V-vikter,kopplingsfjädrar,tryckfjäder till speedfight 2 09

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
speedfight96
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 juni 2012, 18:38

V-vikter,kopplingsfjädrar,tryckfjäder till speedfight 2 09

Inlägg av speedfight96 »

Hallå, som rubriken lyder skulle jag behöva hjälp med balansering av variatorvikter, tryckfjäder samt kopplingsfjädrar till min Peugeot Speedfight 2009 AC

Min setup just nu består endast av ett doppler s3r verni (avstrypt givetvis) och mopeden gör cirkus 60-65 ärliga km/h.

Har köpt olika saker till den nu få att få ut det ultimata för just min moppe.
Vill ha ett skönt axx med bra toppfart. Listan till vad jag har beställt hem.

•Hebo Variator (next generation) http://www.twostroke.se/product.asp?product=994

•Naraku tryckfjäderkit http://www.twostroke.se/product.asp?product=18196

•Motoforce - kopplingsfjädrar http://www.twostroke.se/product.asp?product=18328.

• Stage 6 Variatorvikter 4.0 g, 4.5 g, 5.0 g, 5.5g http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1234
•Stage 6 Variatorvikter 5.5g, 6.0g, 6.5g, 7.0g
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1235

Behöver hjälp med hur jag ska balansera tryckfjäder, kopplingsfjäder till variatorvikterna samt att de ska bli en lämplig setup för mitt högvarviga Doppler s3r verni.

Tack på förhand ! / Oliwer
Senast redigerad av speedfight96 den 17 september 2012, 15:07, redigerad totalt 2 gång.
Kör tills de rasar
Användarens profilbild
floydei
Varnad
Inlägg: 425
Blev medlem: 9 juni 2012, 12:39

Inlägg av floydei »

Det är bara att sätta på fjädrar/vikter och prova villket som får den att gå bäst.
Köp ett gäng variatorvikter. och typ ett fjäderkit (Polini funkar utmärkt!)
och prova dig fram!
Du bör kolla vad du har nu så du inte beställer samma osv.
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
speedfight96
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 juni 2012, 18:38

Inlägg av speedfight96 »

floydei skrev:Det är bara att sätta på fjädrar/vikter och prova villket som får den att gå bäst.
Köp ett gäng variatorvikter. och typ ett fjäderkit (Polini funkar utmärkt!)
och prova dig fram!
Du bör kolla vad du har nu så du inte beställer samma osv.
Har ju beställt hem vikter, tryckfjädrar och kopplingsfjädrar.

Ska jag börja med variatorn och hitta rätt vikter till den sen ge mig på kopplingsfjädrarna och tryckfjädern?
Och hur märker jag om jag har fel tryckfjäder/kopplingsfjädrar

/Oliwer
Kör tills de rasar
Användarens profilbild
floydei
Varnad
Inlägg: 425
Blev medlem: 9 juni 2012, 12:39

Inlägg av floydei »

Slirning tex.. Vikterna märker du ifall den växlar ut helt som den ska osv.
Rätt vikter ger bäst toppfart och axx.
Men det är bara att testa och känna dig fram. Prova osv. Det lär ta lite tid men det är det värt!
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
speedfight96
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 juni 2012, 18:38

Inlägg av speedfight96 »

floydei skrev:Slirning tex.. Vikterna märker du ifall den växlar ut helt som den ska osv.
Rätt vikter ger bäst toppfart och axx.
Men det är bara att testa och känna dig fram. Prova osv. Det lär ta lite tid men det är det värt!
Jo de här med variatorn o vikterna har ja förstått o det kan jag sen innan. Men frågan är ska jag ge mig på variatorn o vikterna så de blir rätt först eftersom jag redan kan det och sedan ge mig på kopplingsfjädrarna, tryckfjäder .
och en noob fråga till: hur märker jag att de slirar? :$
Kör tills de rasar
Användarens profilbild
floydei
Varnad
Inlägg: 425
Blev medlem: 9 juni 2012, 12:39

Inlägg av floydei »

speedfight96 skrev:
floydei skrev:Slirning tex.. Vikterna märker du ifall den växlar ut helt som den ska osv.
Rätt vikter ger bäst toppfart och axx.
Men det är bara att testa och känna dig fram. Prova osv. Det lär ta lite tid men det är det värt!
Jo de här med variatorn o vikterna har ja förstått o det kan jag sen innan. Men frågan är ska jag ge mig på variatorn o vikterna så de blir rätt först eftersom jag redan kan det och sedan ge mig på kopplingsfjädrarna, tryckfjäder .
och en noob fråga till: hur märker jag att de slirar? :$
Slirning: den lär gå dåligt.
Sen får du bestämma själv om du vill ge dig på fjädrar eller vikter. Beror helt på vad du själv vill göra!
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det,
tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Man kan även säga att lättare vikter växlar snabbare än tyngre vikter gör
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt (på samma sätt som om din cykelkedja är för hårt spänd),
samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slacka" (remfladder) eller att remmen slirar när du kör
Kopplingsfjäderns inverkan är nästan enbart i start ögonblicket hårda fjädrar låter motorn varva upp innan den slår till och börjar driva.
Mjuka fjädrar griper in tidigare och ger en mjukare start.

Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.

Testkörning slätt
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt då till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild

Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild

Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)
TIPS!
har du bytt till en variator med större diameter kan det vara så att remmen är för kort!


Exempel

Bild


Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du får ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...
DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!

Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Testkörning uppförsbacke
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om "Testkörning slätt")

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.
Klart !
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
speedfight96
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 juni 2012, 18:38

Inlägg av speedfight96 »

HasSse666 skrev:Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det,
tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Man kan även säga att lättare vikter växlar snabbare än tyngre vikter gör
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt (på samma sätt som om din cykelkedja är för hårt spänd),
samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slacka" (remfladder) eller att remmen slirar när du kör
Kopplingsfjäderns inverkan är nästan enbart i start ögonblicket hårda fjädrar låter motorn varva upp innan den slår till och börjar driva.
Mjuka fjädrar griper in tidigare och ger en mjukare start.

Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.

Testkörning slätt
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt då till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild

Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild

Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)
TIPS!
har du bytt till en variator med större diameter kan det vara så att remmen är för kort!


Exempel

Bild


Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du får ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...
DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!

Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Testkörning uppförsbacke
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om "Testkörning slätt")

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.
Klart !

Så om jag har förstått allting rätt,

för hård tryckfjäder = mopeden går skrot, och tappar ovanligt mycket effekt, den går alltså långsammare än "rätt" fjäder.
för mjuk tryckfjäder = mopeden tappar kraft i uppförsbackar.
lagom tryckfjäder = går bra i uppförsbackar och har bra med effekt.

man ska alltid sträva efter en så mjuk som möjligt som inte tappar effekt i uppförsbacke.

för hård kopplingsfjädrar= dåligt bottendrag, måste varva motorn mycket innan den drar iväg
för mjuka kopplingsfjädrar = den går iväg mjukt sedan bränner den på som ett as.
lagom kopplingsfjädrar = sticker iväg direkt och har ett jämt gott ax hela vägen upp till maxhastighet.

och när jag börjar balansera cvt så börjar jag med:
1. min variator och hittar rätt vikter till den så främre paketet blir klart först.
2. hitta rätt tryckfjäder så den passar fint till variatorn
3. hitta rätt kopplingsfjädrar så dem matchar min övriga setup (doppler s3r verni högvarvigt rör, Hebo variator, tryckfjädern.)

och innan provkörningen så kan jag dra ett tuschstreck tvärs över variatorn. och om remmen inte har gått enda vägen upp har jag antingen för lätta vikter eller för hård tryckfjäder.

och till sist när jag tycker att jag e nöjd provkör jag i en uppförsbacke(icke för brant) också ska jag lägga märke till om mopeden tappar för mycket fart, Och om den inte skulle tappa mycket fart så är det en okej fjäder..
om den skulle tappa mycket fart i uppförsbacken så provar jag en hårdare tryckfjäder. om jag tappar mindre fart med den nya har jag en ok fjäder.

När jag har rätt tryckfjäder bör jag lägga i en aning tyngre variatorvikter för att optimera.

Och då är det bara testköra med olika vikter igen
Kör tills de rasar
Skriv svar