rrxen skrev:
Okej, jo jag tycker faktiskt det är den enda sporthojen som är snygg i mitt tycke, kanske är lite ett försök att få den att se ut som en 600cc men tycker det är bättre de än att den är väldigt tunn osv som många andra 125 sporthojar!
Om jag köper en sån kommer jag köpa ett annat avgassystem så man får lite schysstare ljud!
Hur menar du med att "den knappar in på dig runt 90-100 km/h"?
Ingen sporthoj är ju perfekt men tycker iaf YZF verkar som den närmaste perfektion av dem som finns!
Smaken är delad, dock så måste du väl ändå tycka Mito är snyggare?
Håller dock med dig förutom att det finns två andra hojar på min lista, den kommer nog på tredje plats över snyggaste sporthojarna @ 125 cc.
Alltså.. Vi brukar 'alltid tävla' vid rödlysena vem som är snabbast framåt, och när jag gjort med emot YZF cykeln så leder jag alltid upp till 90-100 km/h då den börjar komma ikapp mig och tillslut kör om mig.
rrxen skrev:
Okej, jo jag tycker faktiskt det är den enda sporthojen som är snygg i mitt tycke, kanske är lite ett försök att få den att se ut som en 600cc men tycker det är bättre de än att den är väldigt tunn osv som många andra 125 sporthojar!
Om jag köper en sån kommer jag köpa ett annat avgassystem så man får lite schysstare ljud!
Hur menar du med att "den knappar in på dig runt 90-100 km/h"?
Ingen sporthoj är ju perfekt men tycker iaf YZF verkar som den närmaste perfektion av dem som finns!
Smaken är delad, dock så måste du väl ändå tycka Mito är snyggare?
Håller dock med dig förutom att det finns två andra hojar på min lista, den kommer nog på tredje plats över snyggaste sporthojarna @ 125 cc.
Alltså.. Vi brukar 'alltid tävla' vid rödlysena vem som är snabbast framåt, och när jag gjort med emot YZF cykeln så leder jag alltid upp till 90-100 km/h då den börjar komma ikapp mig och tillslut kör om mig.
Nej, jag tycker inte att Mito är snyggare än YZF, gillar inte lysena och helheten på Miton på något sätt!
Jaha okej, du menar så! Jo eftersom den är 4-takt så blir den ju lite segare , märkte det när jag provkörde en YZF för någon timme sedan!
För det första så var jag sjukt ovan (första gången jag kört sporthoj) men märkte även skillnaden i jämförelse med min SX!
Men funderar faktiskt på att köpa mig en YZF nu fast med annan regskyltshållare och ett annat avgassystem OFC! Det passar mig nästan bättre, om jag skulle stunta osv så är ju motard bättre men är myckt landsväg osv sen gillar jag även stuket över sporthojar!
Om jag nu köper en Yamaha YZF R125, så ska jag byta avgassystem, vilket är det då jag ska ha? Vilket är bäst? Pris? Var kan man köpa de osv?
rrxen skrev:
Okej, har sett att några stycken på blocket säljs ett Leovince rör!
Btw ä'r det lagligt att slänga på ett t.ex. Leovince??
Igentligen inte.. Men de bryr sig inte om du blir stannad
Okej, dum fråga kanske men varför är inte de lagligt? Straff?
Dom flesta är ju trim och dom flesta hojar ligger precis på den lagliga gränsen som är 11kw/15hk och har hojen högre effekt så räknas den som tung-mc och då är det alltså olovlig körning. Det kan även låta för mycket så att den godkända dB gränsen bryts.
WRR125 skrev:
Igentligen inte.. Men de bryr sig inte om du blir stannad
Okej, dum fråga kanske men varför är inte de lagligt? Straff?
Dom flesta är ju trim och dom flesta hojar ligger precis på den lagliga gränsen som är 11kw/15hk och har hojen högre effekt så räknas den som tung-mc och då är det alltså olovlig körning. Det kan även låta för mycket så att den godkända dB gränsen bryts.
Okej, men om man skulle sätta på ett t.ex Leovince på en Yamaha YZF R125, 4-takt så gör de väl ingen skillnad effektmässigt, eller? Har hört att det är svårt att få någon mer effekt ur 4-takt!
Tror det enda problemet med att sätta på effektrör på en fyrtakt skulle vara bullernivån vid besiktning, men behåll bara originalröret och sätt på det vid bes så ska det inte vara något problem Drar du ut dB-killern blir det kanske lite större risk att du blir stannad kan jag dock tänka mig.
Förresten, det finns lite fler rör som är riktigt bra, typ Mivv och SBK! Har även hört bra om Gianelli men vet inte om det finns till några fyrtaktshojar.
Gröngöling skrev:Tror det enda problemet med att sätta på effektrör på en fyrtakt skulle vara bullernivån vid besiktning, men behåll bara originalröret och sätt på det vid bes så ska det inte vara något problem Drar du ut dB-killern blir det kanske lite större risk att du blir stannad kan jag dock tänka mig.
Förresten, det finns lite fler rör som är riktigt bra, typ Mivv och SBK! Har även hört bra om Gianelli men vet inte om det finns till några fyrtaktshojar.
WRR125 skrev:Kör ju yamaha wr125 med Arrow helsystem, de gör skillnad på hastighet och ljud.
De som är olagligt är ju också att dom är helfordonsgodkända så igentligen måste man regbesikta om..
De bästa för att slippa massa problem och kostnader är att bara köpa slipon, de gör bara skillnad i ljud..
Okej, vet i alla fall att dem flesta som har en YZF har ett Leovince avgassystem så antar att de är bra och att de inte borde vara olagligt då??
Okej, men är din 2-takt eller 4-takt? Hur vet man vilka fordon som är helfordonsgodkända då?
Gröngöling skrev:WR125 är samma motor som i R125 har jag för mig? Alltså fyrtakt fyrventil. alla fordon utom 30-moppar är helfordonsgodkända om jag inte har fel.
Exakt, och bara för att många har en viss grej behöver det inte vara lagligt.. /facepalm
Gröngöling skrev:WR125 är samma motor som i R125 har jag för mig? Alltså fyrtakt fyrventil. alla fordon utom 30-moppar är helfordonsgodkända om jag inte har fel.
Exakt, och bara för att många har en viss grej behöver det inte vara lagligt.. /facepalm
Jaha okej, nae jag vet men tänkte borde ju inte vara något "big deal" om så många har det!
Du måste väll göre en reg besiktning på den om man byter ljuddämpare? Åtminstånne en vanlig om den ska va laglig, kollat med polis (som säger kolla med någon besiktningsman) Ska kolla med dom om någon dag med liknande saker till min hoj!
Macko96 skrev:Du måste väll göre en reg besiktning på den om man byter ljuddämpare? Åtminstånne en vanlig om den ska va laglig, kollat med polis (som säger kolla med någon besiktningsman) Ska kolla med dom om någon dag med liknande saker till min hoj!
Okej, har själv ingen koll på de!
När du kollar med besiktningsmannen om din hoj skulle du möjligtvis kunna fråga dels vad man ska göra för att få den laglig om man byter enbart ljuddämpare och om man byter hela avgassystemet?
Macko96 skrev:Du måste väll göre en reg besiktning på den om man byter ljuddämpare? Åtminstånne en vanlig om den ska va laglig, kollat med polis (som säger kolla med någon besiktningsman) Ska kolla med dom om någon dag med liknande saker till min hoj!
När du kollar med besiktningsmannen om din hoj skulle du möjligtvis kunna fråga dels vad man ska göra för att få den laglig om man byter enbart ljuddämpare och om man byter hela avgassystemet?
Skulle vara jätteschysst av dig!
Visst! jag åker och kollar imorgon em då! så kolla pm mappen på kvällen imorgon!
Tack gode gud. Fick svar från bilskolan idag, en kompis sa att sista MC-kursen startade förra veckan, men det går en till i september, så nu ska jag bara invänta mitt luftfilter också ska jag smälla ihop hojen, pinna iväg till besiktning och sen är det körskola som gäller
Fyfan vad jag ska grisa sen, hann ju bara köra med moppen som toppade 50 i några månader innan den rasade, så jag hann ju inte med några jävelskaper under moppetiden, så nu ska jag släppa loss allt det här jag har gått och väntat på sen i December förra året
ValoPallo skrev:Tack gode gud. Fick svar från bilskolan idag, en kompis sa att sista MC-kursen startade förra veckan, men det går en till i september, så nu ska jag bara invänta mitt luftfilter också ska jag smälla ihop hojen, pinna iväg till besiktning och sen är det körskola som gäller
Fyfan vad jag ska grisa sen, hann ju bara köra med moppen som toppade 50 i några månader innan den rasade, så jag hann ju inte med några jävelskaper under moppetiden, så nu ska jag släppa loss allt det här jag har gått och väntat på sen i December förra året
Visst! jag åker och kollar imorgon em då! så kolla pm mappen på kvällen imorgon!
[/spoiler]
Skitbra! Tack!
Det är lungt! Är ju ändå där så! Men har du tänkt att strypa den eller köra med full effekt?
Macko96 skrev:Grattis! Hoppas du klarar kortet i år då!
Jodu, skolan får flytta på sig, får nått fel om jag kuggar
Btw: Är det nån som har nått bra tips på hur man tar reda på om hojen har 6 volt eller 12 volts system? Har en Yamaha XT 125 -83, har suttit och felsökt efterssom att blinkersena endast glöder svagt, det kommer bara 1-2 volt ut till kontakterna och jag har ett sprillans nytt 6 volts batteri, och i Haynes-manualen står det att det ska vara 6 volt.
Men i kabelhärvan ut till blinkers och bakljus så finns det 4 extra kablar som inte finns med i kopplingsschemat i manualen. Men däremot så finns dessa kablar i schemat till SR 125 (Manualen täcker både SR och XT), och SR har 12-volts system, och i registerutdraget står det "Typ: XT125-12V/124" och tillverkningsnummret börjar också med "12V", så jag håller fan på att bli tokig om det är ett 12 eller 6-volts system...