Mattyyy skrev:Ja förstår inte hur du har tänkt att vi ska gissa vad du har för moped så skriv det först och beskriv lite tydligare om du vill ha hjälp.
På variator sidan på min aerox 05.. ska hitta rätt vikter och så måste jag ju skriva av och skriva på skruva av osv.. och min polare fick gängpaj när han gjorde de så jag undrar om jag köper en moment nyckel (kolla länk) vad ska jag ställa i den på? så jag inte drar för hårt eller för löst..?
s6aerox skrev:
Av vilken anledning använder man mutterdragare på något så ömtåligt och värdefullt som vevgängor????
gör man rätt så går det hur bra som helst utan och skada några gängor
Och du har sån känsla för mutterdragare att du alltid drar rätt moment?
jodå man har väll lite sunt förnuft och använda sig av så man inte kör med fullt tryck och matar på muttern i flera sekunder men sen så är jag inte så petnoga att det blir exakt rätt moment heller utan kör på känsla och det har ju funkat bra än så länge iaf
gör man rätt så går det hur bra som helst utan och skada några gängor
jodå man har väll lite sunt förnuft och använda sig av så man inte kör med fullt tryck och matar på muttern i flera sekunder men sen så är jag inte så petnoga att det blir exakt rätt moment heller utan kör på känsla och det har ju funkat bra än så länge iaf
Hur många Nm drar du veven då du kör på "känsla" ?
s6aerox skrev:
[/spoiler]
s6aerox skrev:Momentnyckeln låter också när det räcker.
När du lärt känna mutterknacken vet du ungefär vad du har för moment när du dragit åt! +- kanske 2 nm.
Nu är inte mutterdragare något nytt för mig, inte hur dom fungerar eller hur dom används.
Forumet vimlar av dom som frågar och inget kan. Att rekomendera dessa att ta farsans muttermaskin och ge sig på veven kan vara lite taskigt tycker jag.
Sen kan du berätta hur du lärde dig känna "mutterknacken" så den kan ersätta momentnyckeln, du måste ju haft någon referens.
Men visst, man lär sig fort att köra någorlunda lika från gång till gång.
[/spoiler]
s6aerox skrev:Momentnyckeln låter också när det räcker.
När du lärt känna mutterknacken vet du ungefär vad du har för moment när du dragit åt! +- kanske 2 nm.
hade gärna sett dig spänna exakt tex 130nm +/-2
Det menar jag inte, utan jag menar om jag vet hur hårt veven ska dras åt tex 14nm så vet ja ungefär hur lång tid de tar, då jag brukar köra mutterknack o sedan momentnyckel för o se om de är tillräckligt o oftast ligger man runt 2 nm fel då