Borttappad del i variator...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Borttappad del i variator...

Inlägg av Nkla »

Hej,

Jag har en Kina-moppe som hade något oljud ifrån variatorn, så jag skruvade isär variatorkåpan och plockade bort variatorn och diverse andra delar, oljudet visade sig vara kugghjul/kopplingen till generatorn, så jag fixade det och skulle nu montera tillbaka alla delar, så efter att jag monterade variatorvikterna skulle jag plocka dit "locket" på variatorn, och det slutade med att jag tappade en liten "kula/rulle" som fanns i locket, och jag kan inte hitta den i garaget nu, jag bifogar lite bilder på vad det är som saknas.

Är det någon som vet vad det är?, vad det heter?, vad den är till för? kan man plocka tillbaka allt utan den?

Vet inte vad det är för märke på mopeden, bara att det är någon typ av kina-moppe och att det står "g-sport" på kåpan.

Bild
Bild
Bild
Bild

högerklicka och "öppna bilden i ny ruta" för större upplösning

TACK!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Bild
City Hopper - G-Sport
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

HasSse666 skrev:Bild
City Hopper - G-Sport
Tack! min har inga kåpor så det är svårt att veta vad det är. någon aning vad den lilla rullen som saknas kan vara?
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

äre den silvriga saken som pilen pekar på, o som fjädern går till?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

Piitus96 skrev:äre den silvriga saken som pilen pekar på, o som fjädern går till?
yes, det är typ en liten cylinder/rulle i metall, ser inte riktigt vad den har för funktion men om du tittar på svarta "locket" som är med på bilden ser man att den har rullat fram och tillbaka där
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Elstarten kommer inte starta utan den tror jag :-D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Niklas Berntsson skrev:Elstarten kommer inte starta utan den tror jag :-D
mm, den vet bara att den har med elstarten att göra :/
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

Så jag kan plocka ihop variatorn utan dessa fjädrar och rullar men då måste jag kicka igång den?
Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

Så jag kan plocka ihop variatorn utan dessa fjädrar och rullar men då måste jag kicka igång den?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Nkla skrev:Så jag kan plocka ihop variatorn utan dessa fjädrar och rullar men då måste jag kicka igång den?
Ja!

Men om du sparar dem 2 hela så kommer att elstarten fungera men risken är mycket stor att den kommer gå
sönder. Dom där fjäder sakerna gräppar tag i mettalskivan åt bara ett håll och för att den ska gräppa jämt så är det 3st men nu är det bara 2st..

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

TheGrimReaper skrev:
Nkla skrev:Så jag kan plocka ihop variatorn utan dessa fjädrar och rullar men då måste jag kicka igång den?
Ja!

Men om du sparar dem 2 hela så kommer att elstarten fungera men risken är mycket stor att den kommer gå
sönder. Dom där fjäder sakerna gräppar tag i mettalskivan åt bara ett håll och för att den ska gräppa jämt så är det 3st men nu är det bara 2st..
rekomenderar du att jag "tillverkar" en så lik som möjligt och pillar dit den, lr ska jag bara köra uten den? finns det möjligtvis att köpa nya någonstans?
är du säker på att det funkar så som du säger? eftersom locket som ligger på plast "saken" skruvas fast med 3 skrivar, då kan juh inget snurra i den?

i vilken ordning ska jag montera sakerna på bild 1, jag har för mig att först går:
Svarta "locket" till "plast saken" inne mot motorn, följt av plastsaken, sendan går locket till variatorn (svarta triangelbiten), sedan variatorn , sen ska bältet på och sisst ska ytterdelen på (längst upp till vänster på bilden) den ser ut som en kylfläns på utsidan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Nkla skrev:
TheGrimReaper skrev:
Ja!

rekomenderar du att jag "tillverkar" en så lik som möjligt och pillar dit den, lr ska jag bara köra uten den? finns det möjligtvis att köpa nya någonstans?
är du säker på att det funkar så som du säger? eftersom locket som ligger på plast "saken" skruvas fast med 3 skrivar, då kan juh inget snurra i den?

i vilken ordning ska jag montera sakerna på bild 1, jag har för mig att först går:
Svarta "locket" till "plast saken" inne mot motorn, följt av plastsaken, sendan går locket till variatorn (svarta triangelbiten), sedan variatorn , sen ska bältet på och sisst ska ytterdelen på (längst upp till vänster på bilden) den ser ut som en kylfläns på utsidan
Yees det verkar stämma :) Se efter om du kanske kan göra en likadan sådan del som du tappat bort på metallslöjden? Dock så måste den vara exakt!

Användarens profilbild
Nkla
Elmoped

Inlägg av Nkla »

Piitus96 skrev:Yees det verkar stämma :) Se efter om du kanske kan göra en likadan sådan del som du tappat bort på metallslöjden? Dock så måste den vara exakt!

en "exakt" likadan kommer jag inte kunna fixa till, så jag kör utan helt enkelt.

går och pillar ihop moppen nu....
Skriv svar