Sökt en massa efter trim till LXS 50 (den nya modellen med fyrkantig lampa, osäker om S är för Speciale eller Seventies men det är den senaste modellen Vespa släppte). Köpte den för bara en vecka sedan.
Pratade med Vespa-Service / EHR motor men snackade med fel kille så det blev konstiga korta svar vidarebefordrade från en tekniker som var väldigt upptagen.
Det han sa var:
Det sitter ingen strypning på avgasröret som på vanliga LX.
Det sitter en kugg någonstans i runt variatorn som är Vespas sätt att strypa till marknader där 45 är högsta lagliga (Sverige, Kanada osv osv).
Den hittar man inte utan en servicemanual och de är inte lätta att komma över eftersom de började trycktas för bara ett halvår sedan.
Sen sa han att tar jag bort den kuggen så varvar den som fan men jag får inte ut mer för det mer än att den gör 60 om man inte vill att den ska skära. Förstod inte om han menade att det inte gick att ställa variatorn eller helt enkelt byta ett hjul och en rem som när man kuggar om en gammal crossbåge.
Sen skulle jag byta munstycke för att den inte skulle övervarva sa han (???)
Det sitter givetvis samma block (Piaggio äger alla märkena) på LX, LXS och Gilera (Gilera har insprutning vilket jag stör mig lite på eftersom min var dyrare

Däremot är transmissionen helt olika på en LX och en LXS (och inget samband med Gilera)
Samma block borde betyda samma avgasrör, men har jag ingen strypning i det så det räcker nog upp i 75km/h gissar jag.
Någon som har skruvat en LXS eller vet var man kan hitta en skiss på var kuggen sitter samt hur jag "kuggar om" den så den inte varvar 15.000.. räcker det med en ny variator och borde en LX variator funka i en LXS?
Ute efter att komma upp i en 70, 75km/h utan att det låter som en motorsåg.
Hoppas fler här köpt samma hoj och sitter och googlar som jag men har kommit lite längre.