Mystiskt knackande i motorn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
virre97
Elmoped

Mystiskt knackande i motorn

Inlägg av virre97 »

Tjenare! Jag har ett litet problem med min Derbi Senda DRD 05.
Idag när jag var ute och åkte började det plötsligt knacka i motorn. Jag stängde genast av den och startade den igen, det knackade fortfarande. Rullade hem den och skruvade av tandstiftet. Sedan rullade jag moppen framåt med en växel i. Då hörde jag att det knackade varannan gång kolven vänder och ska glida neråt mot vevhuset igen. Jag drog då slutsatsen att det inte var något fel på veven, kolven eller cylindern. Jag drog den slutsatsen eftersom om det är fel på vev, kolv eller cylinder hade det förmodligen knackat varje gång kolven ska vända ner mot vevhuset. Jag plockade av cylindern i alla fall och kollade om det var några skador, och det var det inte på kolven eller cylindern. Jag kunde inte se någon skada på veven heller.
Jag misstänker nu att det har hänt något med växellådan. Det har hänt mig två gånger att växeln hoppar ur. Om jag lyssnade noga kunde jag också höra ett svagt "raspande" ifrån motorn.

Cylindern och kolven är helt nya, de är bara inkörda.

Vet någon vad felet är?
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Har du ordentligt med olja i växellådan? Byt den är mitt tips och se om det hjälper! Kommer det ut mycket metallflisor är det förmodligen lådan
Eklund^

Derbi Drd Racing!
virre97
Elmoped

Inlägg av virre97 »

derbiofc skrev:Har du ordentligt med olja i växellådan? Byt den är mitt tips och se om det hjälper! Kommer det ut mycket metallflisor är det förmodligen lådan
Har nyligen bytt växellådsoljan, har bara kört med den cirka 6 km.
Men tack för tipset, ska tömma den på olja och kolla om det är några metallflisor i oljan. :D
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppepojk26 »

var likadant för mig som du beskriver verkar det som du har glapp i vevstaks lagret för att kolla det ta bort cylindern och känn om det går att dra den upp och ner minsta lilla när veven är stilla känn på lagret där vevstacken sitter :)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

kan även vara någon utav ramlagrerna som har gått... Det är dom i mitten av motorn, som sitter runt vevaxeln
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
virre97
Elmoped

Inlägg av virre97 »

moppepojk26 skrev:var likadant för mig som du beskriver verkar det som du har glapp i vevstaks lagret för att kolla det ta bort cylindern och känn om det går att dra den upp och ner minsta lilla när veven är stilla känn på lagret där vevstacken sitter :)
Det är inget glapp i vevstakslagret, om det hade varit vestaken hade det förmodligen knackat varje gång kolven ska vända :)
virre97
Elmoped

Inlägg av virre97 »

Macko96 skrev:kan även vara någon utav ramlagrerna som har gått... Det är dom i mitten av motorn, som sitter runt vevaxeln
Jag ska klyva motorn någon dag under veckan, då får vi se om det är något av ramlagerna eller något annat :D
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Brorsans DRD limited 05 gjorde likadant, gör inte samma misstag som vi gjorde, dvs dra slutsatsen att det inte är ramlagren bara för att det inte låter vid varje kolvslag. Vi har bytt grejer för många tusen på den moppen utan resultat, och det var som sagt ramlagren som gått åt helvete tack vare att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja. Moppen gick då i 2 veckor innan det plötsligt började knacka på samma sätt som du beskriver.

Öppna motorn är mitt tips. Låter svårt men det är egentligen ganska simpelt då ingenting på kopplingssidan behöver lossas. Cylinderpaketet ska som vanligt av, sen räcker det med svänghjulet och lite detaljer, men det kanske du redan visste :)

Behöver du hjälp, specialverktyg eller sällskap finns jag i Jakobsberg i Stockholm. :)

Mvh/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
virre97
Elmoped

Inlägg av virre97 »

-ReM- skrev:Brorsans DRD limited 05 gjorde likadant, gör inte samma misstag som vi gjorde, dvs dra slutsatsen att det inte är ramlagren bara för att det inte låter vid varje kolvslag. Vi har bytt grejer för många tusen på den moppen utan resultat, och det var som sagt ramlagren som gått åt helvete tack vare att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja. Moppen gick då i 2 veckor innan det plötsligt började knacka på samma sätt som du beskriver.

Öppna motorn är mitt tips. Låter svårt men det är egentligen ganska simpelt då ingenting på kopplingssidan behöver lossas. Cylinderpaketet ska som vanligt av, sen räcker det med svänghjulet och lite detaljer, men det kanske du redan visste :)

Behöver du hjälp, specialverktyg eller sällskap finns jag i Jakobsberg i Stockholm. :)

Mvh/Alex
Jag ska öppna motorn och kolla vad som är fel någon gång under veckan.
Ska jag montera bort hela motorn eller behövs det inte när man kollar ramlagerna? :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

virre97 skrev:
-ReM- skrev:Brorsans DRD limited 05 gjorde likadant, gör inte samma misstag som vi gjorde, dvs dra slutsatsen att det inte är ramlagren bara för att det inte låter vid varje kolvslag. Vi har bytt grejer för många tusen på den moppen utan resultat, och det var som sagt ramlagren som gått åt helvete tack vare att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja. Moppen gick då i 2 veckor innan det plötsligt började knacka på samma sätt som du beskriver.

Mvh/Alex
Jag ska öppna motorn och kolla vad som är fel någon gång under veckan.
Ska jag montera bort hela motorn eller behövs det inte när man kollar ramlagerna? :)
Demontera hela blocket. O dra upp den på en bänk eller liknande!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar