70cc?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

70cc?

Inlägg av roppin_96 »

Jag har en 17,5mm förgasare med öppet filter och 100 i munstycke.

ja tänkte ifall de då går att sätta på en 70cc cylinder till den inställningen jag har nu? utan att behöva gå upp i typ 150 i munstycke för då tycker ja den drar för mycke.. så 17,5 mm gasare med 100 munstycke är de bra inställning för 70cc? och kommer den dra mycke mer ifall jag sätter på 70?

denhär cylindern tänkte jag mig http://twostroke.se/product.asp?product=26462
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Man brukar gå upp 10 storlekar?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Blöddrar den nu? om den inte gör det måste du gå upp i munstycke, men sätt på cylindern och kolla då om den behöver mer soppa :)

Om du tycker att det är för dyrt att tanka ska du inte ha trim :wink:
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jag kör med 70cc och 17,5a med luftburk och har 90-munstycke så inte lär du behöva gå upp till 150 i storlek iaf :)
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

men äre inte så att dne automatiskt drar mer för att de är större cylinder? :p så om ja har 100 i munstycke så drar den mer om ja sätter 70 utan att byta munstycke? :ddd
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

roppin_96 skrev:men äre inte så att dne automatiskt drar mer för att de är större cylinder? :p så om ja har 100 i munstycke så drar den mer om ja sätter 70 utan att byta munstycke? :ddd


ne du måste ju självklart byta upp dig i munstycke men det lär ju räcka någonstans mellan 105-120 iaf :)
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

om ja sätter på luftburk då? du körde ju me 90, då borde de ju gå me 100??
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

roppin_96 skrev:om ja sätter på luftburk då? du körde ju me 90, då borde de ju gå me 100??

ja då lär ju någonstans runt 100 räcka :)
Douglasson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 20 oktober 2011, 22:51

Inlägg av Douglasson »

roppin_96 skrev:men äre inte så att dne automatiskt drar mer för att de är större cylinder? :p så om ja har 100 i munstycke så drar den mer om ja sätter 70 utan att byta munstycke? :ddd
Det beror väl på hur mycket mer du varvar också? :p
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

sen dehär, behöver ja köpa nå mer? vev? lager? annat? eller klarar jag mig på ett cylinderkitt? :)
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Byt upp munstycket ca 10-15 strl, ingen big deal.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

så ingen vev behövs?
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Douglasson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 20 oktober 2011, 22:51

Inlägg av Douglasson »

Vilken 70 är det?
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Du måste byta vev till den cylindern bara så du vet^^
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Jönköping skrev:Du måste byta vev till den cylindern bara så du vet^^
Nej.

Du kör med ett öppet filter till en urpluggad moppe och tycker att den kommer dra för mkt om du sätter på 70...

[spoiler]Facepalm[/spoiler]
Användarens profilbild
LitenMoppePojk
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 13 juli 2012, 21:47

Inlägg av LitenMoppePojk »

Jag kör 70cc med 19mm förgasare och har 105 i munstycke :D
Användarens profilbild
LitenMoppePojk
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 13 juli 2012, 21:47

Inlägg av LitenMoppePojk »

Jag kör 70cc med 19mm förgasare och har 105 i munstycke :D
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

Vilket avgassystem man har avgör till stor del vilket munstycke som är rätt, likaså luftburk/filter. 70 eller 50cc spelar mindre roll.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

DiNozzan skrev:
Jönköping skrev:Du måste byta vev till den cylindern bara så du vet^^
Nej.

Du kör med ett öppet filter till en urpluggad moppe och tycker att den kommer dra för mkt om du sätter på 70...

[spoiler]Facepalm[/spoiler]

Jo han måste byta vev... Den där cylindern har en 12mm kolvbult
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

ZX skrev:
DiNozzan skrev:
Jönköping skrev:Du måste byta vev till den cylindern bara så du vet^^
Nej.

Du kör med ett öppet filter till en urpluggad moppe och tycker att den kommer dra för mkt om du sätter på 70...

[spoiler]Facepalm[/spoiler]

Jo han måste byta vev... Den där cylindern har en 12mm kolvbult
Sorry, my bad. Trodde ni snackade prestanda. Glömde bort att fjollpulkorna har olika kolvbultar...
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad
Inlägg: 204
Blev medlem: 24 mars 2012, 14:28
Ort: Luleå

Inlägg av roppin_96 »

vad är org kolvbult??

kan ja köra me denna då? http://twostroke.se/product.asp?product=13191

eller vad rekomenderar ni för cylinder? under 2000 hellst och så bra prestanda som möjligt
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Skriv svar