att köra sönder i skogen. Sjukt skönt att ha en som alltid fungerar och går och en som man inte behöver oroa sig för!
Står mellan Drac och Senda men tycker Dracen är så ofantligt ful så blir nog en Senda.
Är det dumt att välja den?
Blir nog ett litet vinter ''projekt'' av den då typ modda kåporna ,undertail och lacka ram mm
Står mellan Drac och Senda men tycker Dracen är så ofantligt ful så blir nog en Senda.
Är det dumt att välja den?
Blir nog ett litet vinter ''projekt'' av den då typ modda kåporna ,undertail och lacka ram mm
Finns det nån chans att du vill ha en Drac så kan du ju alltid åka o testköra nån och bilda en bättre uppfattning om det är nåt för dig eller inte. Och självklart testa en Derbi också
Jag antar att du läste mitt inlägg ovan?
Men kolla som sagt så att elsystemet funkar om du kollar på nån Derbi, om du inte vill krångla med det själv dvs.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Står mellan Drac och Senda men tycker Dracen är så ofantligt ful så blir nog en Senda.
Är det dumt att välja den?
Blir nog ett litet vinter ''projekt'' av den då typ modda kåporna ,undertail och lacka ram mm
Finns det nån chans att du vill ha en Drac så kan du ju alltid åka o testköra nån och bilda en bättre uppfattning om det är nåt för dig eller inte. Och självklart testa en Derbi också
Jag antar att du läste mitt inlägg ovan?
Men kolla som sagt så att elsystemet funkar om du kollar på nån Derbi, om du inte vill krångla med det själv dvs.
Har kört både Drac och Senda och tyckte att sendan kändes mer som en hojj för mig Men är det mycket skillnad i motor och prestanda? Vilken har den bästa motorn?
Står mellan Drac och Senda men tycker Dracen är så ofantligt ful så blir nog en Senda.
Är det dumt att välja den?
Blir nog ett litet vinter ''projekt'' av den då typ modda kåporna ,undertail och lacka ram mm
Finns det nån chans att du vill ha en Drac så kan du ju alltid åka o testköra nån och bilda en bättre uppfattning om det är nåt för dig eller inte. Och självklart testa en Derbi också
Jag antar att du läste mitt inlägg ovan?
Men kolla som sagt så att elsystemet funkar om du kollar på nån Derbi, om du inte vill krångla med det själv dvs.
Har kört både Drac och Senda och tyckte att sendan kändes mer som en hojj för mig Men är det mycket skillnad i motor och prestanda? Vilken har den bästa motorn?
där kom den frågan om vilken som har en bäst motor och snart kommer både AM6 fans och ebs/d50b0 fans komma.
CaToXXo skrev:
Finns det nån chans att du vill ha en Drac så kan du ju alltid åka o testköra nån och bilda en bättre uppfattning om det är nåt för dig eller inte. Och självklart testa en Derbi också
Jag antar att du läste mitt inlägg ovan?
Men kolla som sagt så att elsystemet funkar om du kollar på nån Derbi, om du inte vill krångla med det själv dvs.
Har kört både Drac och Senda och tyckte att sendan kändes mer som en hojj för mig Men är det mycket skillnad i motor och prestanda? Vilken har den bästa motorn?
dom är ungefär lika bra.
Håller med.
Men jag säger:
Original/Effektrör/mer trim-Derbi
Urpluggat-Rieju
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Landsten skrev:Men vilka hastigeheter kommer man komma upp i med urpluggat rör med Dracen och med Sendan?
Drac har ju en plugg i delningen bara (vissa påstår att det sitter en i mynningen också men det vet då inte jag om), drar du den och ställer in förgasaren rätt så gör den ca 70 ärliga (GPS)
Derbi har ju ett rör fullproppat med skit, http://www.twostrokerider.se/artiklar/582 där ser du. Tömmer du röret och stryper av det helt och hållet så gör den runt 75 ärliga.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Landsten skrev:Men vilka hastigeheter kommer man komma upp i med urpluggat rör med Dracen och med Sendan?
Drac har ju en plugg i delningen bara (vissa påstår att det sitter en i mynningen också men det vet då inte jag om), drar du den och ställer in förgasaren rätt så gör den ca 70 ärliga (GPS)
Derbi har ju ett rör fullproppat med skit, http://www.twostrokerider.se/artiklar/582 där ser du. Tömmer du röret och stryper av det helt och hållet så gör den runt 75 ärliga.
De va helvete va mycke skit de va i röret på sendan! Finns de nått annat sätt att få den att gå snabbare utan att det blir solklart för polisen?
Landsten skrev:Men vilka hastigeheter kommer man komma upp i med urpluggat rör med Dracen och med Sendan?
Drac har ju en plugg i delningen bara (vissa påstår att det sitter en i mynningen också men det vet då inte jag om), drar du den och ställer in förgasaren rätt så gör den ca 70 ärliga (GPS)
Derbi har ju ett rör fullproppat med skit, http://www.twostrokerider.se/artiklar/582 där ser du. Tömmer du röret och stryper av det helt och hållet så gör den runt 75 ärliga.
De va helvete va mycke skit de va i röret på sendan! Finns de nått annat sätt att få den att gå snabbare utan att det blir solklart för polisen?
Köp ett metrakit thrower. trimrör som är ganska tyst, svartlackat sticker det inte ut så mycket.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:
Drac har ju en plugg i delningen bara (vissa påstår att det sitter en i mynningen också men det vet då inte jag om), drar du den och ställer in förgasaren rätt så gör den ca 70 ärliga (GPS)
Derbi har ju ett rör fullproppat med skit, http://www.twostrokerider.se/artiklar/582 där ser du. Tömmer du röret och stryper av det helt och hållet så gör den runt 75 ärliga.
De va helvete va mycke skit de va i röret på sendan! Finns de nått annat sätt att få den att gå snabbare utan att det blir solklart för polisen?
Köp ett metrakit thrower. trimrör som är ganska tyst, svartlackat sticker det inte ut så mycket.
Kan man inte dreva om också? eller är det bara för acc? isåfall va för drevning?
Landsten skrev:
De va helvete va mycke skit de va i röret på sendan! Finns de nått annat sätt att få den att gå snabbare utan att det blir solklart för polisen?
Köp ett metrakit thrower. trimrör som är ganska tyst, svartlackat sticker det inte ut så mycket.
Kan man inte dreva om också? eller är det bara för acc? isåfall va för drevning?
Jodå det kan man.
Större drev fram, mindre bak = Högre topp, svagare "sämre acc"
Mindre drev fram, större bak = Lägre topp, starkare "bättre acc"
En väldigt populär drevning är 13 alt. 12/53.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan