porta

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

porta

Inlägg av mt5a_stunt »

hur portar man skulle vart bra att veta ska porta min cylinder snart :D
Miza_
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 oktober 2007, 14:45

Inlägg av Miza_ »

kanske bättre att lämna in den på portning?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

mm brukar finnas folk som kan sånt på vissa firmor..... typ såna som sysslar me svetsning o sånt.... Porta själv är lite avancerat.. tror man måste ha fräs då :?
Användarens profilbild
bamb0cha_
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 augusti 2007, 21:12

Inlägg av bamb0cha_ »

Hans fråga var inte om han borde lämna in eller inte utan hur man gör!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

neej men de ä ju bättre att lämna bort istället för att börja krångla med de själv, för de krävs lite resurser för att klara att porta.

Vet du förresten vad portning är??....
Användarens profilbild
bamb0cha_
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 augusti 2007, 21:12

Inlägg av bamb0cha_ »

Jo det är sant, men han kanske har prylarna bara undrar hur. om du frågar mig så ja.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

mm ok förstår va du menar...

Men ja kan ju dra lite allmänt om portning:

Man borrar upp insugs och avgaskanalerna så att cylindern andas lättare / den lättare kan dra i sig bensin och trycka ur sig de....

cylindern är ju av metall så man måste ha fräs eller något liknande för att borra upp.. Ju mer man borrar desto mer strömmar de igenom cylindern och ger mer effekt.

När man borrat så är de viktigt att slipa och gämna till efter sig, för blir de för ojämn yta så stör de flödet, ju jämnare man gör kanalerna desto mer effekt får man även utav de.
freXer
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 september 2007, 15:22

Inlägg av freXer »

det värkar svårt i alla fal :o
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

vet va protning ä ja

Inlägg av mt5a_stunt »

vet va portning ä å har verktyg så ja kan både porta å bygga ihop moppeder som ä helt nerskruvade har både vinkelslip svets fräs å svarv å massa verktyg
kingsfarm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 juni 2007, 10:51

Inlägg av kingsfarm »

jävla fråga.. :?

Du börjar med att räkna ut vilka durationer du vill ha.
Sedan så ritar du upp i loppet hur mycket du ska ta bort (t.ex. med en whiteboard-penna)
Sedan slipar du bort nicasilet för att inte det ska släppa (behövs inte på gjutjärns cyllar)
Sedan tar du bort så mycket som du mätat upp.

men iom att det värkar som att du inte har en aning om detta så kanske du för skicka iväg den till någon som portar cylindrar..
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Sök i akivet finns en fin guide för portning av block cylinderens utblås inblås och kolven.
Lycka till Alexander på TSR
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

Inlägg av mt5a_stunt »

okej
kan du inte skicka en länk på de :D
Användarens profilbild
battie
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 maj 2007, 14:54

Inlägg av battie »

Jag rekomenderar att du lämmnar in din cylinder då det krävs mycket övning och speciella verktyg. Om du dessutom gör fel kan det finns risk att du måste byta cylinder. sen när du ska börja porta måste du börja lära dig att att räkna ut durationer osv.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

att porta är att borra upp avgasprort och inloppet i cylindern för en annan karraktär och högre effekt. ju högre port desto mer effekt på höga varv, till en viss gräns dvs och du förlorar lite effekt på lägre varv också :) jag rekomenderar dig att lämna bort dedär.
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Jag tar detta väldigt korfattat men hoppas att detta svarar på dina frågor.

Man behöver inte förstora porten när man portar utan man kan istället öka flödet i porten.

Portarna ska ha rätt tid-area,duration,vinklar mm. för att fungera bra tillsammans.

Man "borrar" oftast inte när man portar utan man "slipar" istället.

För att komma åt alla portar bra och få till portvinklarna bra så ska man ha riktiga verktyg och det kostar en hel del pengar!

Om man inte har en aning vad man sysslar med så låt det vara, det finns många firmor som vet hur man portar cylindrar och som gärna kan göra jobbet åt dig för en peng..

Mvh Fredrik
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

Jag utför portnigsjobb.. äh vi kan ta det på msn om du är interesserad: alpina_b3_3@hotmail.com
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Inlägg av Gl3nn »

om detta är va ni kallar porta så varsågod:P
http://twostrokerider.se/guider/visa/283
här hoss mig kallas de fila iafall :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

en liten portning är att bara slipa bort vassa kanter och metalldamm osv ur insug och utlopp
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

nån som vet ett företag som kan porta cylindrar på riktigt och göra de ordentligt?????
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 8 december 2007, 18:30
Ort: **Forshaga**

Inlägg av igorkim »

Sen finns det många Från mnf som kan göra det. En av dom är mt5-ronken men han har nog slutat med det.
Låst