Köpt mig en neos som jag tänkt göra ett projekt av.
Finns en del att göra, så bäst att sätta igång!

Histora: För att göra det kortfattat, sålde furian, letade ny moppe.
Hittade neosen som inte starta men hade gnista så köpte den.
Setup:
Polini 70cc sport
Hebo sportluft
Stage6 pro rör
V-Ringen borta
12mm förgasare
Stage6 - Nållager (HQ)
Ska göras:
Först och främst få den att starta. (Klart)
Fixa fram och bakbroms. (Klart)
Ny sadel
Köpa nytt kåpset.
Fräscha upp den allmänt.
Laga elen. (klart)
Polera bromshandtag.
Polera kick.
Lacka om v-kåpan eventuellt polera.
Höja den.
Nya handtag. (klart)
Stöd. (På ingång)
19 September
[spoiler]Det började med att jag fick hem den och plockade genast av alla kåpor och började felsöka. Fick nå svar här på forumet att det var för litet munstycke så lånade min polares 102 munstycke. Fungerade inte efter det så började plocka bort insug och förgasare och hela köret.
La ikväll förgasaren i ett bensinbad. Sen så plockade jag av cylindern för att säkerställa så den inte var skuren vilket den inte var som tur är.
Men när jag monterade bort cylindern så satt det ingen cylinderfotspackning där eller visst det satt en halv som var rätt så sliten så tänkte att den kanske dragit tjuvluft där så blev genast en beställning nu ikväll.

Lånar även lite bilder från annonsen så ni kan se hur den ser ut med kåporna på.



Ska ta lite nya bilder imorrn om jag har lust. Hoppas att jag får mina packningar innan helgen.[/spoiler]
20 september
[spoiler]La förgasarn i ett bensinbad och blåste sedan ur den idag.
Även insuget fick sig ett litet bad och jag kan säga att det kom MYCKET skit ur insuget. Så nu är allt det rent och väntar på mina packningar och får dom förhoppningsvis imorgon. Hoppas sedan på att den startar, det kommer ju bensin fram till cylindern också men vet inte om gnistan kanske är för liten?


21september
[spoiler]Fick hem mina packningar + handtagen


Köpte mig även en burk startgas


Framgång framgång, monterade tillbaka cylindern. Kan ha varit det svåraste jag nånsin gjort att hålla upp kolven, samtidigt få kolvringarna rätt och lyckas trä på cylindern helt ensam i en riktigt konstig ställning men det gick sig!
Förgasaren hade även legat i ett bad så den var ren och fin

Framgången var väl att den startade efter ca 30 kick med fullgas medans jag kickade.
Men sedan var jag tvungen att hålla nästan lite mer än halv gas annars dog den direkt. Och när jag fullgasade så stog den bara och varvade fast kom ingen vart, så vart ligger problemet? Känns lite som att om jag kommer starta den flera gånger kommer den nog bli mer lättstartad.
Vad kan felet vara att den inte driver och har INGEN tomgång alls om man inte håller mer än halv gas?
[/spoiler]
22 september
[spoiler]Hade ju tänkt att sätta dit hårdare kopplingsfjädrar men tänkte först att jag skulle kolla vilka vikter som satt i och det blev en chock när jag öppnade upp. Det satt 3st vikter i som var i lite dåligt skick. Då tänkte jag att det är nog därför mopeden inte driver frammåt när jag gasar. Så la en beställning på munstycken och lite vikter för ca 10 minuter sedan!

Ni får även en bild på vikterna....

25 September
[spoiler]
Tja! Blir en liten kvällsupdate

Fick mitt sms på förmiddagen och hade med mig cash till skolan så jag drog ner på lunchrasten och hämtade mitt paket, jag har varit där nere och hämtat ut saker rätt ofta nu och dom kollar på mig som om jag vet inte vad xD. Menmen slutade skolan och drog hem och tog en kopp kaffe innan jag begav mig ner i garaget.

Väl där nere så började jag ta bort kåporna till variatorvikterna. Hoppades att dom skulle ligga löst men icke sa nicke dom satt på 5.5g vikterna.

Dom var fett sega att få bort så jag började vrida och böja lite med min episka kniv som är grymt vass


Sedan höll jag på fram och tillbaka med munstycken, några av er kanske såg min tråd. Fick den att gå med 85 munstycke men stiftet var lite torrt och den orkade inte riktigt i uppförsbacke så ska dra på ett 88 imorgon och justera luftskruv och sådant innan min träning och efter träningen.
Satt där nere i kylan med mössa, tröja och mjukisbrallor. Såg knappt någonting och jag frös samtidigt som jag redan är lite smått förkyld så bestämde jag mig för att gå upp!

Kommer nog en liten update imorgon också beroende på hur mopeden går. Märkte även att jag har börjat få pyspunka på mopeden


26 September
[spoiler]Blir en kort och skriftlig update idag, var och köpte mig ett B8HS och moppen går väldigt mycket bättre med det, bättre gnista och grejer. Var då ute och körde en sväng och såg genast att 85 som fungerade "bäst" förut var alldeles för litet så ska byta upp mig imorrn samt trycka på en vit tryckfjäder, möjligtvis byta kopplingsfjädrar också!

27 September
[spoiler]Den startade ju på 1/2 kicken igår när jag bytt tändstift, körde ett varv och märkte att tändstiftet inte var exakt rätt färg. Så bytte upp mig idag till 88 och stiftet blev kritvit, aha tänkte jag och drog på 95 men det var tydligen för stort så ska testa 90/92 imorgon och se. Men kan verkligen ett munstycke byte göra att den blir svårtstartad?
När jag väl får igång den kickar jag med fullgas i och måste hålla fullas i ca 10 sekunder för att den ska komma upp i "rätt" varv.
Satte även i gröna kopplingsfjädrar och dom var nog lite för mjuka så ska nog sätta i hårdare imorgon (vita/gula). Får se ifall jag hinner update imorgon.[/spoiler]
30 September
[spoiler]
Tja! Beställde mig just Polini 70cc sport då den andra cylinder var skuren.

Men har en fråga, eftersom mopeden inte hade någon tomgång med den andra cylindern och gick skit.
Hur ska jag då ställa förgasaren, har läst att man ska låta den stå på tomgång en stund och sådant och har jag ingen tomgång måste jag ju hålla gas.
Samt vilket munstycke bör bli bra? Jag har ju 102 som störst hemma. Ska jag kanske börja med 100 och gå neråt?[/spoiler]
3 Oktober
[spoiler]Yo grappar! Den funkar och har en tomgång, visserligen rätt hög men det ska fixa sig imorgon då jag har mer tid för moppen! Tänkte ta mig en dusch nu efter vart på träning och nere i garaget. Ni får njuta av lite kassa mobilbilder och en dålig video

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SkKiDRXmn_k&hd=1[/youtube]









[/spoiler]
8 Oktober
[spoiler]
Tja! Köpte mig ett bromsok av en kille på mnf men det visade sig att det inte passade så la en beställning på ett helt nytt ok och en bromsvajer. Hoppas att jag får det imorgon för vill verkligen ut och köra nu!

15 Oktober
[spoiler]Hej allesammans, har gjort lite saker men glömt att göra en update på det. Sorry!
Brorsan var hemma i helgen så han hjälpte mig att fixa baklyset så nu åker jag väl halvlagligt?


Testade även att dra upp den på bakhjulet, gick väldigt enkelt fast vågade inte gasa vidare då det var bäcksvart ute

Fått hem nytt bromsok och ny bakbromsvajer. Har tyvärr bara 1 bild, ska fixa lite mer bilder på moppen imorgon tror jag så ni får se lite mera helhet. Den går förövrigt väldigt bra med gött bottendrag!

[/spoiler]
30 oktober
[spoiler]Yoyo! Var ju ett riktigt bra tag sedan jag skrev något här, har inte hunnit då jag knappt har suttit vid datorn en längre stund.
Menmen, jag tror iallafall att jag har gjort världens bästa kap på en tolva.
Jag har en polare här i min stad som har en bror som kör en neos och jag visste att han hade en tolva till den så jag köpte den för 100 kr och det är f*n hur billigt som helst!
Jag har även kört en hel del och i princip inte gjort något på moppen.
Har la vart ute 2 gånger typ kl 21.00 på kvällen med igenfrusna fingrar och kört lite på bakhjulet, går det "bra" så kommer jag väl en sisodär 15 meter så det är jag rätt nöjd över.
Var ute och körde iförrgår och när jag låg ner och maxa moppen på en raka så hoppade justerskruven bort från min bromsvajer vid handtaget så har inte tränat mera på bakhjulet bara för det. Men ska köpa nytt så det får ni snart veta.
Jag går ju i friidrott och det var en i klubben som ville ha ny dator så jag byggde ihop en till honom, och så slutade hans föräldrars skrivare fungera så jag lagade den också, jag sa att jag inte ville ha någonting för det fast igår så fick jag hem ett brev och där stog det ett stort tack och 500 kronor så ska genast beställa mig ett nytt bromshandtag med fäste + ett sidostöd så den kan stå lite ordentligt.
Ni får även 2 bilder på när den står på tolvan, den står faktiskt riktigt stadigt. Ska la fixa lite bättre bilder på moppen snarast när jag får mina prylar fast det lär la ta ett tag då jag har hört att racing-planet är rätt sega?


Ignorera kabelhärvan som hänger under
Hare gött![/spoiler]
8 November
Tja! Fick hem mitt sidostöd idag och monterade dit det, men tydligen är stödet för långt eller så har jag satt det fel...
Sidostödet med dess tillbehör, självklart var bultarna för korta :S

Monterat så som det enda möjliga är men det går inte att stödja på sidostödet utan att mopeden faller åt vänster.

Funderar på att flytta upp sidostödet ovanför den där saken som sticker ut, dock så är det ju den där saken som sticker ut från stödet fastskruvat där men man får la ignorera det...
Vad tror ni?
KOMMENTERA!