Har nyligen bytt växellådsoljan, har bara kört med den cirka 6 km.derbiofc skrev:Har du ordentligt med olja i växellådan? Byt den är mitt tips och se om det hjälper! Kommer det ut mycket metallflisor är det förmodligen lådan
Det är inget glapp i vevstakslagret, om det hade varit vestaken hade det förmodligen knackat varje gång kolven ska vändamoppepojk26 skrev:var likadant för mig som du beskriver verkar det som du har glapp i vevstaks lagret för att kolla det ta bort cylindern och känn om det går att dra den upp och ner minsta lilla när veven är stilla känn på lagret där vevstacken sitter
Jag ska öppna motorn och kolla vad som är fel någon gång under veckan.-ReM- skrev:Brorsans DRD limited 05 gjorde likadant, gör inte samma misstag som vi gjorde, dvs dra slutsatsen att det inte är ramlagren bara för att det inte låter vid varje kolvslag. Vi har bytt grejer för många tusen på den moppen utan resultat, och det var som sagt ramlagren som gått åt helvete tack vare att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja. Moppen gick då i 2 veckor innan det plötsligt började knacka på samma sätt som du beskriver.
Öppna motorn är mitt tips. Låter svårt men det är egentligen ganska simpelt då ingenting på kopplingssidan behöver lossas. Cylinderpaketet ska som vanligt av, sen räcker det med svänghjulet och lite detaljer, men det kanske du redan visste
Behöver du hjälp, specialverktyg eller sällskap finns jag i Jakobsberg i Stockholm.
Mvh/Alex
Demontera hela blocket. O dra upp den på en bänk eller liknande!virre97 skrev:Jag ska öppna motorn och kolla vad som är fel någon gång under veckan.-ReM- skrev:Brorsans DRD limited 05 gjorde likadant, gör inte samma misstag som vi gjorde, dvs dra slutsatsen att det inte är ramlagren bara för att det inte låter vid varje kolvslag. Vi har bytt grejer för många tusen på den moppen utan resultat, och det var som sagt ramlagren som gått åt helvete tack vare att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja. Moppen gick då i 2 veckor innan det plötsligt började knacka på samma sätt som du beskriver.
Öppna motorn är mitt tips. Låter svårt men det är egentligen ganska simpelt då ingenting på kopplingssidan behöver lossas. Cylinderpaketet ska som vanligt av, sen räcker det med svänghjulet och lite detaljer, men det kanske du redan visste
Behöver du hjälp, specialverktyg eller sällskap finns jag i Jakobsberg i Stockholm.
Mvh/Alex
Ska jag montera bort hela motorn eller behövs det inte när man kollar ramlagerna?