Derbi Senda bakbroms

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Derbi Senda bakbroms

Inlägg av Rangad »

Hej nu är det så att över en veckas tid har min bakbroms slutat fungera och är nu helt kaputt jag har läst manualen och googlar utan lycka så jag undrar om jag måste byta ok klossar bromsolja eller nåt ofta antar att vätskan eller bromsoljan vad det nu heter är slut!! Tacksam för svar "( från mobilen så kan va lite dålig grammatik!!
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Bara att titta hur mycket broms olja det är i behållaren :lol:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
mytarn1337
Elmoped

Inlägg av mytarn1337 »

Om du kört utan bromsolja ett tag så är det inge kul :?
Då kommer det luftbubblor i bromssystemet, om det gjort det måste du lufta bromsarna :roll:
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Kan någon förklara vart vätskebehållaren sitter?? Akut är ute i garaget nu!!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Sitter antagligen vid högra fotpinnen.
Förövrigt så heter det bromsvätska och inte olja, två helt olika saker gubbar :)

Beroende på hur det ser ut i vätskebehållaren så kanske du får fylla på och lufta ur det, är vätskan mer än ett år gammal så bör du byta den helt och hållet, kan vara riktigt träligt att lufta den ifall du tömmer systemet helt och hållet, du kan få pumpa i ett par timmar..

Dock om du har tillgång till kompressor så tar det inte mer än 10 minuter.
Senast redigerad av p0d1 den 16 september 2012, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Helvete då lär få lufta i ett tag då -_- tackar för svaret ändå
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Rangad skrev:Helvete då lär få lufta i ett tag då -_- tackar för svaret ändå
Leta upp en guide hur du gör, du har ingen kompressor i skolan/en kompis som har?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191531/ Tror kompisen köpte en sådan för att lufta, han sa att det gick som på räls!
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Hur skruvar man upp nippeln?? För hand eller med mejsel??
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Rangad skrev:Hur skruvar man upp nippeln?? För hand eller med mejsel??
Mejsel? Ringnyckel är väl det man använder?
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Tja jag skulle behöva lite ytterligare hjälp här! Jag fick hjälp av min farsa men vi lyckades inte lösa det! Vi har kollat oket och det verkar ok med alla packningar osv, vi har kollat pumpen/cylindern vid fotbromsen och den är ok, Vi vet att det kommer vätska hela vägen från behållaren till oket men ändå åker inte kolvarna ut när man trycker på fotbromsen! Nån som har nån aning på va detta kan vara?
Användarens profilbild
Hemlige Arne
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hemlige Arne »

Tja jag skulle behöva lite ytterligare hjälp här! Jag fick hjälp av min farsa men vi lyckades inte lösa det! Vi har kollat oket och det verkar ok med alla packningar osv, vi har kollat pumpen/cylindern vid fotbromsen och den är ok, Vi vet att det kommer vätska hela vägen från behållaren till oket men ändå åker inte kolvarna ut när man trycker på fotbromsen! Nån som har nån aning på va detta kan vara?

Det är bara att lufta tills det blir tryck i bromsen, det är antagligen luft kvar i bromsen :D det var så för mig och det tog ett tag att lufta!
Vissa faller för grupptryck. Men jag faller för Laddtryck!
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Hemlige Arne skrev:

Det är bara att lufta tills det blir tryck i bromsen, det är antagligen luft kvar i bromsen :D det var så för mig och det tog ett tag att lufta!
Ok... Så pumpa-hålla inne-öppna nippeln-repeat?
mrderbiguy
Svårstartad skrothög

Inlägg av mrderbiguy »

Om kolvarna inte åker ut när du tog isär oket så är det nog sönder, hände exakt så när ja fixade mitt frambromsok, kunde ej få upp tryck..
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Finns det nån som kan komma med ett svar eller en felsökning? För mig verkar det som att allt funkar men endå blir det inget tryck? Är det luftningen
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

det kanske behövs fyllas på MER bromsvätska. :D

min frambroms var så efter att jag hade fyllt på vätska och luftat osv men allt eftersom jag körde och bromsade så byggdes trycket upp på nått jävla vänster :P
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Ok jag har fått tryck nu men det läcker ur Oket och den tar inte speciellt bra på skivan! Tror det blir nya klossar och packningar
Skriv svar